بودجه ۱۴۰۱ چه تاثیری در بورس خواهد داشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس جزئیاتی که تا کنون در نسخه اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شده، عدم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، عدم افزایش نرخ بهره مالکانه معادن و کاهش پنج درصدی مالیات واحدهای تولیدی از جمله مواردی بوده که نفع بازار سرمایه است.

محمدجواد نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: این بودجه توسط دولت به مجلس پیشنهاد شده و ممکن است با توجه به نظرات نماینده‌های مجلس تغییراتی داشته باشد، البته با توجه به همسو بودن مجلس و دولت در سال جاری به نظر نمی‌رسد امسال تغییر و تحول چندانی در بودجه رخ دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس جزئیاتی که تا کنون در این نسخه اولیه منتشر شده، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر خلاف پیش بینی‌ها افزایش نیافته است که این موضوع به نفع این صنایع است، همچنین نرخ بهره مالکانه معادن توسط دولت افزایش نیافته که به نفع شرکت‌های حوزه صنایع معدنی است، علاوه بر این مالیات واحدهای تولیدی پنج درصد کاهش یافته که در سود سازی این واحدها، صنایع و شرکت‌ها به شدت مؤثر است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ سوخت صنایع فولادی و معدنی قرار است با نرخ پتروشیمی‌ها یکسان شود که با توجه به سایر مشخصه‌های موجود در بازار این تغییر تأثیر چندانی در سودآوری این شرکت‌ها نخواهد داشت.

نصر اصفهانی اضافه کرد: مقرر شده مالیات حاصل از سود مستقیماً به حساب صندوق تثبیت بازار واریز شده و بدهی‌های صندوق توسعه ملی هم با این صندوق تسویه شود که این اتفاق هم به نفع بازار است.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه در نظر گرفته شد، اما امسال این مبلغ به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد رسیده که به نفع بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم تأثیر بسیار مثبتی در بازار خواهد داشت، روز گذشته هم صنایع مرتبط با این موضوع عملکرد مثبتی داشتند. در کل بودجه و اخبار مرتبط با آن تا کنون مثبت ارزیابی می‌شود.

کد خبر 541420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.