تاثیر مصرف داروهای گیاهی یا فرآورده‌های طبیعی در زمان بارداری

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان در خصوص مصرف داروهای گیاهی یا فرآورده‌های طبیعی در زمان بارداری و تاثیر آن بر زنان باردار و جنین توضیحاتی ارائه داد.

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تأثیر مصرف داروهای گیاهی یا فراورده‌های طبیعی در زمان بارداری، اظهار کرد: به جز تعدادی از ویتامین‌ها اطلاعات کمی در خصوص مصرف مکمل‌های غذایی در طول بارداری وجود دارد.

وی با اشاره به ادعای تأثیرگذار بودن داروهای گیاهی بر بارداری، ادامه داد: بعضی از برچسب‌های داروهای گیاهی بر این ادعا است که این داروها در بارداری مؤثر است، اما در بیشتر موارد، مطالعات خوبی در جهت حمایت از این ادعا و این که آیا فرآورده‌های گیاهی به زنان باردار یا جنین آسیب می‌رساند، وجود ندارد.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان با بیان اینکه فرآورده‌های گیاهی در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک معالج مصرف شود، تصریح کرد: توصیه می‌شود زنان باردار قبل از مصرف فراورده‌های گیاهی یا مکمل‌های غذایی با پزشک معالج خود صحبت کنند تا دچار مشکل نشوند، چرا که این فرآورده‌های گیاهی ممکن است شامل مواردی باشد که برای زنان باردار و یا جنین در حال رشد در خلال بارداری زیان‌آور و خطرناک است.

وی در خصوص قوانین مصرف داروها و مکمل‌های غذایی در کشورهای دیگر، اضافه کرد: در ایالات متحده آمریکا قانون‌های متفاوتی برای داروها و مکمل‌های غذایی وجود دارد، اما با این وجود بر خلاف داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی و فراورده‌های طبیعی از نظر ایمنی و تأیید آنچه که بر روی برچسب آن نوشته شده مورد تصویب و تأیید FDA قرار نگرفته و بسیاری از این فرآورده‌ها از نظر آسیب و زیان به مادر و جنین مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

طلاکوب تاکید کرد: در ایالات متحده آمریکا یک کمپانی پیش از فروش دارو باید بسیاری از مطالعات را کامل کرده و نتایج آن را به FDA اظهار کند و بسیاری از دانشمندان و پزشکان در FDA به کنترل و ارزیابی نتایج می‌پردازند و اجازه فروش داروها توسط FDA تنها در صورت اثبات نتایج ایمنی داروها و مؤثر بودن آن انجام می‌شود.

کد خبر 541726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.