آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی دنبال می‌شود

رئیس آموزش فنی‌ و حرفه‌ای اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آموزش و پرورش رسالت اصلی در جهت آموزش مفاهیم کارآفرینی به دانش‌آموزان را دارد. با آموزش صحیح، کارآفرینی اتفاق می‌افتد و این مرکز به دنبال آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیمان شاهپوری صبح امروز _یکشنبه ۲۱ آذرماه_ در مراسم افتتاحیه اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: در حوزه‌های مرتبط با کارآفرینی نوآوری و خلاقیت سه اصطلاح خلاقیت، کارآفرینی و نوآوری را بسیار می‌شنویم، این مرکز اولین مرکز در کشور برای ترویج خلاقیت و نوآوری است و از نظر عنوانی در رتبه دوم قرار دارد.

با آموزش صحیح کارآفرینی اتفاق می‌افتد

وی اضافه کرد: بحث کارآفرینی در کشور داغ است و رسالت اصلی آموزش و پرورش در جهت آموزش این مفاهیم به دانش‌آموزان است، با آموزش صحیح کارآفرینی هم اتفاق می‌افتد و این مرکز به دنبال آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی است.

رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: هنگامی که این فرهنگ در جامعه ترویج شود ناخودآگاه به کارآفرینی موردنظر می‌رسیم. یکی از مأموریت‌های کارآفرینی این است که تسهیلات کارآفرینی به افراد داده شود و آموزش و پرورش راهنمایی‌های لازم را برای افراد کارآفرین ارائه دهد.

شاهپوری تصریح کرد: خلاقیت در وجود همه افراد وجود دارد اما آموزش داده نمی‌شود، اجرای یک ایده و فکر نوآوری است و بعد از آن مرحله کارآفرینی را داریم که ایده موردنظر تبدیل به یک خدمت در اجتماع می‌شود.

دو راهکار سند تحول بنیادین برای کارآفرینی

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین دو راهکار اساسی ۱۸.۵ نظام خلاقیت نوآوری و حمایت از دانش‌آموزان و معلمان برای کارآفرینی تعیین شده است، راهکار ۶.۵ مکلف کرده که برنامه جامع مهارت و کارآفرینی برای مقاطع تحصیلی به خصوص دانش‌آموزان متوسطه را فراهم کنیم.

رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: بهترین مکان برای عملیاتی کردن این دو راهکار محیط مدرسه است و این مرکز حکم شتاب دهنده و تسهیل‌گر برای خلاقیت و نوآوری در مدارس است.

شاهپوری افزود: زمانی که دانش‌آموزی ایده‌ای دارد با مراجعه به این مرکز می‌تواند از پتانسیل موجود برای نوآوری استفاده کند، اگر پتانسیل هم در مرکز کارآفرینی و نوآوری نباشد دانش‌آموزان خلاق صاحب ایده به هنرستان‌های برخوردار از امکانات و پتانسیل‌های موجود ارجاع داده می‌شوند تا شاهد خروجی بهینه از ایده‌های آنها باشیم.

تبدیل ایده‌های دانش‌آموزان به عمل در مرکز کارآفرینی

وی ادامه داد: این مرکز برخوردار از ابزار نوآوری بوده و ایده‌های دانش‌آموزان را به عمل تبدیل می‌کند و در کارگاه‌های دیجیتال انواع لوازم الکترونیکی و دستگاه پرینتر سه بعدی وجود دارد، در این مرکز دفترهای کارآفرینی نیز دایر است تا مراکز رشد دانش‌آموزان خلاق تشکیل شود.

رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: یکی از علل شکست اغلب کسب و کارهای نوپا نداشتن امکانات و دفترهای کارآفرینی است و این مرکز امکانات را در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار می‌دهد تا برای کسب و کارهای نوپا هزینه‌ای نداشته باشند.

شاهپوری تاکید کرد: فضای کار اشتراکی دانش‌آموزان در این مرکز فراهم شده است تا خدمات اولیه را در اختیار افراد خلاق و دارای ایده برای راه‌اندازی کسب و کار قرار دهد.

لزوم فراهم کردن امکانات برای کارآفرینی فرهنگیان

وی تصریح کرد: اتفاق‌های خوب در این مرکز کارآفرینی از امروز شروع می‌شود و امیدواریم شاهد حضور دانش‌آموزان و معلمان خلاق در این مرکز باشیم، بدون تردید اگر امکانات لازم در اختیار همکاران فرهنگی قرار بگیرد کارآفرین می‌شوند.

رئیس آموزش فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: معلمان می‌توانند سختی‌های کار زیاد را به دانش‌آموزان خلاق برای رسیدن به نوآوری یاد دهند و تعلیم و تربیت را به شیوه بهتری در مدارس ارائه دهند، با عملیاتی شدن این برنامه در آینده دانش‌آموزان و معلمان توانمند، نوآور و کارآفرینی در استان خواهیم داشت.

پیش قدم بودن اصفهان برای راه‌اندازی مرکز کارآفرینی

محمدرضا ناظم‌زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این مراسم افتتاحیه اظهار کرد: یکی از تکالیف آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه‌ای ایجاد مراکز کارآفرینی است و استان اصفهان در این مسیر پیش قدم بوده و بعد از استان خراسان دومین استانی برای راه‌اندازی این مرکز است.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی و همکاری‌های مستمر اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با وزارت آموزش و پرورش تلاش برای کسب مجوزها صورت گرفت و امروز شاهد افتتاح این مرکز کارآفرینی و شروع کار در آن هستیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: محل این مرکز کارآفرینی از نظر جغرافیایی در اصفهان محل منحصر به فردی است، در حال حاضر یک شرایط فیزیکی و مدیریتی را در این مکان برای پویایی این مرکز و نیازهای سخت افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کردیم، با همکاری و مساعدت همه دستگاه‌ها در آینده می‌توانیم شاهد پویایی و خلاقیت دانش‌آموزان در این مرکز باشیم.

ناظم‌زاده تصریح کرد: در این مسیر اداره کل فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با برنامه‌ریزی اساسنامه‌ای تهیه کرد و در نهایت امروز افتتاحیه رسمی این مرکز در استان اصفهان عملیاتی شده است.

کد خبر 541399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.