بهترین زمان تعویض تسمه تایم

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: عمر تسمه تایم حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر یا سه تا پنج سال است که به دلیل لاستیکی بودن آن مدت زمان استفاده از آن در خودرو مهم است؛ هنگام خرید تسمه تایم میزان کارکرد و طول عمر آن بر روی بسته‌بندی درج شده است و هنگام اتمام عمر تسمه به دلیل جنس آن خاصیت خود را از دست می‌دهد.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تسمه تایم خودرو (Timing Belt) زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را نسبت به گردش میل لنگ تنظیم می‌کند، اظهار کرد: تسمه تایم در هر یک از مراحل مکش، تراکم انفجار و تخلیه داخل موتور، زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم می‌کند.

وی افزود: در خودروهای قدیمی و برخی از خودروهای شش سیلندر امروزی چرخ دنده و زنجیر استفاده می‌شود که داخل روغن کار کرده است، زنجیر نسبت به تسمه صدای بیشتری تولید می‌کند و تعویض آن مشکل‌ساز است، اما در عوض عمر بیشتری نسبت به تسمه دارد.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: عمر تسمه تایم حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر یا سه تا پنج سال است که به دلیل لاستیکی بودن آن مدت زمان استفاده از آن در خودرو مهم است؛ هنگام خرید تسمه تایم میزان کارکرد و طول عمر آن بر روی بسته‌بندی درج شده و هنگام اتمام عمر تسمه به دلیل جنس لاستیکی خاصیت خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعویض به موقع تسمه تایم مهم است، تاکید کرد: اگر این کالای مصرفی دیر تعویض شود، باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری می‌شود؛ هنگامی که خودرو در حرکت و روشن است اگر تسمه تایم پاره شود با توجه به موقعیت سوپاپ‌ها، با چرخش میل لنگ و بالا آمدن پیستون اگر سوپاپ باز باشد، با یکدیگر برخورد کرده و دچار کج شدن سوپاپ و در برخی خودروها شکستگی آن می‌شود که اگر ادامه یابد، باعث وارد شدن خسارت به سیلندر و پیستون خودرو نیز می‌شود.

ناظمی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود تسمه تایم پس از طی کردن عمری که در دفترچه خودرو درج شده است تعویض و به همراه آن بلبرینگ یا هرزگرد تسمه تایم نیز تعویض شود، زیرا خرابی آن نیز خساراتی را به همراه دارد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود هنگام تعویض تسمه‌تایم، تسمه دینام و هرزگرد آن نیز تست شود تا در صورت نیاز تعویض شود؛ بهتر است هر چند وقت یک‌بار این بخش خودرو توسط یک کارشناس یا متخصص بازدید شود تا از خرابی احتمالی آن اطلاع پیدا کرده و مشکلی ایجاد نشود.

این کارشناس مکانیک خودرو در خصوص ارتباط تسمه با دیگر قسمت‌های خودرو، گفت: این تسمه دندانه‌دار است و از یک طرف با پولی سر میل‌لنگ و از طرف دیگر با پولی میل سوپاپ در ارتباط است؛ میزان محکم بودن تسمه در برخی خودروها توسط هرزگرد به صورت خودکار انجام می‌شود و در برخی دیگر از خودروها نیز باید به صورت دستی تسمه را محکم و پیچ هرزگرد را ببندیم.

وی ادامه داد: در خودروهای تولید داخل به غیر از پیکان و خودروهایی که موتور پیکان در آن است مانند روآ، آردی و پیکان وانت زنجیر تایم استفاده شده است و در دیگر خودروها از تسمه تایم استفاده می‌شود؛ در خودرو یپراید مدل پایین به طور معمولی در صورت پاره شدن تسمه تایم خسارت کمی وارد شده و با تعویض تسمه تایم خودرو مجدد روشن می‌شود.

ناظمی اضافه کرد: در پرایدهای مدل بالاتر یا درواقع یورو چهار به دلیل کم بودن حجم محفظه احتراق و نسبت تراکم بالا در صورت خرابی تسمه تایم سوپاپ‌ها کج می‌شود که این موضوع در خودروهای پژو نیز بیشتر رایج است، اما به طور کلی این مشکل در خودروهای دارای تسمه تایم به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی کیلومتر تعویض تسمه را یادداشت کنید تا به موقع بتوانید آن را تعویض کنید.

کد خبر 541783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.