پژوهش، لوکس و هزینه‌بر یا سرمایه‌گذاری برای آینده

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است، پژوهش تا به حال به عنوان یک فعالیت هزینه‌بر محسوب می‌شد و این ذهنیت در کشور وجود داشت که پژوهش فقط اقدام هزینه‌ای و لوکس است، اما اگر مسیر تحقیقات صحیح باشد، پژوهش به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا، حسین کیوانی اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم و رویکرد وزیر بهداشت دیگر نباید پژوهش را یک حوزه هزینه‌بر بدانیم بلکه باید آن را امید و عاملی برای پیشرفت و توسعه کشور قلمداد کنیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهش سرمایه گذاری در آینده است و باید این نگاه در بین مسئولان و جامعه نهادینه شود، بیان داشت: پژوهش بستری را فراهم می‌کند تا بتوان در سال‌های بعد محصولاتی تولید کرد که نیازهای جامعه به ویژه نیازهای حوزه سلامت را با هزینه متعادل برطرف کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تا به حال این نگاه کمتر در کشور وجود داشته و به همین دلیل بودجه‌های پژوهشی ناچیز و بسیار اندک بوده است. در گذشته پژوهش را به عنوان یک بخش غیرمولد می‌دانستند و در نتیجه وقتی دستگاه‌ها دچار کمبود بودجه می‌شدند، بودجه پژوهشی اولین جایی بود که از آن زده می‌شد. به عبارتی وقتی کمبود بودجه داشتیم از بودجه پژوهش می‌زدیم چون پژوهش را بخش مولد نمی‌دانستیم.

وی گفت: با حرکت‌هایی که در دولت سیزدهم در حال انجام است، باورهای قبلی در حوزه پژوهش تغییر پیدا کند و شاهد توجه جدی تر به این مقوله باشیم تا زمینه رشد و بالندگی هرچه بیشتر کشور فراهم شود.

کیوانی با اشاره به اینکه پژوهش باید درآمدزا، محصول محور و در راستای حل مشکلات جامعه باشد، گفت: با توجه به صحبت‌های وزیر بهداشت در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد، بسیار امیدواریم که پژوهش در بهداشت و درمان در مسیر صحیح خودش قرار گیرد.

دستیابی به فناوری یکی از ملاک‌های ارتقای استادان قلمداد شود

وی گفت: با اصلاح آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، دستیابی به فناوری به عنوان یکی از ملاک‌های ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی قلمداد می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، لازمه این کار را اصلاح آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و گفت: این موضوع تا به حال در ارتقای استادان دانشگاه‌ها در نظر گرفته نمی‌شد.

وی تاکید کرد: اگر هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به فناوری جدید دست یافتند، حتی اگر مقاله‌ای از آنها منتشر نشده بود، باید در ارتقای آنان محاسبه شود که این موضوع مورد تأیید وزیر بهداشت نیز هست و در واقع پیشنهاد خود ایشان این موضوع بوده است. در گذشته تاکید بر تعداد مقالات بود که برخی مواقع، کیفیت آنها خیلی در نظر گرفته نمی‌شد. الان تاکید شده که مقاله به عنوان یک ابزار است و این کار باید در مسیر نیاز جامعه انجام شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 542344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.