راهیابی «آفریده» به جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز

مستند «آفریده» با محوریت زندگی «جمیله آفریده» مادر دخترِ جوانی که مبتلا به سندروم آشر است، به جشنواره بین المللی فیلم پرواز "ویژه افراد داری معلولیت" راه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رایحه مظفریان کارگردان مستند «آفریده» است. مستندی که تلاش شده تا محدودیت‌های کودکان دارای چند معلولیتی و فشارهای مضاعفی که والدین این کودکان متحمل می‌شوند، نشان دهد.

«آفریده» تلاش‌های شبانه روزی و دستاورد زندگی «جمیله آفریده» مادر «نازنین ابوالوردی»، جوان مبتلا به سندروم آشر را نشان می‌دهد. کسی که بیشتر از یک مادر برای دخترش است و با روش‌های ابتکاری خود، معلم نازنین نیز هست.

سندروم آشر یک بیماری ژنتیکی است که هم بر شنوایی و هم بر بینایی فرد تأثیر می‌گذارد. این بیماری انواع مختلفی دارد. در کودکانی که به نوع اول این سندروم دچار هستند از ابتدای تولد با نابینایی و ناشنوایی شدید به دنیا می‌آیند که در نتیجه قادر به تکلم نیز نیستند. در این شرایط نه تنها این کودکان با مشکلات تعادلی رو به رو می‌شوند، بلکه آموزش به آن‌ها و حتی برقراری ارتباط با دنیای خارج برایشان با چالش‌های بسیاری همراه است. چالش‌هایی که با زندگی در جوامعی چون ایران که امکانات محدودی برای معلولان وجود دارد، دو چندان می‌شود.

نازنین یکی از جوانان ایرانی و مبتلا به این سندروم است که با وجود مسکوت بودن، نابینایی و ناشنوایی؛ به نسبت توانخواهان چندمعلولیتی از مهارت‌ها و توانایی‌های بسیاری برخوردار است. توانایی‌هایی که نتیجه‌ی ٢٧ سال زحمت و تلاش‌های شبانه‌روزی مادرش است.

نازنین پیش از این در سال ۱۳۹۰ مهمان برنامه ماه عسل بوده و این بار، در مستند «آفریده» با جنبه‌های بیشتری از زندگی و تلاش‌های مادرش را شاهد هستیم.

نازنین ابوالوردی تنها کسی در ایران که است با وجود ابتلاء به این سندروم توانسته تحصیلات دانشگاهی کسب کند. علت این امر نبودن زیرساخت‌های حمایتی و آموزشی مناسب برای کودکان چند معلولیتی و خصوصاً مبتلایان به سندروم آشر است.

رایحه مظفریان، کارگردان و جامعه شناسی که زندگی جمیله آفریده را از نزدیک دنبال کرده و این مستند را ساخته است، در صفحه اینستاگرامی خود نوشته است:

«امیدوارم بتوانم صدای کودکانی باشم که مبتلا به سندرم آشر هستند. امیدوارم جمیله آفریده بتواند دست آوردهایش را ثبت کند و برای کودکانی که در آینده با این سندرم به دنیا خواهند آمد نوری باشد.»

بیشتر بخوانید:

* روایتی از زندگی نازنین، معلول مبتلا به سندروم آشر

«آفریده» به جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز راه پیدا کرد

کد خبر 540673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.