نجات گونه‌ها، خنک‌سازی محیط و نشاط اجتماعی؛ مزایای سبزسازی شهرها

بحرانی که امروزه بر اقلیم و محیط زیست شهری حاکم شده، باز طراحی مناطق شهری را برای به حداقل رساندن تبعات منفی بر جوامع به یک اصل اساسی تبدیل کرده است؛ مدیران اعمال بسیاری از تحولات را برای بهبود کیفیت زندگی شهری، امکان‌پذیر می‌دانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب منتقدان، افزایش فضاهای سبز، پارک‌های شهر، بام‌باغ‌ها و باغچه‌های عمودی را بهترین شیوه برای رهایی انسان از بحران‌هایی نظیر آلودگی هوا و گرم شدن کره خاکی می‌دانند که به سهم خود می‌تواند زیباسازی شهرها، افزایش نشاط ساکنان و تقویت روابط اجتماعی را نیز در پی داشته باشد. یکی از کلیشه‌های درستی که در مورد فضاهای سبز در شهرها رایج است اینکه وجود چنین محیط‌هایی به بهبود قابل توجه ریز اقلیم کمک زیادی می‌کند. این در حالی است که به علت گرمای ناشی از فعالیت‌های صنعتی، ترافیک خودرویی و گسترش سازه‌های بتنی و زیرساخت‌های آسفالتی در سراسر شهرها، دمای هوای شهرها به مراتب بیشتر از مناطق روستایی بوده و در نتیجه استفاده از خنک‌کننده‌ها هوا را در این محیط‌ها افزایش یافته که همین امر به سهم خود در بالا بردن سطح مصرف انرژی شهری و افزایش آلودگی و گرمای بیشتر نقش مهمی ایفا کرده است.

تحقیقات حاکی است که در یک روز کاملاً آفتابی و گرم، وجود تنها یک درخت می‌تواند قدرت خنک‌سازی به مراتب بیشتری از ۱۰ دستگاه تهویه هوای الکتریکی را داشته باشد که البته آگاهی مدیران از این واقعیت، بهبود طراحی شهری را در پی خواهد داشت.

نجات گونه‌ها، خنک‌سازی محیط و نشاط اجتماعی؛ مزایای سبزسازی شهرها

علاوه بر این، گیاهان می‌تواند به جذب آلاینده‌های هوا کمک کند که این امر به سهم خود می‌تواند در پاکسازی هوا و در نتیجه کاهش دمای محیط نقش مهمی داشته باشد. اگرچه، ممنوعیت و حتی محدودیت تردد وسایل نقلیه در شهرها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است با این حال، وجود فضاهای سبز گسترده بیشتر می‌تواند به کاهش آلودگی و خنک نگه داشتن مناطق شهری کمک کند و حتی در خنک‌سازی محیط در روزهای داغ تابستانی اثربخش باشد.

سایر مزایای وجود فضاهای سبز در شهرها

فواید وجود پوشش‌های گیاهی در مناطق شهری تنها به پاکسازی هوای آلوده و کاهش تغییرات اقلیمی محدود نمی‌شود، بلکه ساکنان و محیط زیست را از جنبه‌های زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. شواهد متعدد در این زمینه حاکی است که ساکنان حوالی فضاهای سبز خواه از نظر اجتماعی، روانی یا سلامت بیش از سایرین در رفاه به سر می‌برند بلکه، سطح اضطراب و افسردگی در آن‌ها نیز پایین‌تر است ضمن اینکه از نظر عملکرد شناختی نیز نسب به سایرین وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند. مهم‌تر اینکه بسیاری از افرادی که در فعالیت‌های باغ‌های اجتماعی شرکت می‌کنند از نظر انسجام اجتماعی و حتی دسترسی به منابع غذایی سالم و مقرون به صرفه نسبت به ساکنان مناطق خشک در وضعیت بهتری به سر می‌برند.

نجات گونه‌ها، خنک‌سازی محیط و نشاط اجتماعی؛ مزایای سبزسازی شهرها

جالب است بدانید مردم به هنگام حضور در فضاهای سبز یا نزدیکی به پوشش‌های گیاهی از روحیه شادتری برخوردار هستند، در حالی که هنوز هیچ استدلال قطعی برای توجیه علت آن ارائه نشده است. البته بسیاری از محققان و مورخان ادعا کرده‌اند که بشر از زمان پیدایش تا به امروز پیوند عمیقی با طبیعت داشته و همین حس طبیعت‌بارگی ممکن است از میلیون‌ها سال ارتباط نزدیک بین رشد همزمان انسان و پوشش گیاهی شکل گرفته و همین امر می‌تواند توجیهی برای شادی بشر در نزدیکی فضاهای سبز باشد.

از دیگر مزایای بسیار مهم وجود طبیعت در شهرها می‌توان به پیشگیری از انقراض گونه‌های حیوانی و حشرات اشاره کرد چرا که پوشش‌های گیاهی منبع اصلی تغذیه اغلب حشرات و حیوانات به شمار می‌رود که در نتیجه، گسترش فضاهای سبز شهری می‌تواند تنوع زیستی را در پی داشته باشد. متأسفانه امروزه فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی بشر به ویژه در شهرهای پیشرفته جهان به پایان سکونت حشرات و حیوانات منجر شده و علاوه بر این، آلودگی آب‌ها، نظم فصول و تخریب جنگل‌ها را به بار آورده است.

نجات گونه‌ها، خنک‌سازی محیط و نشاط اجتماعی؛ مزایای سبزسازی شهرها

جهان در تلاش برای توسعه سبز در آینده

بدیهی است که طبیعت‌بارگی مفهوم جدیدی برای شهرها و ساکنان آن نیست چرا که از دیرباز فضاهای سبز بیشماری در سراسر نقاط دنیا گسترش یافته و همواره مزایای خود را شامل حال ساکنان کرده است. در این راستا، آنه ایلداگو، شهردار پاریس پایتخت فرانسه اهداف بلندپروازانه‌ای را برای گسترش فضاهای سبز در سر پرورانده و تا کنون بسیاری از آن‌ها را محقق کرده است. صادق خان، شهردار لندن نیز امیدوار است در آینده‌ای نه چندان دور، اولین شهر پارک ملی جهان را در پایتخت بریتانیا احداث و بیش از ۵۰ درصد شهر را تا سال ۲۰۵۰ به فضاهای سبز تبدیل کند.

سنگاپور که از اعضا شبکه شهرهای بیوفیلیک جهان به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر نقاط دنیا در پیوند طبیعت با سازه‌ها عمل کند و اصول سبز سازی شهری را به آن‌ها بیاموزد. به عنوان مثال، پارک رویال در هتل Pickering شهر از موفق‌ترین نمونه سازه‌های سبز سنگاپور محسوب می‌شود که تراس‌های آن پوشیده در گیاهان طبیعی است ضمن اینکه بام‌باغ آن نیز به عنوان مکانی برای افزایش تنوع زیستی عمل می‌کند.

نجات گونه‌ها، خنک‌سازی محیط و نشاط اجتماعی؛ مزایای سبزسازی شهرها

کد خبر 541091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.