کارنامه صد روزه سیاست خارجی دولت سیزدهم

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: رویکرد عملی صد روزه دولت در سیاست خارجی ابتدایی منطبق بر وعده‌ها و شعارهای داده شده بود که نمونه آن افزایش روابط با برخی همسایگان، پیوستن ایران به پیمان شانگهای و عقد توافقنامه‌ها با این کشورها در حوزه مسائل اقتصادی، انرژی، تجارت و بانکداری است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عملکرد صد روزه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: دولت سیزدهم با دو شعار مهم در حوزه سیاست خارجی از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت که هر دو موضوع در سخنان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در طی صد روز گذشته به اشکال مختلف بیان شده است. واقعیت این است که با عنایت به قانون اساسی به عنوان سند بالادستی، می‌توان گفت نگرش دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی منطبق با اصول سیاست خارجی کشور در این سند بالادستی است و تلاش دولت سیزدهم بر این است که در این حوزه بتواند اصول قانون اساسی را رعایت و عملیاتی کند و این امر در صد روز اخیر در عملکرد دولت کاملاً مشهود است.

وی افزود: سفرهای رئیس‌جمهور در این مدت به کشورهای همسایه در قالب اجلاس شانگهای و اکو و همچنین سفرهای رئیس‌جمهور و معاونان ایشان به سوریه، لبنان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و روسیه نشان می‌دهد که دولت سعی کرده است این جهت‌گیری را در عمل نشان داده و اجرایی کند و فقط بر روی کاغذ نگارش نکند و یا تنها در زمان ارائه برنامه به مجلس این سیاست را مطرح نکند.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: سفر اخیر مقامات سوری و اماراتی به ایران و سفرهای احتمالی آینده بیانگر تلاش حداکثری دولت سیزدهم در راستای حرکت در این مسیر است و مهم‌تر آنکه بخش قابل توجهی از این سفرها به نتایج ملموس انجامیده است و به نظر می‌رسد عملکرد صد روزه دولت با شعارها و وعده‌ها در حوزه سیاست خارجی مطابقت کامل دارد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: شعار دوم دولت در این حوزه فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه، مسلمان و غیر معاند بود که این مسئله نیز در عمل مشاهده شد؛ عقد توافقنامه‌ها در حوزه مسائل اقتصادی، انرژی، تجارت و بانکداری نمونه آن است. البته باید توجه داشت عملیاتی شدن این توافقنامه‌ها به سرعت انجام‌پذیر نیست اما جهت‌گیری‌ها و اقدامات اولیه در این راستا کاملاً مشخص است. حتی در ارتباط با افغانستان دولت سیزدهم اقدامات مقدماتی برای برقراری روابط اقتصادی با هدف کمک به ملت افغانستان انجام داده است.

صدرالحسینی درباره جهت‌گیری مذاکراتی دولت با هدف گره نخوردن اقتصاد به سیاست خارجی گفت: تمام تلاش دولت معطوف بر این بوده و هست که بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را از مسائل تحریمی جدا کند و با منابع داخلی، یک بودجه بدون کسری را تدوین کند و این نشان می‌دهد که دولت می‌خواهد تأثیر تحولات سیاست خارجی بر روی اقتصاد کشور به حداقل برسد و در عین حال ارتباطات اقتصادی و تجاری با همسایگان افزایش پیدا کند.

کد خبر 540749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.