بودجه ۱۴۰۱ آرامش نظام قیمت‌ها را بر هم می‌ریزد

یک اقتصاددان گفت: مهم‌ترین ایراد این لایحه آن است که با حذف یارانه پنهان و ارز ۴۲۰۰، عملاً آرامش موجود نظام قیمت‌ها را، به ویژه بعد از اعتمادسازی نسبی دولت سیزدهم و کاهش انتظارات قیمتی، بر هم می‌ریزد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: مهم‌ترین ایراد این لایحه آن است که با حذف یارانه پنهان و ارز ۴۲۰۰، عملاً آرامش موجود نظام قیمت‌ها را، به ویژه بعد از اعتماد سازی نسبی دولت سیزدهم و کاهش انتظارات قیمتی، بر هم می‌ریزد. با حاکمیت کنونی بخش غیر مولد بر اقتصاد که بیش از ۷۰ درصد حجم نقدینگی را در دست دارد، برهم خوردن آرامش این نظام در جهت افزایش، می‌تواند شوک‌های بسیار بزرگی را در جهت نظام عمومی قیمت‌ها وارد کند.

وی افزود: اکنون کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است که یک میراث ناعادلانه از دولت قبل است به طوری که بسیاری از یارانه‌های پنهان به دست مصرف کننده نمی‌رسد، اما در حال حاضر موقعیت مناسبی برای بر هم زدن آرامش نسبی نظام عمومی قیمت‌ها (در جهت افزایش) نیست. اگر هر حرکت شایسته‌ای قرار است انجام شود باید در جهت کاهش قیمت‌ها باشد.

این اقتصاددان گفت: در این شرایط تغییرات نظام عمومی قیمت‌ها باید کاهنده باشد، تغییرات فزاینده در این زمینه به ضرر دولت و مردم خواهد شد. این کار به نفع مصرف کننده، تولید کننده و دولت نبوده و فقط عناصر غیر مولد بازار را منتفع می‌کند.

کد خبر 541646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.