افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی یکی از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی یکی از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: این مسئله منجر به تحولی در حوزه نظام مالیاتی می‌شود، اما این افزایش باید از طریق وضع پایه‌های مالیاتی جدید و افزایش نرخ مالیات نبوده و از محل کاهش فرارهای مالیاتی تأمین شود.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بود ۱۴۰۱، اظهار کرد: افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی یکی از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، در حالی که دولت قبل مدعی افزایش درآمدهای مالیاتی در راستای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بود. عموماً در سال‌های گذشته درآمدهای مالیاتی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یافت که با توجه به تورم ساختاری دو رقمی موجود در کشور، افزایش درآمدهای مالیاتی متناسب با آن موضوعی عادی و پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: افزایش ۳۰ درصدی درآمد مالیاتی همزمان با تورم ۳۰ درصدی کشور به این معناست که تغییر و تحولی در حوزه مالیات‌ها رخ نداده است. بخشی از درآمدهای مالیاتی، مالیات حقوق و یا مصرف است که در شرایط تورمی درآمدهای مالیاتی این بخش‌ها هم افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بنابراین افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی می‌تواند منجر به تحولی در حوزه نظام مالیاتی شود. وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرده‌اند که این بودجه از مسیر ممانعت از فرارهای مالیاتی محقق می‌شود که نمونه‌ای از آن را در حذف معافیت مالیاتی آموزشگاه‌ها و مؤسسات کنکور مشهود است، برخی از فرارها و معافیت‌های مالیاتی قرار است کاهش یابد تا درآمد مالیاتی دولت افزایش یابد.

به نظر می‌رسد درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۱ هم محقق خواهد شد

مهرپور اضافه کرد: البته نمی‌توان درباره تحقق این درآمد نظر داد، زیرا به عملکرد دولت بستگی دارد. تاکنون ۷۰ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده و می‌توان گفت تا پایان سال تمام درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده محقق خواهد شد. درآمدهای مالیاتی تنها درآمدهایی بوده که در سال‌های اخیر کاملاً متناسب با آنچه در لایحه بودجه پیش بینی شده بود محقق شده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۱ هم محقق خواهد شد، فقط دولت باید حتماً دقت کند این افزایش از طریق وضع پایه‌های مالیاتی جدید و افزایش نرخ مالیات نباشد و از محل کاهش فرارهای مالیاتی تأمین شود. در شرایط رکودی افزایش نرخ مالیات‌ها به تولید کننده و مردم آسیب وارد می‌کند و توصیه شده نیست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تحقق این مالیات‌ها می‌تواند شروع کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی باشد.

کد خبر 542071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.