فیلم‌بردارانی که بر صندلی کارگردانی نشستند

هومن بهمنش به زودی کارگردانی مجموعه "سوارنظام کوچک" به تهیه کنندگی مهتاب کرامتی را آغاز خواهدکرد. این نخستین تجربه کارگردانی این فیلمبردار سینمای ایران است که در قدم نخست به سراغ یک سریال تاریخی رفته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هومن بهمنش تنها فیلم‌برداری نیست که سودای کارگردانی در سر دارد. پیش از او نیز فیلم‌بردارانی از سینمای ایران، بر روی صندلی کارگردانی نشسته و فیلمسازی را تجربه کردند. بعضی از آن‌ها تنها به ساخت یکی دو فیلم بسنده کردند اما برخی در این وادی ماندگار شدند.

در ادامه به بررسی کارنامه تعدادی از فیلم‌برداران سینمای ایران می‌پردازیم که کارگردانی را نیز آزموده‌اند.

محمود کلاری

محمود کلاری یکی از شناخته‌شده‌ترین و نامدارترین فیلمبرداران سینمای ایران است که در عرصه‌های بین‌المللی نیز شناخته شده است. او دوره تخصصی شناخت و تکنیک عکاسی را در نیویورک گذراند و در آژانس بین‌المللی عکس خبری سیگما در پاریس عکاسی کرد. اولین نمایشگاه عکس خود را به عنوان "حکایت تنهایی آدم" در سال ۱۳۵۵ در تهران برگزار کرد. در سال ۵۹ یکی از ۱۵ عکاس برتر سال توسط مجله تایم شد و عکس‌های او در مجلات فرانسوی، آلمانی و آمریکایی چاپ شد. از سال ۶۳ تا ۶۵ نیز به عنوان دبیر واحد عکاسی تلویزیون ملی ایران فعالیت کرد.

او فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان فیلم‌بردار در سینمای ایران را از سال ۶۳ و با فیلمبرداری فیلم "جاده‌های سرد" آغاز کرد. کلاری تاکنون فیلم‌برداری بیش از ۷۰ فیلم سینمایی را بر عهده داشته و موفق به دریافت چهار سیمرغ بلورین شده که از این نظر رکورددار است.

این فیلم‌بردار در سال ۷۵ نخستین تجربه فیلم‌سازی خود را به ثبت رساند و فیلم "ابر و آفتاب" را با بازی امیر پایور و محمدرضا شریفی‌نیا کارگردانی کرد. در سال ۷۹ نیز فیلم دوم خود را با نام "رقص با رؤیا" با بازی محمدرضا فروتن و امیر پایور، کارگردانی کرد. هیچ‌یک از این دو فیلم نتوانستند نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کنند تا کلاری همچنان به عنوان یک فیلم‌بردار تراز اول در سینمای ایران مشغول به فعالیت باشد.

تورج منصوری

تورج منصوری یکی دیگر از فیلم‌برداران سینمای ایران است که کارگردانی را آزمود. منصوری فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ با عکاسی برای مجله هنر و معماری شروع کرد و سپس در چند فیلم کوتاه تلویزیونی از ساخته‌های فرامرز معطر به عنوان دستیار فعالیت کرد و بعدها خودِ وی به ساخت چند فیلم کوتاه برای تلویزیون مشهد پرداخت. این فیلم‌بردار فعالیت خود در سینمای حرفه‌ای را از سال ۶۳ و با فیلمبرداری فیلم "مردی که زیاد می‌دانست" آغاز کرد. او تاکنون فیلم‌برداری حدود ۵۰ فیلم سینمایی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

منصوری کارگردانی را با فیلم سینمایی "هوای تازه" در سال ۷۵ آغاز کرد. بعد از آن سه فیلم دیگر "بازیچه"، "فرار مرگبار" و "سینما نیمکت" را ساخت و به این ترتیب فعالیت وی در زمینه کارگردانی متوقف شد. او همچنین تدوین و تهیه‌کنندگی را نیز در سینمای ایران تجربه کرده است.

مازیار پرتو

زنده‌یاد "مازیار پرتو" یکی از فیلم‌برداران صاحب سبک و تأثیرگذار در سینمای ایران بود. او به فیلم‌سازانی که تجربه نخست خود را جلوی دوربین می‌بردند در برنامه‌ریزی، دکوپاژ و صرفه‌جویی زمانی و اقتصادی مشاوره می‌داد. پرتو فیلم‌برداری ۵۳ فیلم سینمایی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. سریال "امام علی (ع) " را می‌توان یکی از برجسته‌ترین آثار این فیلم‌بردار فقید در زمینه فیلم‌برداری دانست.

او همچنین ۱۵ فیلم سینمایی را تدوین کرده است که این آثار نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر هستند. پرتو در طول فعالیت حرفه‌ای خود در سینما، سه فیلم "مردان روزگار"، "پخمه" و "گرگ بیزار" را کارگردانی کرد. او در سال ۱۳۹۲ در کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست.

تورج اصلانی

تورج اصلانی یکی از فیلم‌برداران جوان سینمای ایران است که به طور حرفه‌ای کارگردانی را نیز دنبال می‌کند. اصلانی عکاسی را از ۱۰ سالگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سنقر و فیلم‌برداری را نیز از ۱۴ سالگی با دوربین هشت میلی‌متری آغاز کرد. فعالیت او در سینمای حرفه‌ای از سال ۱۳۷۹ با فیلم‌برداری فیلم "خواب سفید" رقم خورد. این فیلم‌بردار تاکنون فیلم‌برداری بیش از ۳۵ فیلم بلند سینمایی از محصولات سینمای ایران، کردستان، عراق و ترکیه را برعهده داشته است.

اصلانی فیلمسازی را با ساخت بیش از ۱۰ فیلم کوتاه مستند و داستانی تجربه کرد. اما "جینگو" اولین فیلم بلند سینمایی او در مقام کارگردان بود. بعد از آن فیلم "حمال طلا" را کارگردانی کرد که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. "بی‌سرزمین" سومین ساخته سینمایی اصلانی است که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به نمایش درآمد و طی روزهای گذشته، جایزه کارگردان نوگرای جشنواره "جاده ابریشم" چین را از آن خود کرد.

مهدی جعفری

مهدی جعفری را می‌توان از معدود سینماگرانی دانست که هم در عرصه فیلم‌برداری و هم کارگردانی موفق و صاحب سبک بوده است. او فعالیت خود را از انجمن سینمای جوان آغاز کرد و بعد از آن از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه تهران در رشته کارشناسی کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شد. جعفری فیلم‌برداری در سینمای ایران را از سال ۸۳ و با فیلم "ما همه خوبیم" آغاز کرد و تاکنون فیلم‌برداری ۱۵ فیلم سینمایی را بر عهده داشته است.

او اولین بار با فیلم سینمایی "ایستگاه اتمسفر" بر روی صندلی کارگردانی نشست که این فیلم توفیق چندانی به دست نیاورد. اما فیلم سینمایی "بیست و سه نفر" دومین ساخته سینمایی جعفری، کارگردانی صاحب سبک و تازه نفس را به سینمای ایران معرفی کرد که سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر و پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم از بخش ملی و جایزه بهترین کارگردانی از بخش بین‌الملل سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن او کرد.

جعفری در سال ۹۹، فیلم سینمایی "یدو" را باز هم با موضوعی پیرامون دفاع مقدس در مقام کارگردان جلوی دوربین برد که بار دیگر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را برای وی به ارمغان آورد.

کد خبر 541966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.