از عالی‌قاپو تا بازار حسن‌آباد با وزیر میراث

حدود سه هفته قبل بود که رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خواستار عزیمت عزت الله ضرغامی به اصفهان شد. پنجشنبه هجدهم آذرماه، وزیر به اصفهان آمد و از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد را رفتیم و پرسیدیم و گلایه کردیم و شنید؛ البته پرسش‌ها همچنان ادامه دارد...

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجشنبه _هجدهم آذرماه_ عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به اصفهان آمد. البته تا حدود ساعت ۱۲ ظهر به خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی استان اصفهان از زمان و مکان حضور وی اطلاعی داده نشده بود، تا اینکه ساعت ۱۱ و ۵۷ دقیقه روز پنج‌شنبه شهرام امیری، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تماسی تلفنی به خبرنگاران اطلاع داد که عزت‌الله ضرغامی ساعت پنج بعدازظهر در بازار حسن‌آباد حضور خواهد یافت و امکان ارائه پرسش از سوی خبرنگاران این حوزه نیز فراهم است. ما نیز در ساعت تعیین شده به میدان نقش جهان رسیدیم، اما مطلع شدیم که وزیر در عمارت عالی‌قاپو است. چند لحظه بعد عزت‌الله ضرغامی و همراهان از عالی‌قاپو خارج شدند.

آنچه می‌خوانید مشروح پرسش‌هایی است که در طول مسیر عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد از سوی خبرنگاران مطرح شد و وزیر به آن‌ها پاسخ داد.

شیرین مستغاثی از خبرگزاری ایمنا پرسید: آقای وزیر مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تعیین نشد؟

عزت‌الله ضرغامی پاسخ داد: «این را ۱۰ بار پرسیده‌اند!»

- اگر ممکنه به رسانه‌ها هم توضیح بدید.

- «قرار شد که روشن شود چکار کنیم. در این مورد تصمیم گرفتیم.»

- یعنی تصمیم، نهایی شده؟

- «اجازه بدید، داره حل میشه. کلاً بحث اداره‌کل استان اصفهان ان‌شاالله به زودی حل خواهد شد. ما به زودی مدیرکل خوب و شایسته ای را با هماهنگی مدیریت استان معرفی می‌کنیم، انشاالله زیاد طول نمی‌کشد.»

ضرغامی سپس به حجره‌ای در نبش عالی‌قاپو وارد شد و ما برای پرسش‌های بعدی منتظر ماندیم و بعدازآن همراه با وی به میدان نقش جهان وارد شده و از مقابل عالی‌قاپو به سمت بازار حسن آباد حرکت کردیم.

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

در این زمان خبرنگار خبرگزاری مهر منطقه اصفهان پرسید: آقای وزیر شما از مسجد شیخ لطف‌الله هم بازدید داشتید، مرمت گنبد شیخ لطف الله را چطور دیدید؟

عزت‌الله ضرغامی پاسخ داد: «وضعیت مرمت مجموعه آثار فرهنگی تاریخیِ ما به هیچ وجه شایسته این سابقه تمدنی نیست. ان‌شاءلله باید یک فکر اساسی کرد. بودجه ۱۴۰۱ آخرین مراحل تصویب خود را در دولت گذراند و من دیشب تقاضایی از آقای رئیس جمهور کردم و البته از ایشان تشکر می‌کنم که این وقت را به ما اختصاص دادند، من به همراه معاون میراث فرهنگی آقای دارابی دیشب خدمت ایشان رسیدیم و یک گزارش از وضعیت اسف‌بار ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی و گرفتاری‌هایی که در حوزه مرمت داریم خدمت ایشان مطرح کردیم، ایشان هم کاملاً همراهی داشتند و خودشان هم اطلاعات خوبی داشتند. قرار شد در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ و سال‌های قبل از آن ان‌شاءلله بودجه مرمت، هم در ردیف‌های بودجه و هم در تبصره‌های بودجه، افزایش قابل توجهی پیدا کند، البته بخشی از آن الان انجام شده منتهی این رقم را اعلام نمی‌کنم و گذاشته‌ام بعد از جلسه دیشب با آقای رئیس جمهور که مجدداً این ارقام با تبصره‌ها قطعی‌تر شود که یک خبر خوش خواهد بود و بودجه مرمت افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما اگر منظور شما این است که چقدر شایسته این مجموعه‌های تاریخی است باید گفت که اصلاً کفایت نمی‌کند یعنی ما فقط در اصفهان دو هزار بنای تاریخی داریم و برای مرمت آن در سال ۱۳۹۵ پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بود، حالا شما این رقم را با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی ملی و استانی اصفهان مقایسه کنید و ببینید اصلاً قابل قبول است!؟ ضمن اینکه اگر قیمت‌ها ثابت بماند بیش از صد طول خواهد کشید که این مرمت‌ها انجام شود و البته هزار مرمت جدید دیگر هم مورد نیاز خواهد شد. ان‌شاءلله ما با افزایش اعتبارها بتوانیم به خصوص در مورد اصفهان که جایگاه ویژه در میراث فرهنگی دارد اقدامات قابل قبولی انجام دهیم.»

خبرنگار مهر دوباره پرسید؟ دو هفته قبل اعضای کمیسیون فرهنگی به اصفهان آمدند و پیشنهادی مطرح شد که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان و یکی دو استان دیگر که شرایط خاص دارند اختیارات ویژه داشته باشند، آیا این موضوع بررسی شده است؟

ضرغامی پاسخ داد: «کلا از جمله سیاست‌های من تمرکززدایی و دادن اختیارات ویژه به همه استان هاست که بتوانند در محل، تصمیم‌های لازم را بگیرند و دائماً نیاز به هماهنگی با مرکز نداشته باشند. حتماً اصفهان یکی از مصادیق جدی این تصمیم گیری است.»

سپس خبرنگار ایمنا این پرسش را مطرح کرد: آیا برای ادامه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نشستی با حضور نخبگان میراث فرهنگی کُل ایران و نه فقط اصفهان برگزار می‌شود؟

ضرغامی در پاسخ چنین گفت: «ما اخیراً یک جلسه‌ای با نخبگان و پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی که شامل باستان شناسان و اساتید دانشگاه‌ها بودند برگزار کردیم و خبرش هم اعلام شد. در هفته آینده جلسه دوم من با تعداد دیگری از نخبگان این حوزه برگزار خواهد شد که تعدادی از آنها هم از شخصیت‌های برجسته استان‌ها هستند. هدف من از این نشست‌ها استفاده از ظرفیت ارزشمند نظری و تئوریک این اساتید است. در جلسه قبل هم حرف‌های بسیار خوبی زده شد که حتی مبنای بعضی تصمیم گیری‌های ما شد. ان‌شاءالله این جلسات را ادامه می‌دهیم و جمع‌بندی این جلسات را در صحنه عمل خواهید دید. اصفهان و مسجد شیخ لطف‌الله نیز از جدی ترین مصادیق این نکته است که ان‌شاءالله انجام خواهد شد.»

در این لحظه شهرام امیری، روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: همین الان پنج ساعت به بازدید عالی‌قاپو افزوده شد و از فردا عالی‌قاپو تا هشت شب پذیرای بازدیدکنندگان است.

و عزت الله ضرغامی نیز ادامه داد: «که پناهی باشد برای جوان‌ها، برای مردم. نورپردازی خوبی هم دارد که مردم استفاده کنند.»

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

خبرنگار ایمنا با اشاره به هنرمندان صنایع دستی اصفهان سوال دیگری را پرسید: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است، اما صنایع دستی این شهر وضعیت خوبی ندارد و متأسفانه هرازگاهی می‌شنویم که فلان استاد بزرگ را از دست داده‌ایم. این هنرمندان از دست می‌روند و جایگزینی هم ندارند چون تعاملی میان وزارت میراث فرهنگی و آموزش و پرورش وجود ندارد، در حالی که باید از دوران کودکی و در مدارس به این موضوع توجه کرد. لطفاً این موضوع را در اهداف اصلی خودتان قرار دهید.

و وزیر پاسخ داد: «قبول دارم. باشه، چشم، انجام می‌شود.»

خبرنگار ایمنا ادامه داد: آقای وزیر شما به ما خبرنگارها و فعال میراث فرهنگی اجازه انتقاد می‌دهید؟ از این جهت می‌پرسم که گاهی بنایی ثبت میراث فرهنگی است، اما در اختیار سازمانی غیر از اداره کل میراث فرهنگی است و وقتی ما در خصوص شرایط آن بنا انتقاد می‌کنیم با برخوردهای تُندی مواجه می‌شویم.

عزت‌الله ضرغامی پاسخ داد: «تمام خبرنگاران و فعالان مجازی بازوی اجرایی ما هستند و در رسانه‌ها و صفحات مجازیِ خودشان هرچه که فکر می‌کنند ضروری است یعنی انتقاد، اطلاع رسانی و آگاهی دادن نسبت به خطراتی که هست را مطرح کنند، شما انجام دهید اگر حرفی زدند به ما بگویید، ما با آنها برخورد می‌کنیم. ما از خبرنگاران و فعالان مجازی تشکر می‌کنیم و تصمیم داریم فعال‌ترین و مثبت‌ترین آن‌ها که به درستی مسائل کشور را مطرح کرده باشند را حتماً تشویق کنیم.»

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

سپس خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان پرسید: گذر آقانجفی یک گذر پرحاشیه در پشت بافت تاریخی میدان نقش جهان است که احداث آن با تخریب‌های بسیار همراه بود و مخالفت‌های فعالان میراث فرهنگی باعث شد که شورای عالی معماری و شهرسازی به این گذر، نه بگوید. شهرداری برای این گذر کمیته داوری تشکیل داد و گفت طرح‌هایتان را بیاورید تا طرح برگزیده انتخاب و اجرا شود و درنهایت طرح شهرداری از سوی شهرداری به عنوان طرح اول اعلام شد، طرحی که باعث می‌شد این گذر به خیابان حافظ راه پیدا کند. سوال من این است که موضع وزارت میراث فرهنگی در مقابل موضوع‌ها و طرح‌های این‌چنینی چگونه خواهد بود؟

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پاسخ داد: «انجام برخی فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در شهرها که با قوانین میراث فرهنگی تعارضاتی پیدا می‌کند مسئله جدیدی نیست و سال‌هاست که این مسائل وجود دارد ولی آنچه که مهم است به عنوان موضع ما، حفظ میراث فرهنگی به عنوان هویت و شناسنامه ملت است، همان ملتی که می‌خواهیم به آنها خدمات دهیم. حفظ هویت آنها، حفظ میراث تمدنیِ آنها جزو حقوق اولیه این مردم است، بنابراین ما در اصولمان اصولاً معامله نمی‌کنیم و با همه وجود قوانین کارشناسیِ اولیه‌ی خودمان را در ارتباط با حفظ میراث فرهنگی انجام می‌دهیم، اما همین مجموعه میراث فرهنگی، مجموعه‌های کارشناسی دارد که این مجموعه‌ها با تجربه طولانی و بر اساس آئین نامه‌های دقیق کارشناسی اگر در یک جاهای خاص، مسائلی پیش بیاید که بایستی حل شود، آنها می‌توانند بررسی خاص و موردی داشته باشند و پیشنهادهای کارشناسی دهند، نه آن چیزی که دیگران می‌گویند و توقع دارند. پیشنهادهای دقیق کارشناسی می‌دهند برای اینکه بعضی از معضلات حل شود ولی آنچه که مهم است همه اینها ذیل حفظ میراث فرهنگی در همه شرایط است. من در مورد این پروژه‌ی خاص هنوز مطالعه نکرده‌ام، بررسی می‌کنم و اگر نقطه نظری باشد پیگیری می‌کنم. مدیرکل میراث اولین محافظ و پشتیبان جدی میراث فرهنگی هنری خواهد بود.».

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

در ادامه، خبرنگار ایمنا با اشاره به مسئله فرونشست، درخواست کرد: آقای وزیر موضوع فرونشست و اثرگذاری آن بر بناهای تاریخی اصفهان، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین نگرانی‌های ما است، در این خصوص وزارتخانه میراث فرهنگی به عنوان یکی از دستگاه‌های مرتبط چه تمهیداتی خواهد اندیشید؟

عزت ضرغامی در پاسخ گفت: «هم خشکسالی و هم سایر پدیده‌های جوی یکی از بازوهای تأثیرگذاری آنها که خیلی هم مهم است و نسبت به خیلی از چیزها اولویت دارد حوزه بناهای تاریخی است. من در سفری که دارم آخرین وضعیت آن را بررسی می‌کنم و اطلاعاتش را می‌گیرم. آن کاری که به ما مربوط می‌شود را سعی می‌کنیم در حد وُسعمان انجام دهیم. به هر حال استحکام‌سازی اینها خیلی مهم است چون بالاخره این بناها باید پایداری خود را مقابل همه این خطرات حفظ کنند. آن بخشی که به ما مربوط است ان‌شاءالله انجام می‌دهیم و آن بخش هم که به دستگاه‌های دیگر مربوط است باید با آنها تعامل کنیم.»

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

در میان همین پرسش و پاسخ‌ها بود که به سرای هنرمندان در بازار حسن آباد وارد شدیم و هنرمندان این سرا یکی‌یکی درد و دل‌هایشان را با وزیر مطرح کردند.

یک هنرمند گفت: اینجا همه‌اش خراب شده است. پنج شش سال است به شهرداری می‌رویم، می‌گوید بروید اوقاف، به اوقاف می‌رویم می‌گوید بروید میراث، به میراث می‌رویم می‌گوید بروید شهرداری!

- ضرغامی پرسید: مگر اینجا هم میراث فرهنگی است؟

- بله زیر نظر اداره اوقاف است.

ضرغامی ادامه داد: خانم‌های خبرنگار، شما چون خیلی دلتان به حق برای میراث فرهنگی می‌سوزد بی زحمت از اینجا دو تا گزارش بگیرید و هم به من بدهید و هم به مسئولان استان، که اینجا را چکار باید کرد که هم قوانین میراث به درستی رعایت و ابنیه حفظ شود و هم حداقل سرویس و خدمات را به این مردمی ارائه کنیم که اینجا کار می‌کنند.

خبرنگار ایسنا به وزیر گفت: این پاس کاری‌ها بین میراث و سایر ارگان‌ها در اکثر بناها وجود دارد. یک تصمیم گیری کلی لازم دارد.

سپس ضرغامی از صاحبان هنر در این سرا پرسید: صاحب غرفه هستید یا اجاره‌ای است؟

- سرقفلی اوقافی داریم. این ساختمان، میراثی است.

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

در این میان عباس شیردلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: استعفای خود را ارائه کرده‌ام. شرمنده این هنرمندان هستم. هر روز کارگاه‌های آنها بسته می‌شود، شنیده‌ام که نفت و گاز را هم می‌خواهند به قیمت فاو خلیج فارس بکنند! خب ما چکار کنیم!؟

یکی از هنرمندان به وزیر گفت: من با صدا و سیما صحبت کردم، اما حرف‌های من را منتشر نکردند. من گفتم خدا پدر و مادر آقای احمدی‌نژاد را بیامرزد، گفتند چرا؟ گفتم به‌خاطر اینکه شغل ما را احیا کرد. گفتند چطوری؟

در این هنگام آقای ضرغامی صحبت‌های این هنرمند را قطع کرد و به همراهان خود برای ضبط صحبت‌های وی تأکید کرد و گفت: بچه‌ها این صحبت‌ها را گرفتید؟ و آنها گفتند الان می‌گیریم.

سپس همان هنرمند ادامه داد: اولین کاری که کرد به تمام ادارات دستور داد که به هیچ عنوان جنس خارجی هدیه نکنید و به ارگان‌ها دستور داد که صنایع دستی بخرید، به این ترتیب تولیدات ما را می‌خریدند و چند تا کارگاه به راه می‌افتاد. دوم اینکه برای ما بیمه را تهیه کرد. الان من می‌خواهم کارگر بگیرم اولین چیزی که از من می‌پرسد این است که بیمه می‌کنید؟ من می‌بینم باید ماهی هشتصد نهصد هزار تومان بدهم و برای همین به او می گویم نمی‌توانم و او هم نمی‌آید و می‌رود در موبایل فروشی کار می‌کند!

ضرغامی در پاسخ به این هنرمند گفت: حرفت درست است.

این هنرمند ادامه داد: آقای ضرغامی ما مشکل مواد اولیه داریم، قیمت آن صد برابر پارسال شده است! چرا مس باید این‌طور باشد!

در این زمان هنرمند دیگری گفت: یک مشکلی که ما داریم این است که مس داخل بورس رفته است و قیمت آن روزانه بالا و پایین می‌رود در حالی که قبلاً نرخ آن ثابت بود و ما چک سه یا چهار ماهه از مشتری می‌گرفتیم و او هم می‌توانست کار خود را تولید کند ولی الان چون به صورت نقدی شده به ما می‌دهند قدرت تولید پایین آمده است.

و ضرغامی پاسخ داد: ان‌شاءالله ما بتوانیم کاری کنیم که قیمت مواد اولیه صنایع دستی به خصوص مس ثابت بماند چون کار شما کار هنری است و نمی‌تواند با قیمت روز باشد.

و فرد دیگری گفت: آقای ضرغامی! اداره دارایی مشکل دیگر ما است. مثلاً مصالح یک گلدان نقره ۱۰ میلیون تومان می‌شود، ما هم روی آن کار می‌کنیم و با قیمت ۱۲ میلیون تومان می‌فروشیم یعنی ۱۲ میلیون تومان در دکان من کارت می‌کشد، اما دارایی دیشب به من گفته باید به دارایی هم پرداخت داشته باشی! وقتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن مصالح است و ۸۰۰ هزار تومان مال خودم است چه چیز را به دارایی بدهم؟

ضرغامی سپس وارد مغازه این فرد شد و از کار او بازدید کرد.

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

در این حین هنرمند دیگری گفت: خواهش می‌کنم اینجا را درست کنید، خارجی‌ها می‌آیند و می‌گویند شما اینجا کار می‌کنید! چرا اینقدر درب داغون است! آقای ضرغامی بگذارید سرِ ما بالا باشد.

و ضرغامی وارد مغازه دیگری شد و هنرمندی که پیشتر صحبت کرده بود با صدای بلندتری گفت: آقای ضرغامی! بیمه قالیباف‌ها! آقای ضرغامی! بیمه را گفتما...

سپس خبرنگار ایمنا پرسید: آقای ضرغامی فکری هم برای موزه اصفهان بکنید. موزه‌ای به ویژه برای صنایع دستی. تکلیف کارخانه ریسباف هم که همچنان مشخص نیست.

و وزیر پاسخ داد: «مشکل اینها موزه نیست»

در این بین یکی از حاضران در سرای هنرمندان دروازه حسن آباد گفت: سقف را ببینید چقدر سست است! کسی که به طبقه بالا می‌رود باید خیلی مراقب باشد!

در همین حین ضرغامی نامه‌ای برای یکی از افراد حاضر می‌نویسد و امضا می‌کند. از او پرسیدم که این چیست و آن فرد پاسخ داد: من می‌خواهم مغازه‌ام را تعمیر کنم، اما از ترس میراث باید نصف شب‌ها کارگر به مغازه ببرم چون اگر یک آجر روی آجر بگذارم می آیند مغازه را جمع می‌کنند.

سپس هنرمند دیگری به وزیر گفت: یکی از مشکلات ما با صداوسیما است که شما قبلاً وزیر آن بودید. صداوسیما با صنایع دستی همکاری نداشت یعنی صنایع دستی اصفهان را نمی‌شناسند. من ۴۰ سال است در این شغل هستم، تمام خانواده ام در شغل هنری هستند. آقای ضرغامی ما بیشتر حمایت معنوی شما را می‌خواهیم، تسهیلات مادی نمی‌خواهیم؛ ما را حمایت معنوی کنید، اگر ما حمایت معنوی شما را داشته باشیم قطعاً صنایع دستی از این رکود و از این مرگ خاموشی که الان اتفاق افتاده نجات پیدا می‌کند و این مستلزم حضور بیشتر شما است.

سپس خبرنگار ایسنا گفت: آقای ضرغامی لطفاً دستور بدهید که کنگره نقد مرمت برای مرمت بناهای تاریخی با حضور متخصصان در اصفهان تشکیل شود. باید مشخص شود که خیلی از بناها چه روند مرمتی را طی کرده‌اند.

از عالی‌قاپو تا دروازه بازار حسن‌آباد

و در انتها خبرنگاران بر انتخاب مدیری دلسوز برای اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تأکید کردند و وزیر پاسخ داد: «ما به دنبال بهترین آدمی هستیم که در این شرایط اصفهان بتواند بهترین کارها را انجام دهد و بهتر از همه بتواند براساس سیاست‌ها و راهبردهای ما عمل کند. ان‌شاءالله تصمیمش را می‌گیریم و مرعوب هیچ کسی هم نیستیم.»

ضرغامی در انتها گفت: «از همراهی شما ممنونم، از اینکه در همه این محیط‌ها آمدید که معمولاً خانم‌ها کمتر می آیند از شما تشکر می‌کنم و معلوم است پای کار خودتان هستید.»

گزارش از: شیرین مستغاثی، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 540889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.