فضای سبز شهری باید اهمیت اکولوژیکی و اجتماعی داشته باشد

یک متخصص فضای سبز شهری گفت: از میان بردن زمین‌های کشاورزی و فضای سبز و خشک کردن رودها و رودخانه‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری بر طبیعت شهرها وارد کرده است.

علی نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به مفهوم فضای سبز شهری اشاره و اظهار کرد: فضای سبز شهری بخشی از طبیعت است که به صورت طبیعی در شهر وجود دارد و یا انسان آن را می‌سازد، به نحوی که تمامی یا اکثر شهروندان یک شهر توانایی دسترسی به آن در هر لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرند را داشته باشند.

وی افزود: فضای سبز شهری باید دو جنبه اکولوژیکی و اجتماعی را دارا باشد بدین معنا که فضای سبز موجود در شهرها علاوه بر تأثیرات اکولوژیک مثل پایین آوردن درصد آلودگی و یا تلطیف هوا باید بازدهی اجتماعی داشته باشد و شهروندان را از نظر ذهنی و روانی به آسایش خاطر برساند.

این متخصص فضای سبز شهری خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای که ممکن است به صورت طبیعی یا توسط انسان ساخته و در یک محدوده شهری واقع شده باشد، باید قابل دسترس برای همه شهروندان باشد تا بتوان از آن به عنوان فضای سبز شهری یاد کرد.

نیکبخت با اشاره به اهمیت ساختار سبز فضاهای شهری، تصریح کرد: زمانی که در شهری کمبود فضای سبز وجود داشته باشد، میزان آلودگی شهری نیز بیشتر شده و تاب‌آوری و زیست پذیری شهری کاهش پیدا می‌کند؛ در این راستا نیاز است از گیاهان بومی منطقه و سازگار با محیط شهری استفاده شود تا هم کاشت و هم نگهداری از آنها امکان‌پذیرتر باشد و حفظ فضای سبز شهری به صورت هوشمندانه انجام شود.

وی اضافه کرد: کمبود منابع آبی و قرارگیری بیشتر شهرهای کشور در مناطق خشک و کم آب از یک طرف و اهمیت وجود فضای سبز شهری در شهرهای صنعتی امروزی از طرف دیگر، ضرورت برنامه‌ریزی مدون و دقیق را انکارناپذیر می‌کند.

این متخصص فضای سبز شهری گفت: از میان بردن زمین‌های کشاورزی و فضای سبز و خشک کردن رودها و رودخانه‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری بر طبیعت شهرها وارد کرده است در حالی که درختان مقاومت شهرها را در برابر بحران‌های زیست محیطی بالا می‌برند و تنها نیاز است با توجه به کمبود منابع آبی، گونه‌های سازگار و بومی در محیط شهری کاشته شود.

نیکبخت افزود: وجود فضای سبز شهری تاب‌آوری شهرها را هم در حوزه اجتماعی و هم در حوزه اکولوژیکی افزایش می‌دهد و در شرایط کمبود منابع آبی نیز توسعه فضای سبز سازگار با شرایط اقلیمی اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 542056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.