جای خالی توسعه پایدار در در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور

دبیر اجرایی پنجمین گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با بیان اهمیت موضوع توسعه پایدار، گفت: جای این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور خالی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی تقیان در نشست خبری پنجمین گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری اظهار کرد: چهار عامل اصلی توسعه پایدار شهرها، حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست بوده و تمام حرف توسعه پایدار این است که منابعی که در دسترس نسل فعلی قرار دارد، برای نسل بعد نیز قابل استفاده باشد.

وی افزود: توسعه پایدار شاخصه‌هایی همچون افزایش فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی، کاهش سهم انرژی در رشد شهری، مصرف بهینه آب و زمین، کاهش میزان تولید زباله و پسماند، ایجاد سیستم‌های مدیریت با قدرت کافی جهت میل به اهداف توسعه پایدار، سوق فناری‌های روز و خلاقانه به زیرساخت‌های مدون، تقویت توان مناطق مختلف شهری دارد.

دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با اشاره به مسائل ارزیابی توسعه پایدار شهری اضافه کرد: از این شاخص‌ها می‌توان به جمعیت، موقعیت اقتصادی، تغییر اقلیم، آلودگی هوا، کیفیت آب شرب، امنیت، نوآوری، ابداع و خلاقیت، سرمایه اجتماعی، آموزش و توانمندسازی مردم و برنامه‌ریزی واحد و یکپارچه نام برد که معتقدم ۷۰ درصد مشکلات استانی و کشوری از برنامه‌ریزی‌ها نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار شهری باید تمام دستگاه‌ها درگیر این موضوع شده و اقدامات اولیه لازم برای رسیدن به توسعه پایدار شهری در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: از این اقدامات می‌توان به بسترسازی عدالت اجتماعی و شهروندی، بسترسازی همبستگی اجتماعی و مشارکت شهروندی، بسترسازی تقویت بنیادین نهادهای اجتماعی به ویژه خانواده، گسترش آداب و فرهنگ شهرنشینی، کارآمد سازی سیاست‌ها برنامه‌های سیاست‌گذاری در حوزه کلانشهرها گسترش حقوق شهروندی و بهینه‌سازی مناسبات مدنی و مساعدت و ساماندهی دستگاه‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد.

تقیان با بیان اینکه توسعه پایدار با رشد متفاوت است، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، رشد اقتصادی می‌گوید پیشرفت اقتصادی به هر قیمت، اما توسعه پایدار به تلاش برای توسعه همه‌جانبه و در همه ابعاد اشاره می‌کند.

دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با بیان اینکه موضوع توسعه پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: جای این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور خالی مانده است. ما در سال ۱۳۹۶ در اصفهان دبیرخانه گفتمان نقش جوانان در توسعه پایدار را به علت نقش مؤثر جوانان در توسعه پایدار و اهمیت بالای این موضوع تشکیل دادیم.

وی با اشاره به ساختار این دبیرخانه اظهار کرد: نوع ساختار این دبیرخانه به سه حوزه اجرایی، علمی و شورای راهبری و سیاست‌گذاری تقسیم می‌شود که در حوزه اجرایی تمام اقدامات توسط جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال انجام می‌گیرد.

تقیان ادامه داد: در حوزه علمی نیز اقداماتی همچون پژوهش‌، فراخوان مقاله، داوری مقالات، چاپ کتاب و خوراک علمی در حوزه توسعه پایدار که اکثراً استادان دانشگاه‌های کشور آن را بر عهده دارند، انجام می‌شود.

دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با اشاره با شورای راهبری و سیاست‌گذاری گفت: در این شورا مشخص شد ۲۵ دستگاه اجرایی در تحقق توسعه پایدار به طور مستقیم و غیر مستقیم دخیل هستند که به تمام این دستگاه‌ها نامه ارسال شد و نمایندگان این دستگاه‌ها عضو شورای راهبری و سیاست‌گذاری این گفتمان شدند و به صورت فصلی جلسه‌ای در این زمینه برگزار می‌گردد.

وی با اشاره به اقدامات گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری اضافه کرد: برگزاری برنامه در مناسبت‌های ملی و بین‌المللی جهت آگاهی بخشی مردم، برگزاری سمینارهای تخصصی با همکاری دستگاه‌های اجرایی، نشست و هم‌اندیشی‌های گفتمان محور، کارگاه‌های توانمندسازی، فعالیت‌های رسانه‌ای، مشارکت‌های اجتماعی در سطح کشور، بازدیدها و اردوهای مختلف، مقالات علمی و پژوهشی و برگزاری مراسم اختتامیه به صورت سالانه از اقدامات این گفتمان است.

تقیان ضمن اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه در ۲۵ آذر اضافه کرد: این برنامه به میزبانی شهر اصفهان و به مناسبت روز پژوهش برگزار شده و برنامه‌های مختلفی همچون فراخوان ارسال مقاله در زمینه توسعه پایدار شهری، تجلیل از برترین‌های فراخوان مسابقه داستان نویسی نوجوانان با موضوع توسعه پایدار، ساخت مستند کوتاه «اصفهان ۱۴۰۰» با موضوع نمای دیگری از اصفهان که در این مراسم به نمایش در می‌آید بخشی از این اقدامات است.

دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری ادامه داد: انتخاب سفیر فرهنگی توسعه پایدار، اجرای مراسم اختتامیه با همکاری سازمان اتاق بین‌الملل جوانان ایران (جی سی آی) و پخش کلیپ گزارش این اقدامات و متن صحبت‌های دبیر (جی سی آی) جهانی و حضور مهمانانی صرفاً اصفهانی نبوده‌اند از برنامه‌های این مراسم است.

وی با اشاره به بودجه این گفتمان افزود: تا به امروز، بودجه‌ای برای این گفتمان در نظر گرفته نشده و به صورت مردم نهاد اداره شده و توانمندسازی عوامل این اقدام در دستور کار است.

تقیان با اشاره به حضور یک سفیر توسعه پایدار این گفتمان در هر استان کشور افزود: در این زمینه گفتمان‌های دیگری نیز وجود دارد.

دبیر این گفتمان با اشاره به تدوین یک سند جامع در این حوزه گفت: در حال نوشتن یک سند جامع در حوزه توسعه پایدار هستیم و مقرر است که پس از تکمیل به تمامی شهرداری‌ها و استانداری‌های کشور ارسال شود.

وی با اشاره به عضویت این گفتمان در شورای توسعه پایدار در استانداری اضافه کرد: استانداری می‌تواند شهرداری را ملزم به اجرای قوانین کند اما نمی‌تواند به سازمان فرهنگ و ارشاد استان دستور دهد؛ پس باید یک مجموعه قوانینی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا دیگر دستگاه‌ها نیز ملزم به اجرای آن شوند.

کد خبر 541459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.