توسعه آموزش‌های مهارتی در دانشگاه علمی و کاربردی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان در خصوص مهلت پذیرش دانشجو، اهداف دانشگاه علمی و کاربردی، رشته‌ها، مرکز نوآوری، رشته‌های نوظهور و اهمیت مهارت‌آموزی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی امروز _یک‌شنبه ۲۱ آذرماه_ در نشست خبری دانشگاه علمی کاربردی اصفهان در خصوص پذیرش نیم سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در این دانشگاه، اظهار کرد: با توجه به نقش مهارت‌آموزی و توسعه مهارت در آموزش جوانان آینده‌ساز کشور برای سوق جوانان به سمت علائق‌شان باید آموزش‌های لازم را به آنها ارائه داد تا مهارت‌های لازم را کسب کنند و در نهایت بتوانند شغل مناسبی را در آینده داشته باشند.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی به دانشجویان یک وظیفه است که باید به خوبی به آن عمل کرد تا شاهد نتایج آن باشیم، ادامه داد: وقت جوانان باید صرف فعالیت‌هایی شود که در آینده برای آنها سودمند باشد و بتوانند بر اساس آن اقدامات مؤثری را در جهت پیشرفت خود و جامعه داشته باشند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش‌هایی که به جوانان داده می‌شود باید به رونق تولید و توسعه کشور بیانجامد و این موضوع تنها با حمایت‌های اساسی و لازم محقق خواهد شد. همچنین شناخت توانایی‌های علمی و کاربردی بسیار حائز اهمیت است، زیرا این شناخت می‌تواند به انتخاب صحیح جوانان کمک مؤثری کند تا آنها در راهی قدم بردارند که آینده‌ساز باشد.

وی با اشاره به آمار پذیرش در دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان، تصریح کرد: پذیرش دانشجو در این دوره در دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان نسبت به دوره‌های قبل بهتر بوده است. همچنین در رشته‌های کارشناسی ناپیوسته تا تاریخ ۲۴ آذرماه و در رشته‌های کاردانی تا تاریخ ۲۲ آذرماه ثبت نام دانشجویان انجام می‌شود، احتمال دارد مهلت ثبت نام در دانشگاه علمی و کاربردی تمدید شود و اگر این اتفاق افتاد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا افراد بتوانند از طریق سایت www.sanjesh.org در رشته‌های مورد علاقه خود ثبت نام کنند. افراد برای آشنایی با رشته‌هایی که در آن پذیرش دانشجو داریم می‌توان به سایت دانشگاه مراجعه کنند.

رضایی گفت: در دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان حدود ۲۵۶ رشته در ۲۱ مرکز ارائه می‌شود و از این تعداد حدود ۱۵۹ رشته در حوزه کاردانی و ۹۷ رشته در حوزه کارشناسی برای دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، هنر، خدمات اجتماعی و حقوق ارائه می‌شود و پذیرش دانشجو در این دانشگاه با توجه به کاهش تعداد مراکز کم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۲۱ مرکز دانشگاه علمی و کاربردی اصفهان پذیرش شدند و مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: در حوزه نوآوری و گروه‌های پژوهش و شتاب‌دهنده‌ها نیز برنامه‌ها و اقداماتی داریم. مأموریت مرکز نوآوری دانشگاه علمی کاربردی ایجاد محیطی پویا، خلاق و یکپارچه برای دسترسی به سرمایه‌های دانشی، پرورش ایده‌های نو و توسعه و رشد سریع کسب و کارهای نوپا است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان با بیان اینکه چابکی در تدوین دوره و رشته از مزایای دانشگاه علمی و کاربردی است، اظهار کرد: نگاه و چشم‌انداز دانشگاه علمی و کاربردی توسعه کیفی و کمی است و این دو مکمل یکدیگر است. برای دستیابی به توسعه باید به کیفیت و کمیت در یک راستا توجه شود. البته برای ایجاد توسعه تربیت و آموزش افراد متخصص نیز مهم است، زیرا دانشجویان باید به گونه‌ای آموزش ببینند که در آینده بتوانند مؤثر واقع شوند. رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی بر اساس نیاز جامعه ارائه می‌شود و ممکن است پس از رفع نیاز، آن رشته‌ها حذف شود؛ البته این امکان در دانشگاه‌های مادر وجود ندارد و این ویژگی چابکی را تنها دانشگاه علمی و کاربردی دارد که بر اساس نیازهای روز ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت پیش‌بینی برای رشته‌های نوظهور و کاربردی بر اساس شرایط در دانشگاه علمی و کاربردی، افزود: برای مقابله با چالش‌های و مسائل نوظهور از جمله کرونا که باعث به وجود آمدن رشته‌های نوظهور نیز شد، باید دوراندیش باشیم و آموزش‌های لازم را برای تربیت افراد ارائه دهیم تا بتوانیم از مسائل نوظهور عبور کنیم. یکی از اهداف دانشگاه علمی و کاربردی توسعه آموزش‌های مهارتی برای رفع نیازهای موجود در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

رضایی با تاکید بر اینکه نیرو باید برای محیط کار آموزش ببیند، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد دروس در دانشگاه علمی و کاربردی علمی و بخش کمی از دروس نظری است و اهمیت دارد که دانشجو دوره‌های کاربینی و کارآموزی را بگذراند تا مهارت‌های لازم را در رشته خود به دست آورد.

وی تصریح کرد: با توجه به فضایی که دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان در اختیار داشت و بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار علاقمند بود در توسعه فعالیت‌های نوآورانه شرکت کند، بحث‌های مفصلی شد و منجر به ایجاد پیش‌نویسی شد تا بر اساس آن کارخانه یا مجموعه نوآوری را برای دانشگاه جامع علمی کاربردی با حمایت بخش خصوصی ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان گفت: مراکز رشد و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همین راستا ستاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی شرایطی را فراهم کرد تا دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی استان‌ها بتوانند مراکز نوآوری خود را گسترش دهند و از فضاها و امکاناتی که در اختیار دارند در جهت توسعه این فعالیت‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه فعالیت‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف مورد توجه است تا بتوان افرادی که مهارت دارند را تربیت کرد، همچنین از اهداف مهم دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور فراهم آوردن بستری مناسب برای دانشجویان است تا همزمان با فراگیری مباحث تئوری، مبانی عملی رشته خود را نیز یاد بگیرند و به این ترتیب زمینه برای کارآفرینی و بروز خلاقیت آن‌ها فراهم شود.

کد خبر 541421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.