راهکارهای کسب درآمد پایدار شهری کوتاه مدت نیست

یک دکترای شهرسازی گفت: کم کردن نقش درآمدهای ناپایدار و مخرب زمان‌بر است، در این میان همکاری تمامی نهادها از جمله شهرداری ضرورت دارد و باید عزم همگانی در این زمینه وجود داشته باشد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه کسب درآمدهای شهری در مسیری قرار گرفته که آسیب‌زا است و شهرهای ما را بیشتر از آنکه به سمت توسعه پایدار پیش ببرد به سمت و سوی توسعه ناپایدار شهری سوق می‌دهد و عادت به این نوع درآمدها، شهر و زیرساخت‌های آن را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی افزود: یکی از مهمترین راهکارها جهت دستیابی به توسعه پایدار، تعیین منابع درآمدی پایدار و حرکت شهرداری به سمت کسب درآمد از طریق این منابع است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در گام اول طرح‌ها و پروژه‌های شهری باید متناسب با منابع درآمدی شهرداری در نظر گرفته شود زیرا تدوین برنامه بدون در نظر داشتن بودجه متناسب به ناچار شهرداری را به سمت درآمدهای ناشی از شهر فروشی پیش می‌برد که آسیب آن در طولانی‌مدت برای شهر و شهروندان خواهد شد.

اخگر تصریح کرد: امروزه راهکارهای زیادی برای کسب درآمد پایدار وجود دارد که می‌تواند سازگار با محیط زیست نیز باشد؛ گردشگری شهری، استفاده از استارتاپ‌ها، حرکت به سمت انرژی‌های پاک و استفاده از فناوری‌های به‌روز در فرآیندهای شهری، همگی می‌تواند علاوه بر حفظ محیط زیست شهری، درآمدزا نیز باشد.

وی تاکید کرد: به‌کارگیری این راهکارها در کوتاه‌مدت ممکن نیست بلکه نیاز است مدیریت شهری برنامه‌ریزی دقیقی در این خصوص انجام دهد و با یک برنامه‌ریزی حساب شده و فراهم آوردن بسترهای قانونی، فرهنگی و اقتصادی به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

این دکترای شهرسازی گفت: کم کردن نقش درآمدهای ناپایدار و مخرب زمان‌بر است، در این میان همکاری تمامی نهادها از جمله شهرداری ضرورت دارد و باید عزم همگانی در این زمینه وجود داشته باشد.

اخگر افزود: جذب سرمایه‌گذاران در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز است حتماً در این زمینه چاره اندیشی شود، زیرا بهره‌گیری از سرمایه‌های بخش خصوصی مستلزم پیش‌نیازهایی است و در صورتی که این بسترها فراهم نشود، بخش خصوصی همکاری لازم را نخواهد داشت.

کد خبر 541058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.