هیچ خط قرمزی برای سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی نداریم

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از انجام مقدمات قانونی برای سرمایه‌گذاری در میراث‌ فرهنگی خبر داد و گفت: هیچ خط قرمزی برای سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی، داخلی و خارجی در زمینه مرمت ابنیه تاریخی نداریم.

به گزارش ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی با بیان این که سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یکدیگر مرتبط هستند، گفت: این حوزه‌ها با یکدیگر هم افزایی دارند. رونق گردشگری موجب حفاظت بیشتر از میراث تاریخی، رونق بیشتر صنایع دستی کشور و افزایش صادرات آن‌ها می‌شود و در نتیجه کار فعالان صنایع دستی تسهیل و زمینه لازم برای ارتقای فعالیت کمی و کیفی آنها می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول حوزه گردشگری گفت: ایران با وجود داشتن پنج هزار کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور و جزایر متعددی که دارد، اما کارنامه کشور در گردشگری دریایی صفر است. در این حوزه فعالیت‌هایی آغاز شده است و درصدد حل مشکلات اسکله‌ها همچنین خریداری و تجهیز شناورها برای رونق گردشگری دریایی هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره برنامه‌های وزارتخانه در حوزه میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی به جز اینکه در کنار ورود گردشگر، می‌تواند جنبه‌های مهم اقتصادی داشته باشد جایگاه هویتی برای کشور دارد؛ اما در این روزها حال مواریث تمدنی کشور اصلاً خوب نیست. ایران هزار اثر تاریخی دارد که به دلایل مختلف مرمت و نگهداری نشده و در حال نابودی است.

ضرغامی اختصاص اعتبارات لازم و اقناع نهادهای عمومی و بخش خصوصی را برای حفظ این مواریث فرهنگی از وظایف این وزارتخانه عنوان کرده و افزود: مشکلات قانونی برای جذب سرمایه گذار خارجی در این بخش در حال رفع شدن است.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان پیش بینی دقیقی درباره ظرفیت ورود گردشگر خارجی به کشور ارائه کرد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان با توجه به شرایط کرونایی، سقف مشخصی و درآمد حاصل از گردشگر خارجی را اعلام کرد اما پس از بررسی و ارزیابی‌ها آن را اعلام می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در صدد هستیم از طریق رایزنی با وزارت خارجه، امکان صدور روادید را محدود به پایتخت کشورهای خارجی نکنیم تا گردشگران خارجی امکان دریافت روادید را از شهرهای مختلف داشته باشند.

وی گفت: ورود گردشگر خارجی به کشور به جز ارزآوری مواهب دیگر همچون آگاهی و شناخت واقعی مردم جهان نسبت به ایران دارد و از ایران هراسی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین نباید تنها به دنبال ورود گردشگر پول‌دار به کشور باشیم. گردشگران خارجی در هر سطحی باید به ایران بیایند تا آگاه شوند آنچه برخی در مورد ایران می‌گویند صحت ندارد و مردم ایران در صلح و آرامش در حال زندگی عادی هستند.

ضرغامی با اشاره به اینکه دولت به خصوص رئیس جمهور در بحث بودجه‌ی امسال نگاه ویژه‌ای به این وزارتخانه داشته است، گفت: رئیس جمهور وقت خوبی به ما در خصوص اختصاص اعتبارات بودجه داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 541504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.