ضدعفونی خودکار مکان‌های عمومی با فولاد ضد ویروس

گروهی از دانشمندان دانشگاه هنگ‌کنگ از اولین فولاد ضد زنگ با قابلیت از بین بردن عوامل بیماری‌زا رونمایی کردند و ادعا می‌کنند که این فولاد قادر به از بین بردن تقریبا همه‌ی کروناویروس‌ها در عرض سه‌ ساعت است.

به گزارش ایمنا، این آلیاژ که در آن به ترکیب فولاد ضدزنگ، مس افزوده می‌شود قادر به از بین بردن ۹۹.۷۵ درصد ویروس‌ها در عرض سه ساعت و ۹۹.۹ درصد ویروس‌ها در عرض شش ساعت است و با گذشت ۲۴ ساعت همه‌ی ویروس‌ها را به طور کامل نابود می‌کند.

این فلز همچنین ویروس آنفلوآنزای A زیرگروه H۱N۱ که ایجاد کننده بیماری آنفلوآنزای خوکی است و همچنین باکتری‌ای. کولای را نابود می‌کند.

زمانی که این فولاد نابودگر کووید -۱۹ وارد بازار شود می‌تواند از هزینه‌های ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه قطار، استادیوم‌های ورزشی و سالن سینما بکاهد. کرونا ویروس در سال ۲۰۱۹ ظهور کرد و باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل و قرنطینه شدن میلیون‌ها نفر در خانه شد و جان بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان را گرفت.

این همه‌گیری طولانی مدت باعث شد که دانشمندان به فکر ساخت اختراعات جدید برای کمک به جلوگیری از انتشار ویروس بیفتند و اکنون گروهی از آن‌ها روشی ایجاد کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان این ویروس را از روی فولاد پاک کرد.

فولاد ضد زنگ به طور معمول از آهن، کروم و گاهی اوقات نیکل تشکیل می‌شود. اما این آلیاژ جدید با ترکیب پودر ۳۱۶L که پودر فولاد ضد زنگ است با پودر مس تشکیل شده است.

محققان دریافتند که اگر وزن مس را تا ۲۰ درصد افزایش دهند می‌توان ویروس‌هایی که به سطح فولاد می‌چسبند را نابود کرد.

طبق مقاله‌ای که در مجله‌ی "Chemical Engineering" منتشر شده است، ویروس سارس-ک وو-۲ دوام زیادی روی سطح فولادهای رایج دارد و این ویروس حتی پس از گذشت دو روز همچنان روی این سطوح باقی مانده است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی خطر بالای انتقال ویروس از طریق تماس با سطح آلوده در مکان‌های عمومی است.

برای کاهش انتقال ویروس از سطوح، محققان این مطالعه دست به ساخت اولین فولاد ضد ویروس زده‌اند. محققان با شرکای تجاری ارتباط برقرار کردند تا اولین نمونه اولیه فولاد ضد زنگ و ضد ویروس را برای استفاده در مکان‌های عمومی بسازند. از این آلیاژ می‌توان برای ساخت دکمه آسانسور، دستگیره درب و نرده راه‌پله‌ها استفاده کرد.

هفته گذشته نیز محققان دانشگاه پنسیلوانیا از آدامسی رونمایی کردند که انتقال ویروس میان افراد را متوقف می‌کند. آن‌ها این آدامس را با پروتئین گیاهی ترکیب کردند و دریافتند که می‌تواند ویروس سارس-ک وو-۲ را به دام بیاندازد.

این پروتئین که ACE۲ نام دارد جلوی اتصال ویروس به سلول میزبان را می‌گیرد. زمانی که نمونه بزاق بیماران مبتلا به کرونا ویروس که از این آدامس استفاده کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت، محققان شاهد کاهش ۹۵ درصدی ورود ویروس به سلول با استفاده از یک آدامس ۵۰ میلی‌گرمی بودند. آن‌ها اکنون به دنبال دریافت مجوز برای آغاز آزمایش بالینی این آدامس هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر 540655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.