کمربند وان آلن؛ حفاظ زمین در مقابل شراره‌های خورشیدی

کارشناس رصدخانه لارستان گفت: اگر هنگام رسیدن شراره‌های خورشیدی به زمین کمربند وان آلن وجود نداشت منجر به برخورد تشعشعات پلاسمایی بسیار پر انرژی یونیزه و حرارت بالا در حد هزاران درجه می‌شد که می‌توانست باعث از بین رفتن حیات و شبکه‌های مخابراتی زمین شود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طوفان یا شراره‌های خورشیدی شامل فعالیت‌های خورشیدی است که بر اثر میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: این میدان مغناطیسی هر ۱۱ سال یک‌بار جهت خود را تغییر داده و معکوس می‌شود.

وی افزود: ستاره خورشید نسل دومی است؛ یعنی در واقع بازمانده ستاره ماقبل خود است که بر اثر یک انفجار ابرنواختری از بین رفته است و بسیار پویا است؛ هنگامی که خورشید به صورت یک هسته داغ بود و در حال تبدیل به خورشید کنونی بود، سحابی‌هایی اطراف ستاره پس از انفجار را پوشش داده و باعث شکل‌گیری سیارات کنونی منظومه شمسی شد.

این کارشناس رصدخانه لارستان ادامه داد: خورشید کنونی پس از گذشت چند میلیون سال بر اثر بازمانده‌های یک ابرنواختر شکل گرفت و به دلیل مکانیسم بسیار فعال، پویا و ویژه، باعث به وجود آمدن شراره‌هایی است که شامل لکه‌های خورشیدی می‌شود و در هنگام غروب خورشید قابل رؤیت است؛ برخی از این شراره‌ها بسیار وحشتناک است و هنگام رسیدن به زمین حدود یک گیگا آمپر جریان دارد.

وی افزود: رسیدن این شراره‌ها خود عامل ایجاد شفق‌های قطبی است؛ یعنی علت ایجاد شفق قطبی همین شراره‌ها یا طوفان‌های خورشیدی است که مقدار بسیاری انرژی حدود یک میلیارد تن را در ثانیه از دست می‌دهد.

منتظری تصریح کرد: هنگامی که ما این مقدار انرژی را حساب می‌کنیم در مقایسه با جرم خورشید ناچیز است، اما در مقایسه با زمین، حجم و جرم بسیار بزرگی دارد و اگر هنگام رسیدن به زمین کمربند وان آلن وجود نداشت منجر به برخورد تشعشعات پلاسمایی بسیار پرانرژی یونیزه و حرارت بالا در حد هزاران درجه می‌شد که می‌توانست باعث از بین رفتن حیات و شبکه‌های مخابراتی زمین شود.

وی تاکید کرد: در واقع کمربند وان آلن اجازه نمی‌دهد برخورد این شراره‌ها آسیبی به زمین برساند؛ مغناطیسی که اطراف زمین را احاطه کرده و دو لایه دور زمین را فراگرفته است (یک لایه در فاصله سه هزار و ۶۰۰ کیلومتری زمین و لایه دیگر حدود ۳۰ هزار کیلومتر) و موجب شده است که ذرات پر انرژی جذب شوند، زمین را برای سکونت مناسب سازد و تمامی ذرات به سمت قطب‌های زمین حرکت کند که باعث ایجاد شفق قطبی می‌شود.‌

کد خبر 541471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.