رفع چالش‌های زیست محیطی با کمک ابزارهای فناوری

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: می‌توان از ظرفیت‌ها و ابزارهای فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی در رفع چالش‌های زیست محیطی از جمله گرد و خاک، خشکی و کمبود آب بهره گرفت و شاهد نتایج تاثیرگذاری باشیم.

جعفر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت پرداختن به چالش‌های زیست محیطی استان اصفهان و استفاده از فناوری برای کمک به رفع آن، اظهار کرد: دو چالش اساسی و مهم از جمله وجود گرد و غبار در استان و وجود خشکی که باعث ایجاد گرد و غبار می‌شود، در استان اصفهان وجود دارد که باید به آن پرداخته شود تا مشکلات مربوط به آن نیز حل شود.

وی با اشاره به وجود معضل آلودگی هوا و حائز اهمیت بودن آن، ادامه داد: برای حل معضل آلودگی هوا در اصفهان می‌توان از ظرفیت‌ها و توانمندی ابزارهای شرکت‌های فناور استفاده کرد و سلامت محیط زیست استان اصفهان را بهبود بخشید، البته باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام و در حل این معضل فعالانه عمل شود.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: فناوری نقش کلیدی در حل معضل آلودگی هوا دارد؛ شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشکلی در تأمین نیازهای فناوری برای رفع چالش‌های زیست محیطی استان ندارد و فناورانی در شهرک مستقر هستند که می‌توانند این هدف را به مرحله اجرا برسانند و یا حتی توانایی اینکه شرکت‌های فناور در زمینه رفع چالش‌های زیست محیطی را تشکیل دهیم نیز وجود دارد، اما قانونگذار باید به‌نحوی عمل کند تا منابعی که باعث آلودگی هوا و به وجود آمدن شرایط موجود شده است را ملزم به استفاده از این فناوری‌ها کند.

بهره‌گیری از فناوری‌های مرتبط با مصرف بهینه آب در صنعت و کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری برای بهینه مصرف کردن آب می‌تواند به رفع چالش کمبود آب در استان اصفهان کمک کند، تصریح کرد: چالش دیگری که می‌تواند از فناوری و ابزارهای فناورانه برای رفع آن بهره گرفت، کمبود آب است. شاید با توسعه فناوری نتوان میزان آب را افزایش داد، اما می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای فناوری مصرف آب را بهینه‌سازی کرد؛ قطعاً بهینه مصرف کردن آب در کمتر شدن معضل کمبود آن مؤثر است.

قیصری با اشاره به لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های مرتبط با مصرف بهینه آب در صنعت و کشاورزی، اضافه کرد: در کشاورزی و صنعت تجارب مفیدی در خصوص استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای فناوری وجود دارد، به طور مثال در شرایط عادی تولید هر کیلو از محصولات کشاورزی حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر آب مصرف می‌کند و در شرایط طبیعی در زمینه بین‌المللی نیز تولید هر کیلو از محصولات کشاورزی حدود پنج تا هفت لیتر آب مصرف می‌کند؛ این در حالی است که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این میزان با بهره‌گیری از ابزارها و ظرفیت‌های فناوری به حدود ۸.۱ لیتر بر واحد رسیده است و این موضوع افتخار مهمی است؛ همچنین نشان‌دهنده این است که می‌توانیم به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شویم و مصرف آب را در کشاورزی بهینه کنیم.

وی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت‌های فناوری می‌توان مصرف آب را در حوزه کشاورزی و حتی مصارف خانگی بهینه کرد. شهرک علمی و تحقیقاتی نیز آمادگی لازم را برای این موضوع دارد. لازم است بدانیم در شهرک، ستادی را برای رفع معضل گرد و غبار در اصفهان تشکیل دادیم و توانایی تشکیل این ستاد را برای بهینه‌سازی مصرف آب نیز داریم.

کد خبر 541594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.