عبدالملکی: تولیدات با اشتغال‌زایی بیشتر در اولویت هستند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در زیست‌بوم ملی اشتغال به تولید از منظر اشتغال و نه رشد اقتصادی نگاه می‌شود و از این منظر، اشتغال‌های متناسب با مزیت‌های ملی، محلی و منطقه‌ای و تولیدات با اشتغال‌زایی بیشتر در اولویت هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حجت‌الله عبدالملکی» در نشست کارگروه‌های تخصصی شورای عالی اشتغال با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری برای پیگیری اشتغال و رفع بیکاری، اظهار کرد: پس از تورم، بیکاری مشکل شماره ۲ کشور است و رئیس‌جمهوری اهتمام ویژه ای برای حل این مشکل دارند.

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین بخش‌های مختلف در حوزه اشتغال برای دستیابی به اهداف تعیین شده، گفت: فرایندها و اقدام‌ها در این زمینه مانند هماهنگی بازار، مسائل آموزشی، تأمین مالی و غیره کار دشواری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان‌کرد: برای ایجاد هماهنگی، همدلی و هم‌فکری به یک نظام واحد نیاز داریم که بر همین اساس در زیست‌بوم ملی جمهوری اسلامی، وظایف هر دستگاه مشخص می‌شود. در این زیست‌بوم، تولید و اشتغال دو محور اصلی است.

عبدالملکی گفت: در تولید به پنج عامل تأمین مالی، بازاریابی، فناوری، زیرساخت‌ها و حقوقی (مجوزها) نیاز داریم.

وی، شناخت دقیق و طبقه‌بندی شده از جامعه بازار کار اعم از بیکاران مطلق، نا امیدان از کار تا اشتغال ناقص، غیر رسمی و با درآمد کم را در رسیدن به اهداف حوزه اشتغال ضروری دانست و خاطرنشان‌کرد: مشاوره، آموزش متناسب با گروه مخاطبان، ترویج و فرهنگ سازی از دیگر ملاحظات مربوط به نیروی کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بیش از ۳۲۰ گروه مخاطب داریم که در گروه‌های جداگانه‌ای مشاوره می‌شوند یا آموزش می‌بینند.

عبدالملکی با بیان اینکه سامان دادن همه این عناصر در زیست‌بوم ملی اشتغال بر عهده اعضای کارگروه تخصصی اشتغال است، بر جزیره‌ای کار نکردن دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگ عمل نکردن، هدر دادن و تضییع منابع است.

وی با بیان اینکه رئیس هر کارگروه مؤثرترین فرد دستگاه خود است، افزود: اگر در کارگروهی نیاز به مصوبه، بودجه و اختیارات باشد، در شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس جمهوری قابل طرح و پیگیری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه هر کدام از ما باید جایگاه خود را در این زیست بوم بدانیم، اظهار کرد: اگر یک بخش از سیستم درست کار نکند، به‌طور قطع بقیه اعضای سیستم نیز نمی‌توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

عبدالملکی تصریح کرد: شناسایی مسائل، خلاء‌ها و ضعف‌ها، اولویت‌بندی آنها، فعال کردن و هم‌افزایی ظرفیت‌های خالی و خلق ظرفیت‌های جدید، از کارگروه‌ها انتظار می‌رود.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های کارگروه‌ها باید در سطح بالاتر با هم مرتبط و هماهنگ شود.

وزیر تعاون با بیان اینکه سه محمل برای این ارتباط وجود دارد، ادامه‌داد: یکی خود این جلسات است، دیگری ارتباط مستقیم اعضای کارگروه‌ها با یکدیگر و در مرحله بعد ارتباط با دبیرخانه این کارگروه است و دبیرخانه باید همه محصولات کارگروه‌ها را به اشتراک بگذارد.

عبدالملکی توضیح‌داد: نظام‌سازی منجر به اشتغال، کمک به موفقیت برنامه‌های اشتغال ملی و منطقه‌ای و گره‌گشایی نقطه‌ای در مورد مسائل خاص، از جمله خروجی‌های این کارگروه‌ها می‌تواند باشد.

وی تاکید کرد: اگر هم فکر و هم عقیده باشیم می‌توان مشکل بیکاری را حل کرد، زیرا ظرفیت به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رؤسا و اعضای کارگروه‌ها خواست تا نظام و ساختار مشخصی برای پیگیری مصوبات کارگروه خود داشته باشند.

در این نشست، رؤسای کارگروه‌های تخصصی توسعه بازار، فناوری و نوآوری، آموزش‌های مهارتی، اشتغال حمایتی و مناطق محروم، تأمین سرمایه، توسعه حقوقی و فضای کسب و کار، توسعه زیرساخت و اطلاع‌رسانی توسعه و ترویج فرهنگ کسب و کار و نایب رئیس آنان معرفی و از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حکم گرفتند.

کد خبر 541428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.