امشب شاهد اوج بارش شهابی جوزایی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی جوزایی از ۱۳ تا ۲۶ آذر فعال است که اوج آن سه شنبه ۲۳ آذر رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی جوزایی مرتبط با سیارک فایتون، یکی از پربارترین شهاب باران‌های سال است، این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آن دنباله‌دار نیست و یک سیارک است. در عبور سیارک از نزدیک خورشید به خاطر گرمای زیادی که از خورشید دریافت می‌کند تکه‌هایی از جرم سیارک جدا شده است و در مدار آن در فضا باقی می‌ماند. در نتیجه هر وقت زمین در گردش سالانه خود به دور خورشید از میان این توده ذرات بسیار ریز عبور می‌کند، این ذرات با سرعت بسیار زیاد به جو زمین برخورد می‌کنند، می‌سوزند و رد روشنی از خودشان به جای می‌گذارند که همان شهاب واره‌ها هستند.

وی افزود: زیر یک آسمان تاریک در شب‌های اوج بارش شما می‌توانید بین ۵۰ تا ۱۵۰ شهاب در ساعت را مشاهده کنید. شهاب‌های این بارش از همه نقاط زمین قابل تماشا هستند. بارش شهابی جوزایی از ۱۳ تا ۲۶ آذر فعال است که اوج آن سه شنبه ۲۳ آذر رخ می‌دهد. کانون بارش در صورت فلکی جوزا ساعت ۱۸:۲۸ از افق شرقی طلوع می‌کند تا روشن شدن آسمان حوالی ساعت ۰۶:۱۱ در آسمان حضور دارد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بهترین زمان رؤیت شهاب‌های جوزایی ساعت ۰۲:۰۰ بامداد زمانی که کانون در اوج خود در آسمان قرار دارد تا سپیده دم است. انتظار می‌رود در ساعات اوج بارش نرخی حدود ۱۲۰ شهاب در ساعت قابل رصد باشد، البته این نرخ ساعتی اوج با فرض یک آسمان تاریک و اینکه کانون بارش مستقیماً بالای سر قرار داشته باشد، محاسبه می‌شود. ماه امشب تنها چهار روز با فاز کامل خود فاصله دارد و بیشتر از ۸۰ درصد آن روشن است، البته ساعت ۰۳:۰۰ بامداد غروب می‌کند.

وی تصریح کرد: هرچند امسال نور ماه تداخل قابل توجهی در طول شب ایجاد می‌کند، اما رصد ۱۱۹ شهاب در ساعت در ساعات اوج تخمین زده شده است. بارش شهاب جوزایی یکی از جذاب‌ترین رویدادهای نجومی است که چند روز قبل از انقلاب زمستانی و جشن شب یلدا مهمان آسمان ما است. اگر امشب موفق به تماشای شهاب واره‌ها نشدید، چهارشنبه نیز فرصت مناسبی برای تماشای آذرگوی‌های جوزایی است.

کد خبر 541664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.