اهمیت توسعه فناوری در شهرستان‌های استان اصفهان

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص توسعه فناوری در شهرستان‌های استان اصفهان و لزوم اعتماد به صنایع و شرکت‌های فناور داخلی برای انجام فناوری‌های کلیدی توضیحاتی ارائه داد.

جعفر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توسعه فناوری در شهرستان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌ای برای توسعه فناوری در شهرستان‌های استان داشتیم و در شهرستان‌های استان با هماهنگی و همکاری نهادهای محلی از جمله فرمانداری، دانشگاه پیام نور و نمایندگان آن شهرستان‌ها مراکز فناوری و شکوفایی ایجاد شد تا تمام خدمات فناوری را در آن شهرستان ارائه دهد.

وی ادامه داد: فولادشهر، آران و بیدگل، نجف‌آباد، گلپایگان و سمیرم از جمله شهرستان‌هایی هستند که مراکز فناوری و شکوفایی در آن ایجاد شده است و آمادگی ایجاد این مرکز را در سایر شهرستان‌های استان اصفهان داریم. در بین مراکز فناوری و شکوفایی مرکز گلپایگان رشد بسیار خوبی داشته است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: در کاشان پارک مشترک بین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه کاشان ایجاد شده و در حال حاضر حدود ۳۲ شرکت در آن مستقر و فعالیت‌های خوبی را نیز انجام می‌دهند. در گلپایگان نیز ظرفیت محلی خوبی وجود دارد و پیشرفت‌های زیادی داشتند.

وی با اشاره به لزوم و اهمیت حمایت استاندار از ایجاد مراکز فناوری و شکوفایی در شهرستان‌های استان اصفهان، تصریح کرد: اگر حمایت‌های لازم از مراکز فناوری و شکوفایی انجام شود، قطعاً شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود. همچنین هماهنگی‌های لازم برای توسعه مراکز توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شده است و برای پیشرفت روند فعالیت‌ها حمایت استاندار ضروری است.

لزوم اعتماد به صنایع و شرکت‌های فناور داخلی برای انجام فناوری‌های کلیدی

قیصری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان سمیرم برای ایجاد مرکز فناوری و شکوفایی، افزود: در سمیرم ظرفیت‌های مناسبی در زمینه باغداری و کشاورزی وجود دارد و می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره گرفت، در این میان شهرک علمی و تحقیقاتی هماهنگی‌های لازم را انجام و دانشگاه پیام‌نور نیز فضایی مناسبی برای ایجاد مرکز تخصیص داده و مجوزهای لازم نیز گرفته شده است و اگر استاندار کمک کند می‌توان مشکلات را حل و مرکز را سریع‌تر راه‌اندازی کنیم.

وی در خصوص اعتماد داشتن به صنایع و شرکت‌های فناور داخلی برای انجام فناوری‌های کلیدی، اضافه کرد: گاهی ممکن است عقد قرارداد خارجی حدود پنج سال زمان ببرد و بعد از نیز ممکن است به نتیجه نرسد، اما عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی ممکن است شش ماه طول بکشد، در این میان اگر استاندار به تأمین فناوری‌ها در شرکت‌های داخلی کمک کند، می‌توانیم شاهد رشد سریع آن‌ها باشیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: برای عقد قراردادها معمولاً قسمتی از پروژه از جمله قطعات سنگین که برای شرکت‌های خارجی صرفه ندارد را به شرکت‌های داخل می‌سپارند. در زمینه فناوری‌های کلیدی همچنان وابسته هستیم و اگر به شرکت‌های داخلی اعتماد و نیازهای آن‌ها تأمین شود، دیگر وابسته نیستند. همچنین اگر در عقد قراردادها فرصت برابر به شرکت‌های داخلی بدهند، قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی گفت: می‌توان از صنایع فولاد، نساجی و پتروشیمی در اصفهان، صنایع دام و کشاورزی و سایر صنایع بزرگ برای تأمین نیازها و زیرساخت‌های صنایع کوچک بهره گرفت و در این خصوص می‌توان از تجارب دیگر کشورها که در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشتند، استفاده کرد. از جمله آن می‌توان به سامسونگ که به توسعه فناوری کره کمک کرده است، اشاره کرد.

کد خبر 541105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.