۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
صفر تا صد دلار ۳۱ هزار تومانی

در هفته‌ای که گذشت، همزمان با التهابات بازار ارز و افزایش قیمت دلار به ۳۱ هزار تومان، سازمان امور مالیاتی بر معاملات ارزی ۱۰ درصد مالیات وضع کرد تا با این اقدام به معاملات این بازار نظم دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت، نرخ ارز با نوسانات زیادی همراه بود و در نهایت روند نزولی به خود گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان دلیل افزایش نرخ ارز، دریافت پالس منفی از مذاکرات وین است.

بازدید سرزده رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌های میدان فردوسی

با ادامه التهابات در بازار ارز، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی برای اینکه از نزدیک در جریان خرید و فروش ارز قرار گیرد به میدان فردوسی که عمده معاملات ارزی در آنجا رخ می‌دهد، رفت.

وی روز سه‌شنبه _۱۶ آذر ۱۴۰۰_ که مهمترین روز معاملات در ایام هفته است را برای بازدید سرزده انتخاب کرد تا از نزدیک معاملات در صرافی‌ها را رصد و با مردم درباره مشکلات صحبت کند.

رئیس شورای پول و اعتبار در بازدید میدانی خود ابتدا به سراغ صرافی‌های بانکی رفت و از آنها در مورد تأمین ارز در بازار پرسید.

رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با صرافان تاکید کرد که مشکلی در تأمین ارز مورد نیاز بازار متشکل ارزی وجود ندارد و وضعیت عرضه ارز رو به بهبود است.

وی در خصوص اختلاف قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد گفت: توصیه می‌کنم با توجه به اینکه مشکلی در عرضه ارز به بازار ارز نداریم، افراد ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های بانکی تأمین کنند.

صالح آبادی تاکید کرد: به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به بازار متشکل را تسهیل کنیم و برای این منظور سامانه‌ای در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود تا افراد بدون حضور فیزیکی در صرافی‌ها، ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

یکی از کارکنان صرافی‌ها نیز در گفت و گو با رئیس کل بانک مرکزی گفت: با تشکیل بازار متشکل ارزی دسترسی متقاضیان به ارز تسهیل شده و عرضه ارز در این بازار مناسب است. در حال حاضر کمبودی در عرضه ارز به متقاضیان نداریم.

کارمند دیگر صرافی بانکی به رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد تا با افزایش سقف عرضه ارز به بازار متشکل ارزی باعث شود تا دست دلالان از بازار کوتاه شود. در این صورت افراد نیز خواهند توانست تا به راحتی ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این پیشنهاد گفت: با همکاری صرافان، کانون صرافان، اتاق بازرگانی و صادرکنندگان هر جا لازم باشد تسهیلی در عرضه ارز انجام شود، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی از صرافان خواست نرخ ارز در سامانه نیما و بازار متشکل را اطلاع‌رسانی کنند.

صالح‌آبادی اعلام کرد که بانک مرکزی در نظر دارد نرخ ارز را در سایت‌های بازار متشکل، بازار سرمایه و رسانه‌ها اطلاع رسانی کند زیرا بازار اصلی همان بازار متشکل ارزی است و حجم معاملات در این بازار مرجع کشف قیمت ارز است.

وی همچنین در گفت‌وگو با مردم که خواهان ساماندهی بازار ارز بودند، گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم که با عرضه ارز به شکل اسکناس و حواله، دلالی‌ها را کاهش دهیم.

صالح آبادی گفت: در سامانه نیما بیش از تقاضا، عرضه داریم و تلاش می‌کنیم حباب‌ها و هیجان‌ها را کاهش دهیم.

واقعیت بازار ارز کشور، سامانه نیما است

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور دلار با نرخ‌های متفاوتی همچون ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی، سنا و بازار آزاد وجود دارد، اظهار کرد: حجم مبادله در بازار غیر رسمی و خیابانی بسیار ناچیز و محدود است و سهم آن از حجم ذخایر دلار ما کمتر از ۸ درصد است.

وی افزود: دولت سابق به مجلس وعده داد تا با صدور بخشنامه و اصلاح ساختار ارزی، فعالیت دلالان در بازار فردایی را محدود و غیرممکن کند، اما این وعده هیچ‌گاه محقق نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات مجلس شورای اسلامی خطرات بازار فردایی به آقای صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز انتقال داده شده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: واقعیت بازار ارز کشور در بازار فردایی، سبزه‌میدان و چهارراه استانبول نیست، دماسنج ارزی کشور در حقیقت، سامانه نیما است و در این سامانه، از یک سو ارز حاصل از صادرات غیرنفتی وارد چرخه تجاری کشور شده و از سوی دیگر، ارز مورد نیاز برای واردات نیز از این محل تأمین می‌شود.

اقدام سازمان امور مالیاتی برای کنترل معاملات ارز

به همین منظور سازمان امور مالیاتی کشور طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات اعلام کرد و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات دانست.

در راستای اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی‌الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز خریداران و فروشندگان ارز اقدام می‌کند.

افراد مشمول مکلف‌اند با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

در صورت عدم ثبت نام به موقع و پرداخت مالیات در نظام مالیاتی، علاوه بر شمول مالیات و جرایم غیر قابل بخشش که از طریق عملیات اجرایی وصول می‌شود، مشمول مجازات‌های مقرر در ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم از جمله مجازات‌های درجه ۶ محکوم خواهند شد.

نظر یک اقتصاددان در خصوص تأثیر اخذ مالیات ۱۰ درصدی از معاملات ارزی

امیر هرتمنی اظهار کرد: اخذ مالیات ۱۰ درصدی از معاملات ارزی قیمت ارز را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. این قانون توانایی جلوگیری از هجوم خرید نرخ ارز نخواهد داشت.

وی افزود: برای کنترل نرخ ارز باید تقاضا را محدود کنیم. برای این کار می‌توان از طریق محدودیت انتقالات ارزی، واردات کالاها و واردکنندگان به صورت غیرمستقیم تقاضا را کنترل کرد تا پس از آن موفق به کنترل نرخ ارز شویم. این اقدامات در سطح خرد هستند اما اثرات آن‌ها در سطح کلان است.

این اقتصاددان گفت: متأسفانه برخی از مسئولان شرایط را در سطح کلان اشتباه گرفتند. به اعتقاد این افراد با مخفی کردن اطلاعات و آمار می‌توان روندها را کنترل کرد. باید گفت که با این حرکات نمی‌توان نرخ ارز را کنترل کرد و بهتر است مسئولان بر مؤلفه‌های کلیدی متمرکز شوند.

صرافان نیازهای ارزی جدید خود را اعلام کنند

پس از بازدید رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌های میدان فردوسی و تاکید وی بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تأمین نیازهای ارزی مردم، بانک مرکزی در مکاتبه‌ای مراتب را به رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد.

«علی صالح‌آبادی» در این نامه نوشت: برای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است هر چه سریع‌تر با اخذ نظر شرکت‌های صرافی درباره مسائل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرآیند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدام‌های مقتضی انجام شود.

کد خبر 540737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.