کیفیت محیط زیست شهری در سطوح کلان مورد توجه باشد

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: از دلایل ایجاد و تشدید معضلات زیست محیطی نبود برنامه‌های ملی مثل آمایش سرزمین است که موجب شده است بارگذاری‌های اضافی بر طبیعت و محیط شهری انجام شود و امروزه شاهد هستیم که بسیاری از شهرهای ما با معضلات زیست محیطی دست به گریبان هستند.

سعید زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرآیندهای شهری تحت تأثیر عوامل مختلف بیرونی و درونی قرار دارد به نحوی که برخی مسائل کلان در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه سیاسی و اقتصادی، نحوه برنامه‌ریزی شهری و چگونگی انجام آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: توجه به این عوامل تأثیرگذار بسیار مهم است، تا آنجا که می‌توان گفت امروزه بسیاری از مسائل و معضلات شهرهای ما به دلیل نادیده گرفتن عوامل برون شهری ایجاد شده است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: شهر، جدا از طبیعت نبوده و در بستر محیط طبیعی شکل گرفته است لذا باید شهر را در کنار مناطق اطراف آن دید و برایش برنامه‌ریزی کرد؛ جدا کردن شهر از مناطق اطراف کارایی برنامه‌ها و طرح‌های شهری را زیر سوال می‌برد.

زنگنه تاکید کرد: بسیاری از مسائل شهری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی تحت تأثیر تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌ها و طرح‌های کلان کشور بوده و نیاز است این مسئله مورد توجه قرار بگیرد؛ به عنوان مثال امروزه صنایع بزرگ در اطراف شهرها موجب ایجاد و تشدید آلودگی می‌شوند که تردد خودروها در معابر و بزرگراه‌های شهر نیز به این مسئله دامن می‌زند و هر دو این مسائل مربوط به تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه کلان است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی نیاز است حتماً برنامه‌هایی در سطح ملی مورد توجه باشد تا بتواند به درستی این تصمیمات و سیاستگذاری‌ها را جهت بدهد و البته باید بسترهای قانونی برای اجرای ضوابط این طرح‌ها و توجه به مفاد آن‌ها وجود داشته باشد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: یکی از دلایل ایجاد و تشدید معضلات زیست محیطی در کشور نبود برنامه‌های ملی مثل آمایش سرزمین است که موجب شده بارگذاری‌های اضافی بر طبیعت و محیط شهری انجام شود و امروزه شاهد هستیم که بسیاری از شهرهای ما به همین دلیل با معضلات زیست محیطی دست به گریبان هستند.

زنگنه گفت: انجام برنامه‌ریزی در سطوح کلان ملی و وجود پشتوانه قانونی برای اجرا و پایبندی به ضوابط این برنامه‌ها، قطعاً برای موفقیت طرح‌ها در سطوح شهری ضروری است.

کد خبر 542218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.