دولت روحانی اقتصاد را ضایع کرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: در هشت سال گذشته بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد کشور ما حاکمیت قوه مجریه و مجلس دهم ناکارآمد بوده که اقتصاد را ضایع کرد و کشور را به سراشیبی کشاند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دولت قبلی با مطرح کردن برجام، اقتصاد را شرطی کرد. اگر برجام اجرا و تحریم‌ها برداشته شود، حباب ذهنی که برای مردم به وجود آمده است از بین خواهد رفت و مردم متوجه می‌شوند برجام هیچ تأثیری بر اقتصاد ایران ندارد و گره‌های اقتصاد ایران عمدتاً داخلی است.

گره اصلی اقتصاد ایران ناشی از مشکل‌های داخلی است

وی افزود: اگر برجام تصویب و تحریم‌ها برداشته شود، ممکن است حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه مبادلات با کشورهای خارجی کاهش یابد؛ اما گره اصلی مبادلات کشور در قالب تجارت داخلی و خارجی ناشی از مشکل‌های داخلی و پوسیدگی بدنه اداری کشور، فعال بودن بیش از حد بخش غیرمولد اقتصاد و غلبه بخش غیرمولد بر بخش حقیقی اقتصاد است.

می‌توان تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد

این کارشناس اقتصادی گفت: در هشت سال گذشته، بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد کشور ما حاکمیت قوه مجریه و مجلس دهم ناکارآمد بود که اقتصاد را ضایع کرد. اگر این گره‌ها برداشته شود، تحریم‌ها می‌تواند به فرصت تبدیل شود؛ زیرا کشورهای پیشرفته با تحریم کالاهای خارجی و حمایت تمام‌قد از تولیدات داخلی به پیشرفت رسیده و از نردبان ترقی بالا رفته‌اند و اکنون نسخه‌هایی برای کشورهای در حال توسعه می‌پیچند تا از پیشرفت و ترقی این کشورها جلوگیری کنند.

شیخی اضافه کرد: نسخه‌هایی که با عنوان رقابت و خصوصی‌سازی توسط شرکت‌های پیشرفته مطرح می‌شود، گمراه کننده است. غربی‌ها تولیداتشان را حمایت کردند، کالاهای خود را به کشورهای بیگانه فرستادند و بازار این کشورها را محل رقابت کالاهای خود کردند؛ اما اکنون توصیه می‌کنند که ایران کالاهای خود را با این وضعیت کیفیت پایین نگه دارد و مثلاً خودروی خارجی وارد کند تا با کالاهای داخلی رقابت کند! این رقابت غیرعادلانه است و در وضعیت کنونی، کالاهای ایرانی ازجمله خودرو نمی‌تواند با خودروی خارجی رقابت کند.

کالای ایرانی باید با نمونه خارجی رقابت‌پذیر شود

وی تصریح کرد: همان نسخه‌ای که در غرب پیاده شده در ایران هم باید پیاده‌سازی شود؛ به طوری که بعد از اینکه کیفیت کالاهای داخلی افزایش یافت، فناوری ارتقا یابد و هزینه تمام‌شده کاهش یابد. درنتیجه زمانی که کالاهای داخلی رقابت‌پذیر شد، در این مرحله محصول تولید داخلی می‌تواند به خارج از مرزها برای رقابت با کالاهای خارجی صادر شود.

بعید است غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند

این کارشناس اقتصادی گفت: بعید است غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند زیرا به دنبال آن هستند که ریشه نظام اسلامی را از بین ببرند. انرژی هسته‌ای، حضور در منطقه، حقوق بشر، فناوری‌های نانو و حتی صداوسیما ازجمله بهانه‌های غرب است؛ زیرا غرب برنامه‌ای برای برداشتن تحریم‌ها ندارد. تحریم‌ها در ذهن مصرف‌کننده و تولیدکننده نقش بسته و باعث تحریم اقتصاد ایران شده است؛ اگر این ذهنیت را از خود دور کنیم، تحریم غربی‌ها برای کشور ما یک فرصت است. راه‌حل ما دور زدن تحریم‌ها است.

شیخی اضافه کرد: ارتقای وضعیت تولید لوازم خانگی، یکی از نمونه‌های مشهود تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت است. اکنون لوازم خانگی ایرانی قابلیت رقابت را با کالاهای خارجی دارد.

کد خبر 541168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.