چین تحریم المپیک از سوی کانادا و انگلیس را «مضحک» خواند

چین با محکوم کردن تصمیم کانادا و انگلیس برای پیوستن به تحریم دیپلماتیک واشنگتن در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، آن را «مضحک» توصیف کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از سی تی وی نیوز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری اظهار کرد: چین نگران این نیست که غیبت مقامات کشورها در المپیک به یک واکنش زنجیره‌ای منجر شود چرا که بسیاری از سران کشورها، رهبران دولت و اعضای خانواده‌های سلطنتی برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده‌اند.

آمریکا، کانادا و انگلیس اعلام کرده‌اند که مقامات دولتی را در اعتراض به نقض حقوق بشر در چین به این بازی‌ها که از ۴ تا ۲۰ فوریه برگزار می‌شود، نمی‌فرستند. همچنین نیوزیلند اعلام کرد که قبلاً به پکن اطلاع داده که به دلیل محدودیت‌های سفر در دوران همه‌گیری هیچ مقامی را اعزام نخواهد کرد، اما نگرانی‌های حقوق بشری خود را نیز اعلام کرده است.

وانگ گفت: چین برای ایالات متحده، کانادا یا انگلیس دعوت نامه نداده است و مهم نیست که مقامات آنها بیایند یا نه. آنها موفقیت بازی‌های المپیک زمستانی پکن را خواهند دید. ورزش هیچ ربطی به سیاست ندارد. این کشورها سناریوی مسخره‌ای را نوشته‌اند و می‌خواهند آن را کارگردانی و اجرا کنند. چین مطمئن است که هیچ واکنش زنجیره‌ای وجود نخواهد داشت و حمایت جهانی از این بازی‌ها وجود خواهد داشت.

وی افزود: از هم اکنون، بسیاری از سران کشورها، رهبران دولت و اعضای خانواده سلطنتی برای شرکت در المپیک زمستانی پکن ثبت نام کرده اند و ما از آنها استقبال می‌کنیم. چین متعهد است که سهم بیشتری در آرمان بین‌المللی المپیک داشته باشد و المپیکی کارآمد، ایمن و هیجان‌انگیز را به جهان ارائه دهد. چین متعهد است که کمک‌های بیشتری به آرمان بین المللی المپیک داشته باشد و المپیکی کارآمد، ایمن و هیجان انگیز را به جهان ارائه دهد.

چین متعهد شده است که با «اقدامات متقابل قاطع» به ایالات متحده در مورد تحریم المپیک پاسخ دهد، اما جزئیاتی در مورد نحوه برنامه ریزی برای مقابله به مثل ارائه نکرده است.

گروه‌های حقوق بشری با اشاره به نقض حقوق بشر چین علیه اقلیت اویغور در شمال غربی منطقه سین کیانگ که برخی آن را نسل‌کشی خوانده‌اند، خواستار تحریم کامل بازی‌های زمستانی پکن شده‌اند. آنها همچنین به سرکوب اعتراضات دموکراتیک توسط پکن در هنگ کنگ و سرکوب گسترده مخالفان در این سرزمین نیمه خودمختار اشاره می‌کنند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه گفت که از تحریم دیپلماتیک بازی‌ها در چین حمایت نمی‌کند، اما می‌تواند پس از گفتگو با سایر کشورهای اروپایی در این مورد تجدید نظر کند.

ماکرون گفت: نباید با برداشتن گام‌های «کوچک و نمادین» بازی‌ها را سیاسی کنیم. وی افزود که از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و کمیته بین المللی المپیک نظر خواهد گرفت و سپس تصمیم مشترکی را «در هفته‌های آینده» اعلام خواهد کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 541008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.