لزوم تغییر در ضمانت مورد مطالبه بانک‌ها برای ارائه وام به زنان سرپرست

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه مطالبه تضمین بانک‌ها برای دادن تسهیلات یکی از مشکلاتی است که زنان سرپرست خانوار با آن مواجه هستند، گفت: نوع تضمین‌ها باید از شکل موجود تحول یابد.

به گزارش ایمنا، انسیه خزعلی در نشست توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار که با حضور فعالان حوزه اشتغال و کارآفرینی و نمایندگان مربوطه از دستگاه‌های اجرایی در دفتر معاونت برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت بحث اشتغال به ویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: اشتغال موضوعی است که بسیاری از نهادها درگیر آن هستند و لازم است وزارت کار با سیستم یکپارچه و ایجاد چتر فراگیر و حمایتی از موازی‌کاری در دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور محترم نیز بارها تاکید کردند، همه باید در زمینه ایجاد اشتغال اقدام نمایند، نه تنها یک نهاد یا یک دستگاه اجرایی! بلکه همه نهادها باید به صورت هم افزا و همسو هماهنگی‌های لازم را در جهت حمایت از اشتغال انجام دهند.

وی در خصوص زنان سرپرست خانوار افزود: از مشکلاتی که زنان سرپرست خانوار با آن مواجه هستند تضمین‌هایی است که بانک‌ها برای دادن تسهیلات می‌طلبند لذا باید در این زمینه کارآفرینانی را که می‌توانند افراد را تحت پوشش قرار دهند فعال کرد ضمن آنکه نوع تضمین‌ها باید از شکل موجود تحول یابد.

خزعلی در ادامه سخنان خود به اهمیت برگزاری این جلسات به صورت دوره‌ای همراه با برونداد علمی و اجرایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این جلسات می‌تواند نقطه قوتی باشد در جهت ایجاد تسهیل گری تا حمایت‌های لازم برای اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام گیرد.

در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگانی از سازمان بسیج سازندگی، آستان قدس، سازمان مرکزی تعاون روستایی، ستاد مشاغل خانگی وزارت کار، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری تهران برگزار شد، برخی نمایندگان دستگاه‌ها به بیان و ارائه نظرات خود پیرامون ارتقا سطح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و ایجاد اشتغال تضمین شده و کارآمد برای ایشان پرداختند.

رضاپور مدیر اشتغال و بازرسی سازمان بسیج سازندگی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی و توانمندسازی این سازمان در سراسر کشور، جهت توسعه روابط با معاونت امور زنان و خانواده و امضای تفاهم نامه برای انجام هرچه بهتر طرح‌های مشترک فیمابین پیشنهاداتی را ارائه کرد.

در ادامه؛ نماینده بنیاد برکت پیرامون موضوع بانکداری اسلامی و اعطای وام و مسائل و مشکلاتی که کارآفرینان با آن مواجه هستند، نکاتی را بیان و پیشنهاد ایجاد سامانه ضمانت اجتماعی را ارائه کرد و گفت: سامانه ضمانت اجتماعی سیستمی است که در آن با ضمانت اجتماعی برای بازگشت پول به سیستم بانکی اطمینان ایجاد شده و برای اشتغالزایی و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار تسهیلگری انجام خواهد شد.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات ویژه توانمندسازی در اولویت هستند که لازم به ذکر است تاکنون ۴۱ درصد از تسهیلات پرداخت شده توسط بنیاد به زنان و به طور کلی مشاغلی که زنان می‌توانند بر عهده بگیرند اختصاص یافته است.

همچنین نماینده بنیاد علوی و نماینده کمیته امداد در خصوص حمایت از گروه‌های جهادی، صندوق‌های خرد، تشکیل دبیرخانه مشاغل خانگی و تسهیل گری در این حیطه اشاره کرده و به بیان تجربیات، راهکارها و مسائل حوزه خود پرداختند.

سپس نماینده استانداری به موضوع شفاف سازی روند تسهیلگری و اهمیت تشکیل فلوچارت در فرایند تسهیلاتی نکاتی را ذکر نمود و اشاره کرد که لازم است در هر یک از گروه‌ها، تسهیلگران و حمایتگران توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باز مهندسی صورت گرفته و به طور کلی باید در مجموعه‌های حمایتی از زنان سرپرست خانوار اهتمام ویژه به کار گرفته شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 540826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.