GJ367B؛ سیاره‌ای فراخورشیدی بر خلاف منطق

کارشناس نجوم آسمان‌سرای سُها گفت: سوالی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که چطور سیاره GJ367B به اندازه عطارد توانسته است در فاصله‌ای نزدیک به ستاره شکل بگیرد و این مسئله بسیار عجیب و غیر منطقی است؛ در واقع چنین سیاره‌ای در این فاصله کم نمی‌توانسته شکل بگیرد.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سیاره فرا خورشیدی GJ367B به تازگی کشف شده، اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی این سیاره این است که حدود سی سال نوری با زمین فاصله دارد و به دور یک کوتوله سرخ می‌شود.

وی افزود: روش کشف تمامی سیارات فراخورشیدی تقریباً مشخص است و بر اساس نور ستاره‌هایی است که توسط ماهواره‌های نقشه‌بردار فراخورشیدی بررسی می‌شود؛ این تغییرات اگر به صورت دوره‌ای و در یک بازه مشخص بررسی شود، مشخص می‌شود که آیا دلیل کاهش نور وجود سیاره است یا حرکت یک جرم از روبه‌روی منبع نور باعث کاهش آن شده است.

این کارشناس نجوم آسمان‌سرای سُها ادامه داد: این سیاره نیز مانند دیگر اجرام فراخورشیدی با استفاده از ماهواره‌های نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران TESS، تغیرات اندک نور کوتوله سرخ بررسی و مشخص شده که سیگنال‌های این سیاره سفر خود را به دور یک ستاره در یک سوم روز طی می‌کند.

وی افزود: پس از تشخیص تغییرات یک تیم از محققان، تحقیقات انجام شده را دوباره بررسی می‌کنند تا وجود سیاره فراخورشیدی تأیید شود که برای سیاره GJ367B نیز یک تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ زمینی تغییرات نور ستاره را بررسی و بر اثر حرکت مداری سیاره متوجه شدند که این جرم یک سیاره فراخورشیدی است.

تمنده ویژگی‌های این سیاره را اینگونه شرح داد: سیاره فراخورشیدی GJ367B نسبتاً کوچک و شعاع آن حدود سه چهارم زمین و جرم آن بیش از نصف زمین است، اما چگالی و وزن آن نسبت به ابعاد بیشتر است تا حدی که چگالی آن به هشت گرم در سانتی‌متر مکعب می‌رسد که اگر با آهن موجود در کره زمین مقایسه کنیم این سیاره چگال‌تر است.

وی افزود: این سیاره شرایط به خصوصی دارد و به ستاره خود به حدی نزدیک است که دچار قفل گرانشی شده؛ دمای سطح سیاره GJ367B نیز تخمین زده شده که به یک‌هزار و ۷۵۰ درجه کلوین برسد که تقریباً حدود نقطه ذوب آهن است.

این کارشناس نجوم آسمان‌سرای سُها تصریح کرد: با توجه به این دما قاعدتاً اتمسفر گازی وجود ندارد، اما همین دما باعث مذاب و تبخیر شدن سنگ و فلزات می‌شود که خود باعث ایجاد یک جو بخاری در سطح سیاره می‌شود.

وی در رابطه با شباهت این سیاره به یکی از سیارات منظومه شمسی، گفت: در بررسی‌های تیم تحقیقاتی داده‌های این سیاره در اختیار یک هوش‌مصنوعی آموزش دیده مخصوص قرار گرفت و نتیجه به دست آمده نشان داد این سیاره فراخورشیدی بسیار شبیه عطارد است که این موضوع بسیار جالب است زیرا احتمال اینکه یک سیاره فراخورشیدی مشابه با سیارات منظومه شمسی مخصوصاً شبیه عطارد باشد خیلی زیاد نبود.

تمنده اضافه کرد: همانطور که ذکر شد این سیاره مشابه عطارد است به همین دلیل آن را ابر عطارد نیز می‌نامند. طول روز سیاره GJ367B حدود یک سوم زمین (حدود ۷.۷ ساعت) است و دمای بسیار آن باعث می‌شود سیاره را همانند یک گلوله مذاب در نظر بگیریم.

وی گفت: سوالی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که چطور سیاره GJ367B به اندازه عطارد توانسته است در فاصله‌ای نزدیک به ستاره شکل بگیرد و این مسئله بسیار عجیب و غیر منطقی است؛ درواقع چنین سیاره‌ای در این فاصله کم نمی‌توانسته شکل بگیرد.‌