ضربان قلب بالا در حالت استراحت با خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است

یک مطالعه سوئدی نشان می‌دهد بررسی ضربان قلب افراد مسن در حالت استراحت می‌تواند به شناسایی افرادی که احتمال کاهش عملکرد ذهنی دارند، کمک کند.

به گزارش ایمنا، این محققان متوجه شدند که ضربان قلب بالا در حالت استراحت با خطر بیشتر زوال عقل مرتبط است.

دکتر «یومه ایماهوری»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیقات پیری در مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد، می‌گوید: اگر ضربان قلب در حالت استراحت بتواند بیماران با خطر بالای ابتلاء به زوال عقل را شناسایی کند، این یافته بسیار ارزشمند است.

ایماهوری در بیانیه خبری این مؤسسه افزود: اگر عملکرد شناختی چنین بیمارانی را به دقت دنبال کنیم و زودتر مداخله کنیم، ممکن است شروع زوال عقل به تعویق بیفتد که این موضوع می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی آنها داشته باشد.

محققان برای این مطالعه، بیش از دو هزار ۱۰۰ نفر را در استکهلم تا ۱۲ سال مورد پیگیری قرار دادند. سن شرکت کنندگان ۶۰ سال و بیشتر بود. نتایج این مطالعه نشان داد که به طور متوسط، افرادی که ضربان قلب آنها در حالت استراحت ۸۰ در دقیقه یا بیشتر است، به طور متوسط ۵۵ درصد بیشتر از افرادی که ضربان قلبشان ۶۰ تا ۶۹ در دقیقه بود، در معرض خطر زوال عقل هستند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه که در مجله Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association منتشر شد، ارتباط بین ضربان قلب بالاتر و زوال عقل حتی پس از اینکه محققان عواملی مانند بیماری قلبی را در نظر گرفتند، قابل توجه باقی بود.

با این حال، نویسندگان این تحقیق خاطرنشان کردند که یافته‌های آنها ممکن است تحت تأثیر بیماری قلبی ناشناخته و این واقعیت باشد که تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری قلبی به اندازه کافی عمر نکرده‌اند تا به زوال عقل مبتلا شوند.

محققان همچنین تاکید کردند که مطالعه آنها رابطه علت و معلولی بین ضربان قلب بالا در حالت استراحت و خطر زوال عقل را ثابت نکرد.

نویسندگان این مطالعه گفتند که چند عامل محتمل برای ارتباط میان ضربان قلب بالا در حالت استراحت و افزایش خطر زوال عقل وجود دارد که عبارتند از اثرات بیماری قلبی زمینه‌ای و عوامل خطر، سفت شدن شریان‌ها و نبود تعادل بین سیستم‌های عصبی است که بدن را برای موقعیت‌های آرام آماده می‌کند یا واکنش ستیز یا گریز را فعال می‌کند.

بر اساس گزارش بین المللی بیماری آلزایمر، پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان به ۱۳۹ میلیون نفر برسد. هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم و سلامت قلب می‌تواند شروع آن را به تأخیر بیندازد و به کاهش علائم بیماری کمک کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 540897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.