دوربین‌های آژانس بعد از بررسی‌های دقیق فنی، امنیتی و قضایی نصب می‌شوند

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پس از بررسی‌های دقیق فنی، امنیتی و قضایی دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در مجتمع "تسا" کرج نصب می‌شوند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی در پاسخ به خبرهای متناقض و برخی مطالب منتشره در فضای رسانه‌ای و به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی در ارتباط با شرایط نصب دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی و تبادل نظرهای دو طرف ارائه کرد.

وی افزود: به دنبال تبادل نظرهای صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، بخصوص بر مبنای آخرین صحبت‌های محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس مقرر شد آژانس همکاری‌های لازم را به منظور بررسی دقیق فنی، امنیتی و قضائی دوربین‌های آژانس در مجتمع "تسا" کرج داشته باشد. این امر به منظور رفع نگرانی درباره اطمینان از عدم استفاده خرابکارها از این دوربین‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگرچه بررسی‌هایی در این خصوص پیشتر صورت گرفته است و بطورکلی این دوربین‌ها هنگام نصب نیز مورد بررسی‌های دقیق حفاظتی و امنیتی قرار می‌گیرند، اما به دلیل حادثه مزبور مقرر بود بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

کمالوندی یادآور شد: البته به خاطر مصونیتی که این دوربین‌ها دارند، امکان بازکردن آنها بدون موافقت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو طرف تفاهم شد که یک دوربین برای بررسی‌های فنی دقیق در اختیار ایران قرار داده شود همچنین طی آن افراد فنی آژانس به سوالات فنی که متخصصین حفاظتی و امنیتی ما در ارتباط با این دوربین‌ها دارند، پاسخ می‌دهند. نهایتاً پس از بررسی‌های دقیق و لازم، دوربین‌های آژانس مجدداً نصب خواهند شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شوند. هنگامی که حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج می‌شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

کمالوندی خاطرنشان کرد: این امر بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر مبنای آن آژانس نمی‌تواند نظارت‌های فراپادمانی داشته باشد. هر چند کلیه نظارت‌های فراپادمانی مدت‌ها قبل از اسفند ماه سال گذشته متوقف شده است و عملاً از آن تاریخ دوربین‌های آژانس اگر در مواردی کار کرده‌اند، دسترسی آژانس به اطلاعات آنها مقدور نیست.

وی در خصوص زمان تحویل اطلاعات به آژانس، گفت: تنها در صورتی اطلاعات ضبط شده در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که هدف قانون مذکور حاصل شود. به عبارت دیگر هنگامی که تمامی تحریم‌ها لغو شوند، می‌توانیم این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذاریم تا از آنها در تداوم دانش نظارتی خود موسوم به knowledge of continuity استفاده نماید.

کمالوندی در پایان گفت: مساله دیگر در ارتباط با موضوعات مورد علاقه طرفین است که بر اساس گفت وگوها مقرر شده است بحث‌ها و تبادل نظرها به منظور رفع و حل و فصل این موضوعات، ادامه پیدا کند.

کد خبر 542345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.