علل متفاوت بودن رنگ روغن ترمز

کارشناس مکانیک خودرو گفت: روغن ترمز در رنگ‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود و تفاوت رنگ‌ آن‌ها تنها به دلیل تشخیص نوع آن است. در ایران نیز وجه تمایز روغن‌ها از رنگ آن شناسایی می‌شود که دو نوع زرد و آبی بیشتر در خودروها استفاده می‌شود.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه روغن ترمز از انواع سیالات هیدرولیکی است، اظهار کرد: این سیال برخلاف دیگر روغن‌ها عمل روان‌کاری انجام نمی‌دهد، بلکه به دلیل خاصیت تراکم‌ناپذیری یا تراکم‌پذیری کم در ترمز خودرو استفاده می‌شود.

وی افزود: این روغن به دلیل خاصیت تراکم‌ناپذیری خود سبب می‌شود تا نیروی اعمال شده بر پدال ترمز توسط راننده به پیستون و لنت‌ها وارد شده و در نهایت حرکت خودرو را متوقف کند.

کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: روغن ترمز ماده‌ای سنتزی است که قسمت بیشتر آن را گلیکول تشکیل می‌دهد. از خواص این روغن می‌توان به واکنش نشان‌دادن با رطوبت و جذب رطوبت آن اشاره کرد که این مسئله موجب پایین آمدن دمای جوش مایع خواهد شد و از زنگ زدن یا اکسید شدن قطعات درگیر جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: روغن ترمز دارای ترکیبات اسیدی است و به هیچ عنوان نباید بر بدنه خودرو ریخته شود زیرا در مدت زمان کوتاهی می‌تواند به رنگ اتومبیل آسیب‌های جبران ناپذیری برساند. وجه تمایز انواع روغن ترمزها نقطه جوش متفاوت آن‌ها است و توسط استاندارد DOT آمریکا دسته‌بندی می‌شود.

ناظمی با اشاره به انواع دسته‌بندی روغن ترمز، گفت: دسته اول روغن ترمز DOT2 است که دمای جوش آن ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد است و دسته دوم آن DOT3 است که در دمای ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌رسد که این روغن به رنگ زرد است و در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: DOT4 یا همان روغن ترمز آبی رنگ در دمای ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌رسد و در میان تمام روغن ترمزها DOT5 دارای بیشترین ظرفیت گرمایی است که در دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید؛ این روغن یک زیرمجموعه‌ای به نام DOT5.1 دارد که از متابولات تشکیل شده و رنگ آن سبز است.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: معمولاً روغن ترمز در رنگ‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود و تفاوت رنگ آن‌ها تنها به دلیل تشخیص نوع آن است. در ایران نیز وجه تمایز روغن‌ها از رنگ آن شناسایی می‌شود که دو نوع زرد و آبی بیشتر در خودروها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: DOT بالا حتماً به معنای برتر بودن کیفیت روغن نیست، زیرا برخی شرکت‌های سازنده روغن بر حسب وزن، قدرت و سیستم انتقال قدرت خودرو مدل آن را مشخص می‌کند که این مقادیر در درب مخزن روغن ترمز حک یا در دفترچه راهنمای اتومبیل درج می‌شود.

لزوم بررسی سطح روغن ترمز

ناظمی در خصوص مواردی که باید در بررسی روغن ترمز در خودرو رعایت کرد، اظهار کرد: مخزن روغن باید تا خط MAX پر بوده و در صورت کاهش یافتن سطح باید پس از سرریز کردن، آن را تا نشانگر MAX پر کنیم؛ اگر چند روز بعد در هنگام مشاهده سطح روغن متوجه کاهش آن شدیم جهت بررسی و احتمال نشتی سیستم ترمز باید به مراکز مجاز یا متخصصان مربوطه مراجعه کنید.

وی افزود: هنگامی که سیستم ترمز دچار نشتی شود، معمولاً در اطراف چرخ‌ها شاهد آن خواهیم بود و این موضوع در بیشتر خودروها متداول است.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: رنگ روغن ترمز باید شفاف بوده و پیشنهاد می‌شود هر سه سال یک‌بار روغن ترمز تعویض شود که اکثراً این کار انجام نمی‌شود. اگر رنگ روغن ترمز در مخزن نسبتاً کدر باشد، لازم است به سرعت نسبت به تعویض روغن اقدام کرد تا از هر گونه خطر احتمالی ناشی از عدم کارکرد صحیح سیستم ترمز خودرو جلوگیری شود.‌

کد خبر 540697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.