۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کارآفرینی که از برق نقره گرفت

طرح «بازرسی برای خطوط انتقال نیرو با قابلیت حرکت روی کابل‌ها» توسط یکی از جوانان ایرانی، توانست در چهل‌ونهمین دوره مسابقات جهانی ژنو در کشور سوئیس مقام دوم را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هرگاه در عرصه‌های مختلف جهانی صحبت از شگفتی به میان می‌آید نام ایران و ایرانی خوش می‌درخشد، در زمینه تکنولوژی نیز کشورمان از این قاعده مستثنی نیست و جوانان ایرانی با تلاش بی‌وقفه خود پرچم کشورمان را در تورنمنت‌های بین‌المللی اهتزاز درآورده‌اند.

کریم حداد، دانش‌آموخته رشته برق و قدرت با اصالت اصفهانی است که از سال ۱۳۸۲ تاکنون فعالیت خود را در زمینه ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز وزارت نیرو در سطح کشور و صادرات محصولات برق فشار قوی و ارائه توانمندی ایران در سطح بین‌المللی ادامه می‌دهد.

وی با شرکت در چهل‌ونهمین دوره مسابقات جهانی ژنو در کشور سوئیس طرحی را با عنوان «بازرسی برای خطوط انتقال نیرو با قابلیت حرکت روی کابل‌ها» ارائه داد و موفق به کسب مقام دوم و دریافت مدال نقره جهانی و علاوه بر آن جایزه ویژه این دوره از مسابقات که به نمایندگی از مجمع برگزاری توسط کشور لهستان تدارک دیده شده بود، شد.

کسب موفقیت اخیر بهانه‌ای شد تا خبرگزاری ایمنا میزبان این کارآفرین برتر شود که در ادامه مشروح گفت‌وگو با او را می‌خوانید:

ایمنا: ابتدا در خصوص سامانه‌ای که ارائه دادید صحبت کنید.

حداد: امروزه یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر استفاده از نیروی برق است و زمانی می‌توانیم برق را با بهترین کیفیت، بیشترین بازدهی و ارزان‌ترین قیمت در اختیار عموم مردم قرار دهیم که شبکه ما دارای بالاترین بهره‌وری و کمترین میزان اتلاف انرژی باشد. برای رسیدن به این مهم باید شبکه پایدار و به‌هم‌پیوسته‌ای را در اختیار داشته باشیم که مدام در حال پایش و بررسی آن باشیم تا اطلاعات دقیقی از کارکرد بهینه همه اجزای شبکه‌های توزیع و فوق توزیع در دسترس داشته باشیم.

و مهم‌ترین اجزای شبکه در قسمت فوق توزیع بوده که به علت تأمین برق خطوط توزیع در سطح زیادی از مناطق کشور است، برای پایش مدام در شبکه‌های فوق توزیع به دلیل ارتفاع بالای خطوط و مشکل نبود امکان قطع شبکه و دشواری فعالیت در نقاط صعب‌العبور تجهیزی را ارائه دادیم که با حرکت روی کابل‌ها و بدون نیاز به نزدیک شدن کاربر به شبکه یا شارژ شدن توسط اپراتور، خودکار روی شبکه حرکت کند و با دقت بسیار بالا عیوب اجزای شبکه را با استفاده از تجهیزات پیشرفته خود رصد کرده و برای واحد تحلیل ارسال می‌کند، ضمن اینکه برای جابجایی از هر نقطه از خطوط نیاز به جابه‌جایی توسط کاربر نداشته و این کار را با سرعت و دقت بالا به انجام می‌رساند و این امکان را فراهم می‌سازد در مسافت‌های زیاد خطوط فوق توزیع و مناطق صعب‌العبور واحد کنترل از فاصله دور از شبکه، اطلاعات پایش شده را جهت بررسی و تحلیل شبکه دریافت کند.

کارآفرینی که از برق نقره گرفت

ایمنا: هدف و انگیزه شما برای ساخت این سامانه چه بود؟

حداد: هدف من از ارائه این طرح رفع مشکلات دریافت اطلاعات اجزای شبکه‌های توزیع و فوق توزیع نیروی برق و به دست آوردن نقاط ضعف و قوت آن‌ها و در نهایت به‌دست آوردن الگویی برای مدیریت شبکه‌های برق در سطح کشور بود، همچنین قصد داشتیم طرحی را ارائه دهیم که در مسابقات جهانی مورد توجه ویژه قرار گیرد و امیدوارم این پروژه نقطه آغازی برای عرضه طرح‌های جدیدتر باشد تا بیش از گذشته نام ایران را به عنوان کشور پیشرفته به جهان معرفی کنیم.

ایمنا: در حال حاضر تولید این سامانه در چه وضعیتی قرار دارد؟

حداد: در مسابقات جهانی مدال نقره و جایزه ویژه را به خود اختصاص دادیم و بسیار خوشحال هستیم که ایران در تورنمنت جهانی به این عنوان دست پیدا کرد، در مدت زمان کوتاهی این طرح را به دلیل نیاز گسترده در بازارهای جهانی به تولید انبوه خواهیم رساند تا علاوه بر به‌کارگیری جوانان کشورمان در تولید این طرح، ضمن اشتغال‌زایی در کشور با ارائه این تجهیز به وزارت نیرو کمکی در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم کشورمان داشته باشیم و با صادرات این محصول ضمن افتخاری برای کشور بتوانیم درآمد ارزی را برای کشورمان محقق کنیم.

ایمنا: حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی با این تولید به چه منظور انجام شد؟

حداد: زمانی که طرح و اختراعی در سطح جهانی مطرح می‌شود که از سطح بالایی دانش و نوآوری برخوردار باشد، بسیار اهمیت دارد که با نام کشور بزرگ و با صلابت ایران در مسابقات شرکت کنیم. چراکه در مجامع علمی افتخار بزرگی برای ایران و ایرانی به شمار می‌رود. از نظر من بزرگترین افتخار یک محقق علمی این است که مردم کشور خود را به عنوان افرادی برجسته در سطح جهان معرفی کند تا تمام دنیا بدانند ایران کشوری پیشرفته و پیشگام با افتخاراتی بزرگ در تمام عرصه‌ها و دارای مردمانی متفکر و پویا است.

یک اختراع زمانی طرحی موفق خواهد بود که در تورنمنت‌های جهانی در مقایسه با طرح‌های دیگر در سطح جهان و توسط داوران بین‌المللی متخصص مورد بررسی قرار گیرد و به دلیل شایستگی از میان طرح‌های بسیاری که در دنیا وجود دارد از آن اختراع به عنوان یک طرح برجسته تقدیر کنند، به‌طوری که طرح ارائه شده بتواند به تولید انبوه برسد و به زندگی بشر کمک کند، بنابراین بسیار اهمیت دارد که بتوانیم یک طرح را در مسابقات جهانی به صورت موفق ارائه دهیم و از بین پروژه‌هایی که در سراسر دنیا وجود دارد به مقام دست پیدا کنیم.

کارآفرینی که از برق نقره گرفت

ایمنا: از کشورهای دیگر پیشنهاد داشتید، اما با نام کشورمان در این تورنمنت حاضر شدید دلیل این انتخاب چه بود؟

حداد: کشورهای دیگری به من پیشنهاد دادند که با نام آن‌ها این طرح را در مسابقات جهانی ارائه دهم، اما قصد من کسب افتخار جهانی برای مردم بزرگ ایران و شهرم اصفهان بود، چراکه من از دامان همین آب و خاک هستم و در نهایت از پدر و مادر فرهنگی خودم و همسرم که سال‌ها بدون هیچ منتی زحمات مرا به دوش کشیدند، سپاسگزاری می‌کنم.

ایمنا: آیا مسائل سیاسی در داوری تأثیرگذار بود؟

حداد: بدون تردید مسائل سیاسی در هر تورنمنت بین‌المللی نقش مهم و اساسی دارد، چراکه تمام کشورهای دنیا علاقه دارند افتخارات در عرصه‌های جهانی متعلق به آن‌ها باشد تا خود را به عنوان کشور پیشرفته به جهان معرفی کنند و این موضوع رقابت را سخت‌تر می‌کند، با توجه به برگزاری این مسابقات در کشورهای پیشرفته، رقابت برای شرکت‌کنندگان سخت‌تر خواهد بود.

ایمنا: استعداد و توانایی جوانان ایرانی در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حداد: جوانان ایران بسیار مستعد، پاک و پرورش یافته با آموزه‌های قوی فرهنگی و دینی هستند و با قاطعیت می‌گویم می‌توانند الگوی جوانان دیگر در سراسر جهان باشند، بدون تردید با تلاش و کوشش می‌توانند بزرگ‌ترین قله‌های موفقیت جهانی را کسب کنند و ایران را به عنوان کشوری پیشرفته و صاحب تکنولوژی به جهان معرفی کنند.

ایمنا: توصیه شما به جوانان ایرانی چیست؟

حداد: از نظر من مهم‌ترین عاملی که در مسیر پیشرفت جوانان اهمیت دارد، شناخت افراد از خود و توانایی‌های فردی است‌، در واقع هر فرد باید بداند در چه زمینه‌ای استعداد و توانایی دارد و در همان مسیر گام بردارد. جامعه امروزه ما نیاز به تخصص‌های بسیاری دارد و دامنه وسیعی از تخصص‌ها برای پیشرفت جامعه نیاز است، بنابراین هر فرد باید بداند در کدام زمینه می‌تواند مفید باشد. در گام بعدی فرد باید در مسیر هدف خود استوار باشد و قدم به قدم در مسیر هدف حرکت کند و با توکل به خداوند بزرگ مسیر را تا رسیدن به هدف دنبال کند.

کد خبر 751602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.