امشب شاهد مقارنه سیاره زهره و پلوتون باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: دوشنبه _۲۲ آذرماه_ سیاره زهره با جدایی زاویه‌ای ۲۰ دقیقه قوسی از سمت شمال پلوتون عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره نهم، پلوتون و سیاره همسایه زمین، زهره دوشنبه _۲۲ آذرماه_ از دید ناظران زمینی در آسمان نزدیک به هم قابل رصد هستند و این سیاره با جدایی زاویه‌ای ۲۰ دقیقه قوسی از سمت شمال پلوتون عبور می‌کند. این اجرام از موقعیت رصدخانه لارستان حوالی ساعت ۱۷:۱۸ در وضعیتی با ۲۳ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما قابل رصد خواهد بود، سپس به سمت افق فرو می‌روند و دو ساعت و ۲۶ دقیقه بعد از خورشید؛ ساعت ۱۹:۲۸ غروب می‌کند.

وی افزود: سیاره زهره در قدر منفی ۴.۷ و پلوتون در قدر ۱۵.۱ خواهد بود و هر دو در صورت فلکی قوس قرار دارد. این دو جرم در صورت رصد با تلسکوپ به اندازه کافی نزدیک به هم هستند تا در یک میدان دید تلسکوپ قرار بگیرد، اما از طریق یک دوربین دوچشمی نیز می‌توان آن‌ها را رصد کرد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: پلوتون که زمانی به عنوان نهمین و دورترین سیاره از خورشید طبقه‌بندی شده بود، هم اکنون بزرگ‌ترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی شناخته می‌شود. این سیاره همچنین یکی از بزرگ‌ترین اعضای کمربند کوئیپر به حساب می‌آید. این کمربند ناحیه‌ای در آن سوی مدار نپتون است، اندازه پلوتون کوچک‌تر از دو سوم ماه زمین است و بسیاری از دانشمندان آن را اصلاً سیاره به حساب نمی‌آورند.

کد خبر 541461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.