راه‌اندازی هفتمین نمایشگر کنترل کیفیت هوا در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از راه‌اندازی و نصب هفتمین نمایشگر کنترل کیفیت هوا در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و کاهش ۸۷ درصدی روزهای پاک از ابتدای سال‌ جاری تاکنون، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آلودگی هوا این روزها به معضلی جدی برای سلامتی شهروندان در کلانشهر مشهد تبدیل شده است که با شروع فصل سرما تشدید می‌شود؛ چرا که پدیده "وارونگی دما" کابوسی از آلودگی هوا برای پاییز و زمستان می‌سازد و اخطارهای مرکز پایش برای گروه‌های حساس هر روز تکرار می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعات در زمینه آلودگی هوا، اطلاع رسانی مستمر وضعیت کیفیت هوا به شهروندان از طریق نمایشگرهای شهری است؛ در همین راستا هفتمین نمایشگر کنترل کیفیت هوا، با همکاری سازمان فاوا و معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در ورودی غربی کلانشهر مشهد راه‌اندازی شد.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: به طور معمول در تابلوهای نمایشگر کنترل کیفیت هوا، از آلاینده‌های متعددی نام برده می‌شود که یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها که معضل اصلی آلودگی در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌رود، ذرات معلق بسیار ریز یا همان ۲.۵ pm است که اثرات سوئی برای سلامت افراد جامعه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر هفت نمایشگر بزرگ شهری، ۶۴ نمایشگر موبایلی نیز در نقاط شاخص شهر و تقاطع‌های مهم شهری توسط سازمان فاوا، جانمایی شده است، خاطرنشان کرد: تنفس هوای آلوده این ذرات بسیار ریز می‌تواند منجر به مرگ زود هنگام ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی اختلالات تنفسی و حتی سرطان شود.

پذیرا با اشاره به افزایش شدت آلودگی هوا در فصول سرد گفت: این امر می‌تواند به سرعت سلامت افراد گروه‌های حساس شامل کودکان سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی را تهدید کند و به همین دلیل است که در روزهای ناسالم در کلانشهرها عموماً هشدارهای به این گروه‌ها داده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ایستگاه‌های سطح شهر مشهد در بر مبنای شاخص AQI روزانه ، از ابتدای سال جاری تاکنون شهروندان مشهدی، فقط هفت روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالی است که در مدت مشابه پارسال تعداد روزهای دارای هوای پاک در مشهد ۳۷ روز بوده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین تعداد روزهای دارای هوای با وضعیت قابل قبول در مشهد طی سال جاری تاکنون ۱۹۶ روز بوده است که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۱۹۸ روز بود.

وی گفت: شاخص کیفیت هوا در این شهر از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز نیز در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها بود اما طی مدت مشابه پارسال فقط ۳۱ روز کیفیت هوای این کلانشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمامی افراد ثبت شد.

کد خبر 541536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.