در انتقال آب اصفهان به یزد قانون اجرا نشده/ طرح جوانی جمعیت به نفع همه مردم است

«در طرح انتقال آب زاینده‌رود به یزد، ذکر شده منابعی به زاینده‌رود اختصاص داده شده و آب از همان منابع به یزد انتقال یابد، متأسفانه بدون اختصاص آن منابع انتقال انجام شد، قرار نبوده آب از اصفهان به یزد فرستاده شود، بنابراین قانون در این رابطه اجرا نشده است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، خشکی زاینده‌رود مسئله‌ای است که این روزها علاوه بر کشاورزان شرق اصفهان که معیشتشان در نبود این رودخانه حیات‌بخش، با مشکل مواجه شده به دغدغه اصلی مردم شهر و استان اصفهان هم تبدیل شده است؛ زیرا فرونشست زمین ناشی از خشکی آبخوان‌های اطراف زاینده‌رود به درون خانه‌های مردم آمده و لزوم توجه به رفع این مسئله را بیش از پیش کرده است.

علاوه بر این، جاری نبودن زاینده‌رود، خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی را به دنبال داشته که می‌تواند منبع بزرگی از ریزگردها برای استان اصفهان و سایر استان‌های همجوار باشد. در دولت‌های مختلف تصمیماتی برای حوضه آبریز زاینده‌رود گرفته شده که هر کدام تأثیراتی را به دنبال داشته است. پس از اعتراض چند روزه کشاورزان اصفهانی و همراهی مردم با آنان، وزیر نیروی دولت سیزدهم به اصفهان سفر کرد تا از نزدیک مسئله زاینده‌رود را بررسی کند.

پس از حضور محرابیان در اصفهان، به دستور رئیس جمهور مسئله زاینده‌رود به سرعت پیگیری و در این راستا به گفته وزیر نیرو، طرحی هم تهیه شد که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

از امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم تا ضمن حضور در خبرگزاری ایمنا به سوالات خبرنگار ما در خصوص زاینده‌رود پاسخ دهد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در مورد معضل زاینده‌رود، وزارت نیرو برای نخستین بار اقرار کرده که حکمرانی آب اشتباه بوده است، در حال حاضر اراده وزارت نیرو و دولت سیزدهم برای رفع این مسئله را تا چه اندازه می‌بینید؟

آنچه که در دولت و وزارت نیرو مشهود است اراده محکمی است که برای رفع مشکل آب وجود دارد؛ البته این معضل یک شبه به وجود نیامده و در ۲۰ سال گذشته با فرآیندها و تعریف مصارف بیشتر، به زاینده‌رود آسیب وارد شده است. دولت اکنون نمی‌تواند این منابع را در یک شب ایجاد کند. البته تفاوت این دولت با دولت قبلی در این است که آنها حتی حاضر به بازدید نزدیک از وضعیت زاینده‌رود هم نبودند و به جای این کار از پروژه‌هایی که برای زاینده‌رود تأمین منبع می‌کرد جلوگیری کرد.

نخستین اقدامی که دولت فعلی می‌تواند انجام دهد این است که این پروژه‌ها مجدد فعال شود تا بتواند منابع مورد نیاز زاینده‌رود را تأمین کند، البته این کار هم زمان‌بر است، آقای رئیس جمهور در جلسه با نمایندگان گفتند از همه راه‌های تأمین آب برای زاینده‌رود استفاده خواهد شد، بنابراین دفتر مطالعات استراتژیک مأمور شد تا راه‌هایی که قابلیت پیگیری دارد را مشخص کند.

بنابراین اراده برای رفع مشکل زاینده‌رود در دولت وجود دارد، اما مردم باید تحمل داشته باشند و اشتباه دولت‌های قبلی را بر گردن دولت فعلی نیندازند، حتی اگر هم اکنون هم دولت شروع به اقداماتی در این رابطه کند چند سالی برای نتیجه بخشی آن زمان لازم است.

یک ماه پیش از حضور وزیر نیرو در اصفهان از او خواستم پیش از رئیس جمهور به اصفهان سفر کند و بین کشاورزان حضور یافته و معضلات و راه‌حل‌ها را بشنود، همه این اتفاقات در سفر وزیر نیرو به اصفهان افتاد و ایشان پیشنهاد کشاورزان را پذیرفت.

البته آنچه در جلسه وزیر نیرو با کشاورزان اتفاق افتاد به خوبی منعکس نشد، به نظر می‌رسد عمدی در این میان باشد، باید بررسی شود چرا استانداری خبر اصلی جلسه را نقد نکرد و رسانه اصفهانی‌ها خبر اشتباهی را منتشر کرد که نتیجه نهایی جلسه نبود. به نظر می‌رسد برخی از تشنج آفرینی سود می‌برند، جمع بندی آن جلسه منطقی بود و همه راضی بودند، وزیر نیرو پیشنهاد منطقی کشاورزان را پذیرفت مبنی بر اینکه ذخیره سه ماه آب شرب نگه داشته شده و مابقی آب در اختیار کشاورزان قرار گیرد و خودشان آن را مدیریت کنند. حتی در آن جلسه زمانی تعیین شد تا جمع بندی این جلسه ارائه شود اما این اتفاق نیفتاد، باید دلیل این موضوع مشخص شود؛ باید استاندار اصفهان در این رابطه پاسخگو باشد.

بارها درباره انتقال آب به یزد صحبت شده، اما شفاف نیست، در این رابطه توضیح دهید.

اصل طرح انتقال آب زاینده‌رود به یزد، در زمان آقای هاشمی مطرح و تأیید و زمان آقای خاتمی اجرایی شده است، البته در همان قانون ذکر شده منابعی به زاینده‌رود اختصاص داده شده و آب از همان منابع به یزد انتقال یابد، متأسفانه بدون اختصاص آن منابع انتقال انجام شد، قرار نبوده آب از اصفهان به یزد فرستاده شود، بنابراین قانون در این رابطه اجرا نشده است.

شفافیت یکی از مطالبات ما بوده که وزیر هم با آن موافقت کرده است، آنچه باید اتفاق بیفتد شفاف است، اما آنچه اکنون رخ می‌دهد هنوز شفاف و مشخص نیست آبی که به یزد انتقال داده می‌شود به چه میزان به شرب و یا صنعت اختصاص می‌یابد.

از وزیر نیرو خواسته شد مشخص کنند آب زاینده‌رود از مبدا تا مقصد صرف چه می‌شود. برخی نمی‌خواهند شفافیت باشد البته علاوه بر این عدالت نیز باید اجرایی شود. اگر میزان آب زاینده‌رود کاهش یابد باید آب موجود به طور مساوی بین همه مصرف کنندگان تقسیم شود.

همه معتقدند خشکسالی کنونی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اما صنعت، کشاورزان، بالادست و پایین دست همه باید به یک میزان از آب موجود منتفع شود، همچنین دولت پذیرفت و حقابه کشاورزان را پرداخت کرد.

شاید دولت بتواند حقابه کشاورزان را نقدی پرداخت کند، اما برای فرونشست و تالاب گاوخونی چه اقدامی انجام خواهد داد؟

بر این مسئله هم تاکید و مطالبه‌گری شده است، حق محیط زیست هم باید رعایت شود، بارها به وزیر میراث فرهنگی انتقال داده شده که فرونشست اصفهان جدی است. پیش نیاز توافق تفاهم است، اینکه نمایندگان در مجلس فریاد بزنند نتیجه به خصوصی نخواهد داشت، همانطور که نمایندگان اصفهان باید در استان‌های همجوار حضور یابند، حضور آنها هم در اصفهان مؤثر است.

حضور اعضا کمیسیون فرهنگی در اصفهان منجر به ایجاد فهم مشترک بین نمایندگان شد. مسائل استان‌های مختلف باید کاملاً دیده شود. ما همه یک ملت هستیم و تفاوتی بین استان‌های مختلف وجود ندارد، همانطور که نماینده آبادان با تماشای مشکلات ایجاد شده در اصفهان متأثر شد.

برخی معتقدند شما آنقدر که درگیر طرح جوانی جمعیت هستید به زاینده‌رود توجهی ندارید، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

این‌طور نیست، اصلی‌ترین دغدغه نمایندگان اصفهان موضوع زاینده‌رود است، قرار بود یک یا دو نفر از نمایندگان اصفهان اختصاصاً پیگیر موضوع آب باشند که این پیشنهاد پذیرفته نشد. هر کدام از نمایندگان به عنوان قانون‌گذار وظایف دیگری هم دارند.

برخی از رسانه‌ها مسائل موجود را به درستی منعکس نمی‌کنند، کشاورزان اصفهان از نزدیک شاهد بوده‌اند که در مدت نمایندگی خود حداقل ۱۰ سفر در بین کشاورزان داشته و در تجمع کشاورزان هم حضور یافتم. نماینده باید در بین مردم باشد و از این حضور لذت می‌برم، همه این مردم بر گردن نمایندگان حق دارند و من همواره به دنبال دفاع از حق و مظلومیت این مردم بوده‌ام.

طرح جمعیت رسالت ملی من است که با توجه به مسئولیت خود کمیسیون جوانان، پیگیری آن را بر عهده گرفته‌ام، لازم بود قانون جمعیت به نتیجه برسد، از سال آینده که این قانون اجرایی می‌شود مردم شاهد نتایج آن خواهند بود.

با توجه به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی موجود، تا چه میزان اجرای اصل ۸۵ و اجرایی شدن کامل طرح جوانی جمعیت می‌تواند مؤثر باشد؟

هدف اصلی این قانون حمایت از خانواده است. در شرایط سخت اقتصادی فعلی، آمار ازدواج حداقل ۴۰ درصد کاهش یافته است، جوانان ایرانی تمایل به ازدواج دارند، اما توانایی لازم برای آن را ندارند در این قانون برای کسانی که تمایل به ازدواج دارند کمک‌هایی فراهم خواهد شد. همچنین کمک‌هایی به افرادی که تمایل به فرزنددار شدن دارند هم می‌شود به طوری که قوانین، مقررات و زیرساخت‌ها از حالت ضدیت با فرزندآوری و ازدواج، خانواده محور شود.

سعی شده مسیرهایی که در ۳۰ سال گذشته علیه فرزندآوری و ازدواج رفته شد مسدود شود. بر این اساس از سال آینده، حق اولاد هر سال نسبت به سال قبل دو برابر خواهد شد تا عدالت برقرار شود، علاوه بر این از امسال ۵۰ درصد به حق تأهل اضافه می‌شود.

برای کمک به زوج‌های ناباور در این قانون پیش‌بینی شده که مراکز ناباروری و تخصص آن توسعه یافته و همچنین ۹۰ درصد هزینه درمان توسط دولت پرداخت شود.

بر اساس این قانون زمین ۲۰۰ متری به صورت فروش اقساطی به افرادی که فرزند سوم و چهارم آنها متولد می‌شود، اختصاص خواهد یافت و یارانه چهار دهک پایین جامعه که سه فرزند یا بیشتر دارند سه برابر خواهد شد که اعتبارات آن هم در قانون دیده شده است. همه مفاد این قانون به نفع مردم است.

باید قانون‌گذاری صحیح صورت بگیرد تا مشکلات مردم رفع شود با فریاد زدن نمایندگان مشکلی حل نمی‌شود. ۷۳ ماده قانونی در کمیسیون جوانی جمعیت تعیین شده که همگی آنها به نفع مردم است. اگر این طرح اجرا شود تحول بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد. نظام آموزش پزشکی در کشور ما به گونه‌ای است که فرصت فرزنددار شدن به این افراد نمی‌دهد، اما در قانون جوانی جمعیت تعیین شده مادران در شهر خود طرح بگذرانند. سال‌های گذشته تفکرات درستی در مجموعه وزارت بهداشت حاکم نبوده است.

بارها برخی از اعضا و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد بودند این شورا رویکرد مشخصی نداشته و به دنبال موازی کاری حرکت می‌کند، رسالت اصلی این شورا به نظر شما چیست؟

در حکم اخیر مقام معظم رهبری برای این شورا تغییرات چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشته است، همچنین تکلیف شده ظرف دو ماه وظایف و ترکیب حقوقی شورا بازسازی شده و تغییر یابد.

خواست مقام معظم رهبری تبدیل این شورا به «قرارگاه فرهنگی» است که همه متولیان فرهنگ کشور را فرماندهی کند.

سفر اعضای کمیسیون فرهنگی به اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سفر این کمیسیون به اصفهان مشکلات فرهنگی مطرح شد که از جمله آن می‌توان به تکمیل استخرها و پروژه‌های فرهنگی نیمه تمام اصفهان اشاره کرد و البته بودجه لازم برای تکمیل این طرح‌ها نیز اختصاص داده شد. علاوه بر این درخواست تعیین مدیر کل ویژه برای میراث فرهنگی اصفهان داده شده که موضوع در حال پیگیری است.

این سفر پربار بود، اداره و مدیرکل‌های ورزش، میراث و ارشاد شهرستان‌های اطراف اصفهان راه اندازی خواهد شد و کمک‌هایی هم به مراکز فرهنگی اصفهان انجام خواهد شد، نشست اعضای کمیسیون با فرهیختگان اصفهان هم بسیار پر بار بود.

حضور مجموعه‌ای از اعضای کمیسیون‌ها اصفهان ستیزی‌ها را کاهش می‌دهد و لازم است همه نمایندگان اصفهان در این میدان وارد شوند. 

کد خبر 541974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.