بورس امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۷ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۵۸ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۴ هزار ۹۴۱ واحدی به سطح ۱ میلیون ۳۴۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۲ هزار ۹۴ واحدی در سطح ۳۶۱ هزار ۴۹۵ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۷ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۵۸ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۵ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۱۲۱ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۸ هزار ۶۵۰ و ۲۵ هزار ۸۸۶ میلیارد ریال بود.
حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۶۹۴ ویک میلیارد ۴۰۷ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

تا زمانی که سطح یک میلیون ۳۳۰ هزار واحد حفظ شود سیگنالی در خصوص تغییر روند بازار صادر نمی‌شود و همچنان پیش بینی روند صعودی را برای بازار خواهیم داشت.

رئیس قوه قضائیه در دیدار با مدیران بورس

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: از طرف ناظران بورس دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل می‌شود و فرضاً نمادی بدون ضابطه بسته می‌شود بدون اینکه توضیحی داده شود.

وی افزود: در گزارشات موجود است، حرف‌های مردمی هم زیاد است که ناظر می‌آید دخالت‌های عجیب و غریب می‌کند یعنی امر و نهی‌هایی می‌کند و باید و نبایدهایی می‌کند که منطبق با قانون نیست. این از موارد فسادآور است کاملاً ایجاد رانت می‌کند. ناظر شما می‌گوید الان حتماً از صف فروش برو بیرون، نماد را می‌بندد، هیچ منطقی هم ندارد و هیچ توضیحی هم نمی‌دهد!

در این نشست مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: ورود سرمایه مردم به بازار بورس طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ یک فرصت استثنایی برای شرکت‌های بورسی و رونق‌دهی به اقتصاد کشور ایجاد کرد اما متأسفانه از آن جهت که زیرساخت‌های فنی، حقوقی و نظارتی متناسب با این هجوم سرمایه به بورس تعبیه نشده بود موجب پدید آمدن مخاطراتی شد.

وی «آزادسازی بخش دوم سهام عدالت»، «مهیا نبودن زیرساخت‌های فنی و حقوقی کامل»، «فروکش کردن نقدینگی موجود با اقدامات دولت وقت» و برخی عوامل دیگر را از جمله دلایل ریزش بورس مطرح کرد.

رئیس سازمان بورس در ادامه، وضعیت فعلی بازار سهام را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: در مدت اخیر سودهای شرکت‌های بورسی افزایش یافته است و مؤید این موضوع، صورت‌های مالی ماهانه‌ای است که شرکت‌های بورس در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند و این فرآیند، ما را به این نتیجه می‌رساند که نباید نگران بود.

محسنی اژه‌ای پس از اظهارات عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این سوال را مطرح کرد که این سازمان برای تقویت زیرساخت‌ها و به طور خاص نظارت و اعتمادسازی مردم چه برنامه‌ای دارد؟

عشقی نیز در پاسخ گفت: تا پایان سال با ارتقا و تقویت سامانه‌های فنی و نظارتی تمام جریان‌های مالی اثرگذار در بازار سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن مورد رصد و شناسایی قرار خواهند گرفت و از این طریق از بسیاری آسیب‌ها و مخاطرات پیشگیری خواهد شد.

اخبار شرکت‌ها

شگل: سال مالی شرکت منتهی به آذر است. شگل در آبان جمعاً ۳،۳۸۳ تن انواع محصولات شامل شامپو، مایع دستشویی صابون و خمیردندان تولید کرده است. متوسط تولید ۱۰ ماه گذشته شرکت ۴،۵۵۵ تن بوده است. مقدار فروش شرکت در حد تولید است. فروش مهرماه شرکت ۳،۲۲۷ تن ثبت شده است. متوسط فروش دی تا مهر ۴،۴۸۹ تن بوده است. شگل در این ماه درآمد ۷۶ میلیارد تومانی گزارش کرده است. این تولیدکننده شامپو و محصولات بهداشتی از ابتدای سال مالی تا مهر به طور متوسط درآمد ۹۴ میلیارد تومانی به ازای هر ماه داشته است. نرخ فروش آبان ماه ۲۳۵،۱۰۵ ریال به ازای هر کیلو و متوسط نرخ فروش ۱۰ ماه قبل ۲۰۷،۵۷۴ ریال به ازای هر کیلو بوده است.

شپاکسا: سال مالی شرکت منتهی به آذر است. شرکت در آبان ۱۴،۷۱۴ تن تولید داشته است.. متوسط تولید ۱۰ ماه قبل ۱۰،۴۷۷ تن به ازای هر ماه بوده است. متوسط تولید ماهانه شرکت در سال مالی منتهی به آذر ۹۹ رقم ۱۰.۶ هزار تن محصول بوده است. فروش شرکت در آبان ۱۳،۸۸۰ تن بوده است. از دی تا مهر به طور متوسط ۱۰،۳۸۶ تن فروش داشته است. متوسط فروش ۱۲ ماهه قبل ۱۰.۶ هزار تن ثبت شده است. متوسط فروش سال مالی گذشته ۱۲۱ میلیارد تومان برای هر ماه بوده است. شپاکسا آبان ماه فروش ۳۰۴ میلیارد تومانی داشته است. متوسط فروش از ابتدای سال مالی تا مهر ۱۹۱ میلیارد تومان گزارش شده است. نرخ پودر به عنوان محصول اصلی به طور متوسط در سال مالی گذشته ۷،۷۰۰ تومان برای هر کیلو بوده است. شپاکسا آبان ماه پودر را با نرخ ۱۴،۵۰۳ تومان فروخته است. متوسط نرخ فروش دی تا مهر ۱۲،۱۶۸ تومان گزارش شده است.

فولاد: بررسی‌های معاملات این شرکت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ و تا ۱۷ روز ابتدایی آذر ماه، مجموعاً ۳,۲۹۷,۸۶۰ تن محصول به ارزش ۷۰,۰۲۶ میلیارد تومان به فروش رسیده است. میانگین حجم ماهانه معاملات این شرکت در بورس کالا ۳۶۶,۴۲۹ تن بوده و میانگین نرخ فروش این شرکت ۲۱.۲ میلیون تومان بوده است. در ۱۷ روز ابتدایی آذر ماه نیز مجموعاً ۳۷۵,۰۱۰ تن به ارزش ۷,۸۱۴ میلیارد تومان با میانگین نرخ ۲۰.۸ میلیون تومان فروش داشته که میانگین نرخ معاملات این ماه نسبت به ماه گذشته ۴ درصد افت داشته است.

نبود تقاضا کافی در بازار، سبب کاهش ۵ دلاری قیمت بیلت ایران شد

قیمت‌های بیلت ایران به دلیل افت قیمت‌های جهانی و محصول پایین دست کاهش داشته است. تقاضای معامله گرانی که معمولاً بیلت ایران را برای فروش مجدد خریداری می‌کنند کاهش داشته است. گفته می‌شود این تجار محصولات قبلی که با قیمت بالاتر خریداری کرده اند به فروش نرسانده اند و پول کافی برای خرید محصولات را کمتر دارند.

بازار چین که یکی از بازارهای مورد علاقه مند ایرانیان است در حال حاضر کم تقاضا گزارش شده است. همچنین حذف تعرفه وارداتی بر بیلت مصر که از ۱۵ نوامبر ابلاغ شده است سبب ثبت سفارش‌های بالا این کشور شده است و تا دو هفته آینده به نظر سفارش جدیدی از این کشور وجود ندارد. بر همین اساس ایرانی‌ها تمرکز خود را بر بازار جنوب شرق آسیا قرار داده اند.

در هفته اخیر ذوب آهن یک محموله ۲۵ هزار تنی را برای ژانویه به قیمت ۵۶۰ دلار (کاهش هفتگی ۵ دلاری) به فروش رسانده است، این محموله برای جنوب شرق آسیا با هزینه حمل ۶۵ دلاری خواهد بود. فخوز نیز سه شنبه جاری مزایده برای فروش بر روی میز قرار داده است که هنوز اخباری از معاملات آن منتشر نشده است. همچنین فخاس نیز با توجه به نبود پیشنهاد قابل توجه، مزایده فروش خود را کنسل کرده است. اخباری از فروش شمش ایران به امارات به قیمت ۶۲۵ دلار (هزینه حمل ۲۵ تا ۳۰ دلاری) در بین تجار شنیده می‌شود.

بررسی قیمت زغال‌سنگ ‎کک‌شو

قیمت زغال سنگ کک‌شو از فروردین سال جاری با ۱۷۳ درصد رشد از ۲۳۲ دلار در هر تن به بالاترین قیمت تاریخی خود به ۶۳۴ دلار در ابتدای مهرماه سال جاری رسید. در هفته منتهی به ۱۲ آذر سال جاری، قیمت با ۹ % کاهش نسبت به هفته قبل در محدوده ۳۶۶ دلار معامله شد.

نگرانی در مورد قابلیت انتقال سویه اُمیکرون باعث شده است که برخی از مقامات چینی اقداماتی را برای محدود کردن واردات انجام دهند. به عنوان مثال، شهر ارنهوت مغولستان عملیات واردات محموله‌های غیر کانتینری از طریق راه آهن را از ۷ آذر به حالت تعلیق درآورده است.

بندر ارنهوت واردات از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای را از شهریور به حالت تعلیق درآورده است و از آن زمان تاکنون باعث کاهش شدید واردات زغال سنگ کک‌شو شده است. بنا به اظهارات یکی از تاجران این منطقه، محدودیت در حمل و نقل ریلی باعث کاهش بیشتر واردات زغال سنگ کک‌شو به چین خواهد شد.

قیمت‌های زغال‌سنگ کک‌شو دریایی در بازار Fob با اختلالات مربوط به آب‌وهوا در استرالیا و کانادا در روز چهارشنبه حمایت شد، اما قیمت‌هایCfr به دلیل چشم‌انداز تاریک تقاضا در شمال چین به شدت کاهش یافت.

نسبت قیمت زغال‌سنگ کک‌شو به بیلت از اواسط مرداد ماه سال جاری با تشدید روند صعودی قیمت کک‌شو، روندی صعودی پرشتابی به خود گرفت و از ۵۰ درصد به ۱۰۶ درصد افزایش یافت، اما از ابتدای مهر ماه روند آن نزولی شد و در هفته گذشته نسبت مزبور به ۶۰ درصد رسید.

کد خبر 541166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.