افزایش نرخ رشد اقتصادی در گرو توسعه پژوهش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: آن طور که باید رابطه معناداری بین رشد مقالات، پژوهش‌ها و رشد توسعه اقتصادی وجود ندارد و این موضوع نشان‌دهنده این است که پیوند خوبی بین پژوهش و صنعت برقرار نشده و این ارتباط که نیازی اساسی برای توسعه و پیشرفت است.

پیام نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت پرداختن به پژوهش در دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در حوزه پژوهش کارنامه موفقی دارد و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از نظر تولیدات علمی و تعداد مقالات، سومین دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است.

وی با اشاره به آمار و ارزیابی مقالات داخلی، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در حوزه مقالات فارسی رتبه چهارم را دارد و به طور کلی جز پنج دانشگاه برتر کشور در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور است. در حوزه کتاب و مجلات نیز دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات خوبی را انجام داده و یکی از ۱۰ مجله این مرکز جز ۲۵ درصد مجلات برتر دنیا است و شاهد چاپ مقالات محققان کشورهای دیگر در مجلات این دانشگاه هستیم.

افزایش اقدامات پژوهشی زمینه‌ساز رشد توسعه اقتصادی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در حوزه فناوری نیز جز اولین دانشگاه‌هایی بوده که اقدامات مؤثری انجام داده و در سال ۸۵ اولین مرکز رشد دانشگاهی کشور را ایجاد و به صورت اقماری با شهرک علمی و تحقیقاتی همکاری کردیم. در حال حاضر دو مرکز رشد از جمله مرکز رشد عمومی دانشگاه و گیاهان دارویی که از وزارت علوم مجوز دارد در دانشگاه فعال است.

وی تصریح کرد: در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌های نوپا فعالیت می‌کنند. سراهای نوآوری دانشگاه از جمله سرای نوآوری بذر که از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بذر است، اقدامات خوبی در حوزه پژوهش و فناوری دارد و تا جای ممکن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان فضای مورد نیاز برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم شده است.

کاربردی شدن دروس لازمه پیوند دانشگاه و صنعت

نجفی با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت، افزود: سرای دانشگاه و اتاق بازرگانی در راستای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و پیوند آموزش‌ها با صنعت فعالیت می‌کند. همایش ملی پویش اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی نیز که با همکاری اتاق بازرگانی برگزار شد؛ یکی از محورهای پیوند بین دانشگاه و صنعت است.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر تولید مقالات باید در حوزه پژوهش و افزایش نرخ رشد اقتصادی نیز گام برداریم تا شاهد نتایج آن باشیم، اظهار کرد: آن طور که باید رابطه معناداری بین رشد مقالات، پژوهش‌ها و رشد توسعه اقتصادی وجود ندارد و این موضوع نشان‌دهنده این است که پیوند خوبی بین پژوهش و صنعت برقرار نشده و این ارتباط که نیازی اساسی برای توسعه و پیشرفت است در سرای دانشگاه و اتاق بازرگانی و سایر سراها در حال شکل‌گیری و پیشرفت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: در این سراها تاکنون تعدادی از افرادی که به واحدهای صنعتی معرفی شدند، توانستند مواد و یا قطعاتی را تولید کنند که پیش از این باید آن‌ها را وارد می‌کردیم، بنابراین نزدیک شدن ارتباط دانشگاه با صنعت می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های مولد و کاربردی باشد.

وی گفت: در آموزش نیز باید دروس کاربردی‌تر شود که پویش اشتغال در دانشگاه می‌تواند به این موضوع کمک کند، چرا که دانشجویانی که به فضای کار وارد می‌شود، جزئیات بیشتری را می‌آموزد و طالب آموزش کاربردی خواهند بود.

کد خبر 541882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.