آماده‌سازی بستر فضای سبز مشهد در طرح استقبال از بهار ۱۴۰۰

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از تولید خاک ترکیبی مورد نیاز در فضای سبز شهری با استفاده از بازیافت سرشاخه‌های حاصل از هرس درختان و برگ‌های خزان یافته در فصل پاییز خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه فضای سبز یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری بوده که در این راستا تلاش شده است با احداث بوستان‌های مختلف ارتقای کیفیت فضای سبز شهری، زیست پذیری مشهد به طور قابل توجهی افزایش یابد.

وی افزود: به منظور توسعه و نگهداری فضای سبز، همواره باید اقدامات مختلفی انجام داد که در همین راستا استفاده از خاک مرغوب و دارای مواد آلی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در توسعه و نگهداری فضای سبز مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که اگر برای رشد گیاهان بستر سازی مناسبی نشود نمی‌توانیم فضای سبزی شاداب و مورد قبولی داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تصریح کرد: در همین راستا، شهرداری مشهد با راه‌اندازی کارگاه تولید خاک ترکیبی و استفاده از ترکیبات آلی به دست آمده از بازیافت سرشاخه‌های حاصل از هرس و برگ‌های خزان یافته درختان، اقدام به تولید خاک ترکیبی آلی کرده است تا با استفاده از روش‌های کاملاً طبیعی بتوانیم با حفظ چرخه طبیعت خاک مرغوب و مناسب داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این روش، سرشاخه‌های حاصل از هرس درختان و برگ‌های خزان یافته پس از جمع‌آوری از سطح شهر به این کارگاه منتقل می‌شوند و با فرایندی مشخص و انجام برخی فعالیت‌ها نظیر خرد کردن، کود دهی، مدیریت آبدهی و هوادهی در گودال‌هایی ذخیره می‌شود و پس از گذشت زمانی مشخص تبدیل به کود مرغوب و کاملاً طبیعی تبدیل خواهد شد که به طور معمول در گلکاری‌های استقبال از بهار، المان‌های شهری و روتبال درختان استفاده می‌شود.

یعقوبی اظهار کرد: استفاده بهینه از ضایعات فضای سبز شهری و بازگردانی دوباره آن‌ها به چرخه طبیعت، کاهش نیاز به کودهای شیمیایی و کاهش هزینه‌های نگهداری و توسعه فضای سبز شهری تنها بخشی از مزایای تولید این خاک ترکیبی است.

وی اضافه کرد: در سال جاری از اواخر شهریورماه تاکنون بیش از ۸۰۰ تن برگ از سطح شهر جمع‌آوری و به کارگاه تولید خاک ترکیبی منتقل شده که بیشترین حجم برگ استحصال شده به ترتیب از مناطق یک، دو و ۱۰ بوده است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۴۰۰ متر مکعب خاک برگ تولید شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: در سال جاری بیش از ۱۱۰۰ متر مکعب چیپس چوب و ۱۰۰۰ مترمکعب خاک برگ در کارگاه ساخت خاک ترکیبی تولید شده است که این میزان در سال ۹۹ معادل ۹۰۰ متر مکعب چیپس چوب و ۸۵۰ متر مکعب خاک برگ بوده است.

کد خبر 542092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.