بودجه مستقل از تحریم و مذاکره

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ادامه مذاکرات بر اساس پیش‌نویس ایرانی» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: ادامه دور هفتم مذاکرات وین از روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه آغاز شد و هم اکنون در حال جریان است. خبرها حکایت از آن دارد که مذاکرات به صورت سخت، فشرده و سازنده ادامه دارد. علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در خصوص آینده مذاکرات گفت: من شخصاً نسبت به حصول توافق خوشبین هستم اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند، قطعاً ساده‌اندیش نخواهیم بود.
وی در خصوص روند رسیدن به این مرحله از مذاکرات گفت: چون ما صرفاً نیامدیم انتظارات بدون اعتنا به مبانی مشترک را بیان کنیم، خواسته‌هایمان را به‌گونه‌ای شکل دادیم که مبنایی برای مذاکرات باشد و از ۸ آذر داشته‌هایی که طی چند ماه فراهم کرده بودیم به صحنه مذاکرات آوردیم و دیدگاه خود را درباره نتیجه نهایی در دور ششم به دست آمده بود مکتوب و ارائه کردیم و این مکتوب‌کردن مواضع تیم جدید و ارائه آن نشان داد که هم در مذاکرات جدی هستیم و هم برای اینکه زمینه حصول توافق را به دست آوریم آماده هستیم.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین خاطرنشان کرد: ابتدا طرف مقابل در برابر نظرات ایران مقاومت کرد و هیچ دلیل منطقی و حقوقی برای این مواجهه نداشتند اما مقاومت داشتند. در نهایت پذیرفتند که دیدگاه‌های ایران که بر اساس مبانی مشترک مطرح شده بود را مورد توجه قرار دهند که ما در چند روز گذشته در وین نشست‌های متعددی را برای تبادل نظر هیأت‌ها با طرف ایرانی در مورد پیشنهادها، اصلاحات و تغییراتی که طرف ایرانی در یکی از پیش‌نویس‌هایی که در وین شش وارد کرده بود، داشتیم. برخی از این پیشنهادات پذیرفته شد، برخی اصلاح شد و طبیعی است که برخی از آنها محل بحث است. اگر در سطح کارشناسی دیدگاه‌های ایران مورد پذیرش قرار نگیرد، به سطوح بالاتر و مقامات ارشد برای بحث و بررسی می‌آید.

بودجه مستقل از تحریم و مذاکره

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انقلاب‌تان را خود روایت کنید تا وارونه روایت نشوید» به بررسی اظهارات روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار جمعی از پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت، رفتار و سخنان حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) را نشان‌دهنده و تجلّی عظمت و قدرت روحی، معنوی و عقلانی جنس زن خواندند و با تبیین ابعاد مختلف «ارزش پرستاری و سختی‌ها و تلخی‌های این شغل شریف»، تقویت جامعه پرستاری در زوایای گوناگون را مطالبه اصلی پرستاران برشمردند و تحقق این مطالبه منطقی را وظیفه مسئولان و ضرورتی برای حال و آینده کشور و جامعه دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار به تک تک پرستاران و فعالان حوزه درمان و سلامت، گفتند: بانوی عظیم‌الشأن کربلا به همه بشریت و تاریخ اثبات کرده است که «زن» با وجود همه تلاش کوته‌فکرانِ گذشته و حال از جمله غربی‌های مستبد برای تحقیر زن، می‌تواند اقیانوس عظیمی از صبر و تحمل، و قله بزرگی از خردمندی و تدبیر باشد.

رهبر انقلاب صبر و بردباری حضرت زینب (س) در مقابل مصیبت‌ها را غیرقابل توصیف خواندند و افزودند: «ایستادگی و تحمل شهادت ۱۸ نفر از عزیزان از جمله برادر بزرگوار و حجت خدا حضرت سیدالشهدا و دو تن از فرزندان حضرت زینب»، «صبر در مقابل اهانت‌های اراذل و اوباشی که آن بانوی با عزت خاندان رسول‌الله را مورد جسارت قرار می‌دادند»، «تحمل مسئولیت سنگین جمع‌آوری و اداره ده‌ها زن و کودک داغدار و مصیبت‌زده» و «صبر زیبا در پرستاری از امام سجاد (ع)» جلوه‌هایی از عظمت روحی و معنوی حضرت زینب به عنوان یک زن است. ایشان در تبیین رفتار خردمندانه و قدرت عقلانی آن بانوی بزرگ، به رفتار مدبرانه و سخنان شگفت‌انگیز حضرت زینب در مقابل حکّام جابر و یاوه‌گویی همچون ابن‌زیاد و یزید اشاره کردند و گفتند: آن اقتدار تاریخی، در مقابل مردم جای خود را به تبیین و سخنانی سرزنش‌بار می‌دهد که بعدها به یکی از عوامل قیام توّابین در کوفه منجر می‌شود.

بودجه مستقل از تحریم و مذاکره

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور: اقتصاد کشور را به اراده بیگانگان گره نمی‌زنیم‌» به بررسی اظهارات روز گذشته رئیس جمهور پرداخت و نوشت: روز گذشته رئیس‌جمهور به صحن مجلس آمد و لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد و در سخنانی گفت: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به تصمیم بیگانگان گره زده بودند اما این دولت قصد دارد از طریق ظرفیت‌های کشور مشکلات را حل کند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در زمان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم تشکری از دولت مخصوصاًً تیم اقتصادی دولت که توانسته‌اند لایحه بودجه را در وقت مقرر به مجلس شورای اسلامی تحویل دهند و امیدوارم که نمایندگان در کمیسیون تلفیق و کمیسیون بودجه این لایحه را تکمیل کنند تا بودجه در شأن کشور تصویب شود.
وی ادامه داد: در این سال‌های انقلاب اسلامی کارهای زیادی در جهت توسعه‌یافتگی مسئله در حوزه برق، آب، گاز، کشاورزی، آموزش و پرورش انجام شده است و با تمام اقداماتی که برای توسعه‌یافتگی شهرها و روستاها انجام شده اما مواجهه با مشکلات جدی هم در حوزه مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی و فرهنگی نیازمند یک حرکت جهادی است و باید یک برنامه پیشروی همه دولتمردان قرار گیرد تا مشکلات را از پیش پای مردم بردارد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اصلاح ساختار بودجه، گفت: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به تصمیم بیگانگان گره زده بودند اما این دولت قصد دارد از ظرفیت‌های کشور به‌ویژه نیروی انسانی متخصص و ذخایر ارزشمندی که در کشور وجود دارد مشکلات را حل کند. رئیسی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شده است که باید به این رشد اقتصادی در سال آینده برسیم.
وی با اشاره به عدالت در توزیع ثروت در بودجه ۱۴۰۱، گفت: بنا داریم توسعه را در بخش‌های مختلف متوازن کنیم و عدالت را در آن مدنظر قرار دهیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: جذب سرمایه‌گذاری به میزان استهلاک نمی‌رسد و رشد اقتصادی در حد چهار دهم درصد و افزایش هزینه‌های بیش از ۱۰ برابری مردم را رنج می‌دهد. در تقدیم لایحه بودجه نکاتی مورد توجه ما است از جمله ثبات اقتصادی که به این وسیله تولیدکننده، مصرف‌کننده و بازار اطمینان خاطر داشته باشند.‌

بودجه مستقل از تحریم و مذاکره

کد خبر 541502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.