کرونا و مشقتی که به یاد می‌ماند

آسیب‌های ویروس منحوس کرونا بر کادر پرستاری، سخت شدن شرایط کاری و مواجهه با مخاطرات، نداشتن مرخصی، داشتن شیفت‌های کاری زیاد ، مواجهه مداوم با بیماران بدحال کرونایی، فوت بیماران و ترس از ابتلاء به بیماری کرونا از دغدغه‌های پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها بوده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، پرستاران بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها همچون سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا با فداکاری میزبان بیماران کرونایی بودند به طوری که آمدن هر موج کرونا آن‌ها را نگران‌تر از قبل می‌کرد، این پرستاران سفیدپوش روزانه شاهد مرگ‌ومیر بسیاری از مبتلایان به کرونا بودند.

اتفاق‌های ناگواری روزبه‌روز و بیش از قبل باعث چیرگی غم و اندوه بر چهره این قشر زحمتکش بود، پرستاران حسرت روزهای آرام را داشتند که مردم بدون ماسک و با لبخند از بیمارستان‌ها مرخص می‌شدند، سربازان خط مقدم در دو سال اخیر جسورانه در مقابل این ویروس ایستادگی کردند تا ثابت کنند می‌توانند آن را شکست دهند.

سختی و تحمل کار زیاد پرستاران بیمارستان‌ها در اپیدمی کرونا برای همه مبرهن است، پرستاران از جان گذشته با ایثار در ساعت‌های طولانی شیفت‌های کاری به ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا مشغول بودند و انجام وظیفه کردند و اکثر آن‌ها به این ویروس مبتلا شدند، اما میدان کار را خالی نکرده و مدافع سلامت جامعه بودند.

کرونا و مشقتی که به یاد می‌ماند

یک پرستار با سابقه اورژانس بیمارستان الزهرا (س) در خصوص چالش‌های اصلی فعالیت در این پاندمی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کار پرستاران در هر بخشی سختی‌های خود را دارد اما محیط بخش‌های داخلی بیمارستان نسبت به بخش اورژانس به مراتب آرام‌تر است، فعالیت پرستاران در بخش اورژانس بیمارستان بسیار پرمشقت است در این بخش در دوران اپیدمی کرونا شاهد بودم که بسیاری از همکاران پرستار در آخر شیفت کاری دیگر توان راه رفتن نداشتند.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از پرستاران در این اپیدمی مبتلا به کرونا شدند اما به علت کمبود نیروی کار در پرستاری حتی در دوران بیماری بعد از طی شدن دوره ۱۰ تا ۱۴ روزه نقاهت دوباره سر کار می‌آمدند و به بیماران کرونایی خدمت می‌کردند.

این پرستار با تجربه تاکید می‌کند: در دوران کرونا نیروهای پرستاری بسیار کم بود، با توجه به تعداد بیماران بدحالی که بستری می‌شدند و اکثر آن‌ها زیر دستگاه فوت می‌کردند، فضای این اپیدمی و ابتلای همشهریان به این ویروس و بستری شدن در بخش‌های اورژانس سه و آی‌سی‌یو محیط بسیار ناآرامی را برای پرستاران که دائم به بیمار رسیدگی می‌کردند ایجاد کرده بود.

وی تصریح می‌کند: در دوران کرونا قرار بود شیفت‌های کاری پرستاران کمتر شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد، پاداش بودن در خط کرونا به پرستاران تعلق می‌گرفت اما این پاداش‌ها پرداخت نشد و پاداش‌هایی هم که برای سه ماه شیفت کاری پرستاران پرداخت شد بسیار جزئی بود و همه نیروهای پرستاری از این وضعیت ناراضی بودند.

نگرانی از شیوع گسترده کرونا دلتا و قفل شدن خدمات

یک پرستار بیمارستان خورشید اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون پرستاران در بیمارستان‌ها در حال ارائه خدمت هستند، زمانی که در اصفهان آمار بستری شدگان کرونایی در بیمارستان‌های اصفهان به سه هزار نفر رسیده بود، با آمدن کرونا دلتا حجم بستری‌ها و ابتلای خانوادگی به این ویروس برای همه کادر درمان سختی کار زیادی داشت و برای پرستاران واقعاً این شرایط هم از نظر حجم فعالیت کاری و نگرانی از شیوع گسترده ویروس دلتا و مبتلا شدن به این بیماری و نگرانی از ابتلای خانواده خودشان به این ویروس استرس بیشتری برای آن‌ها به همراه داشت.

وی تاکید می‌کند: در بیمارستان با بیماران کرونایی مرتب در ارتباط بودم، خوشبختانه با انجام واکسیناسیون آمار ابتلاء و مرگ‌ومیرها کاهش پیدا کرد، زمانی که بیمارستان تعدادی از بیمارستان‌های شهر مرکز بستری بیماران کرونایی بود پرستاران فعال در این بیمارستان‌ها مشقت‌های بسیاری تحمل کردند و از زمانی که شیوع این ویروس کمتر شد باز هم در حال ارائه خدمت هستند و همچنان سختی‌های کار در بیمارستان برای پرستاران وجود دارد.

کمبود شدید پرستار و حجم کار پرستاران بخش آی‌سی‌یو

یکی دیگر از پرستاران بخش آی‌سی‌یو بیمارستان الزهرا (س) با سابقه ۲۰ سال خدمت و فعال در بخش آی‌سی‌یو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این اپیدمی به پرستاران بخش آی‌سی‌یو اصلاً مرخصی داده نمی‌شد و حجم کار پرستاران این بخش بسیار زیاد بوده و هست، در این بخش تعداد بیماران کمتری وجود دارند اما از صفر تا صد کار بیمار بر عهده پرستار است و پرستاران آموزش دیده این بخش برای ارائه مراقبت‌ها به بیماران بستری انجام وظیفه می‌کنند، در دوران شیوع کرونا حجم کار پرستاران این بخش بسیار زیاد است و آن‌ها نیازمند روحیه بالاتری هستند.

وی می‌افزاید: در دوران شیوع کرونا در بیشتر ساعات در مکانی حضور داشتیم که اصلاً تهویه مناسبی نداشت و مرتب در حال مراقبت از بیماران کرونایی بودیم و به آن‌ها برای بهبود و مرخص شدن از بیمارستان خدمت می‌کردیم. بسیاری از همکاران پرستار هم در بخش‌های داخلی، اورژانس و آی سی یوی بیمارستان‌های شهر در این اپیدمی مبتلا به کرونا شدند. قبل از واکسیناسیون دوره استراحت برای پرستاران کادر بیمارستان ۱۴ روز بود و بعد از واکسیناسیون ۱۰ روز شد، من هم مبتلا به این ویروس شدم و در طول ۱۰ روزه نقاهت هم سر کار می‌آمدم و با اینکه بیمار بودم ارائه خدمت داشتم، زیرا اعلام شده بود در موج‌های کرونا کمبود نیروی پرستار وجود دارد.

کرونا و مشقتی که به یاد می‌ماند

این پرستار با سابقه بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان الزهرا (س) در خصوص مطالبات پرستاران می‌گوید: در حال حاضر تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی، شرکتی و پرستاران ۸۹ روزه بسیار مهم است و همه پرستاران در دو سال پاندمی کرونا زحمات زیادی برای جامعه تحمل کردند در حالی که حقوق و مزایای پرستاران در مقابل حجم زیاد کار آن‌ها بسیار کم است، در حال حاضر نیروی بهیار با ۲۰ سال سابقه کار در تأمین اجتماعی حقوق بالاتری دریافت می‌کند و این در حالی است که پرستاران با همین سابقه و حتی با حجم کار بالاتر در بیمارستان الزهرا (س) و سایر بیمارستان‌های شهر اصفهان با بستری بیماران زیاد و کمبود نیروی پرستاری نصف این حقوق را دریافت می‌کنند؛ در کل با وجود خدمات یکسان در پرستاری حقوق‌ها متفاوت است.

پایین بودن کارانه پرستاران

وی در مورد کارانه پرستاران تصریح می‌کند: کارانه پرستاران نسبت به کاری که انجام می‌دهند بسیار کم است و اضافه کار آن‌ها محاسبه نمی‌شود، پاداش به پرستاران در شرایط کاری سخت در کرونا تعلق نمی‌گیرد، متأسفانه دولت قول‌هایی به پرستاران داده است اما هنوز این قول‌ها عملی نشده است. تقاضا داریم که فوق‌العاده خاص برای پرستاران تصویب شود تا افزایش حقوق داشته باشند و این درخواست همه پرستاران با سابقه بیمارستان‌ها است تا تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری مشخص شود.

این پرستار بخش آی‌سی‌یو اظهار می‌کند: برای استخدام رسمی پرستاران آزمون گذاشته می‌شود اما متأسفانه سابقه و تجربه کاری پرستار برای جذب استخدام رسمی ملاک نظر قرار نمی‌گیرد، در حال حاضر با سابقه ۲۰ سال خدمت هنوز وضعیت استخدام مشخصی ندارم و تعیین تکلیف نشده‌ام در حالی که می‌بینم عده‌ای با شرایط خاص سریع استخدام می‌شوند، اما عده‌ای از پرستاران در این حرفه که چند سال دیگر بازنشسته می‌شوند متأسفانه هنوز استخدام رسمی نشده‌اند و به صورت قراردادی کار می‌کنند.

گزارش از: اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا 

کد خبر 541162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.