علم و دین در کنار هم سازنده است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مهم است و علم و دین در کنار هم سازنده است، در واقع حوزه و دانشگاه باید یکی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اژه‌ای، امروز _جمعه ۲۶ آذرماه_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: باید یاد عالم مبارزی که در نماز عید فطر مضروب شد و همیشه در صحنه‌های مبارزه حضور داشت و در صحن ورودی دانشکده الهیات به شهادت رسید را گرامی داشت؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه به یاد شهید آیت‌الله مفتح نام گذاری شد، چراکه او عالم تراز اول حوزه و استاد نمونه دانشگاه بود.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید با هم وحدت داشته باشند و درواقع یکی باشند؛ احتیاجات دنیوی باید در دانشگاه طراحی و برنامه‌ریزی شود و دانشگاهیان باید مجری این طرح‌ها باشند؛ نقش سازنده دانشگاه غیرقابل انکار است، نیاز است دانشگاه در وحدت با حوزه باشد و علم و دین در کنار هم سازنده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز گرفتار بحران آب هستیم و شیخ بهایی که استاد و عالم حوزه و دانشگاه بود بهترین نوع تقسیم علمی آب را انجام داد؛ وی در مهندسی بسیاری از بناهای بنام اصفهان نیز فعالیت داشت که این آثار نتیجه همکاری حوزه و دانشگاه بود. کفار و منافقان علم و دین را از هم جدا کردند و مراحل دانشگاهی را با حذف دین راه انداختند.

وی خاطرنشان کرد: رضا شاه و پسرش دین و علم را از با هدف تفرقه بین دانشگاه و حوزه از هم جدا کردند؛ دانشگاه را منهای دین می‌دانستند تا دانشگاهیان مصرف‌کننده غربی‌ها باشند.

اژه‌ای افزود: اگر بخواهند دین را از جامعه‌ای بگیرند روحانیت و علما را تخریب و جایگاه مجتهدان و مرجعیت را بی‌ارزش می‌کنند؛ اگر مردم به علما بی‌اعتماد شوند، دشمن به هدف خود می‌رسد. اگر علما برای هدایت حضور نداشته باشند مردم به بی‌راهه می‌روند، فساد و فحشاء و ربا ترویج می‌یابد و دین‌زدایی عملی در جامعه اتفاق می‌افتد که پهلوی این اقدامات را انجام می‌داد و هدفش جدایی علم و دین بود.

وی اضافه کرد: با تأسیس حوزه در قم تشیّع از انزوا در آمد؛ راه‌اندازی مراکز دینی در جهان و منادی تبلیغ بین مذاهب اسلامی بی‌نظیر بود که توسط علمای بزرگ انجام شد و مذهب شیعه با این اقدامات به رسمیت شناخته شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی (ره) سیاست ناب محمدی را دنبال کرد و به نزدیک شدن حوزه و دانشگاه تاکید داشت، توجه به رفتار حکام اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی و زمینه‌سازی برای ترویج اسلامی را مهم می‌دانست و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز از دانشگاهیان و علما خواست که در پیوند با هم علیه دشمن اقدام کنند و از نفاق و اختلاف بپرهیزند.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا (س) در عالم هستی بی‌نظیر است و شخصیتی که خداوند به این بانوی بزرگ داده بود، پاسداری از قرآن و حفظ اساس امامت و ولایت بود.

اژه‌ای گفت: حضرت زهرا (س) حقیقت شب قدر است و در دامنش ۱۱ قرآن ناطق پرورش یافت و انقلابی فکری و فقهی را راه انداخت؛ انقلاب کربلا نیز برگرفته از انقلاب حضرت زهرا (س) است که بازوی اسلام بود.

کد خبر 542487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.