منابع سلامت بی‌حساب هزینه می‌شود/اجرای۸۰ درصدی نسخه‌نویسی الکترونیک در ۲۲ استان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران و معاون وزیر بهداشت گفت: از ابتدای دی‌ماه نسخه‌های کاغذی پذیرفته نشده و پرداخت‌ها منوط به الکترونیکی شدن اسناد پزشکی هستند. ۲۲ استان بیش از ۸۰ درصد نسخه‌نویسی کامل الکترونیک را اجرا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ناصحی امروز _چهارشنبه ۱۷ آذرماه_ در نشست خبری بیمه سلامت در خصوص فرصت باقی‌مانده برای اجرای نسخه الکترونیک، اظهار کرد: با توجه به زمانبندی قانونی، از ابتدای دی‌ماه نسخه‌های کاغذی پذیرفته نشده و پرداخت‌ها منوط به الکترونیکی شدن اسناد پزشکی هستند و بیمه‌ها جز نسخه‌های الکترونیکی حق پرداخت به هیچ فرد، بیمارستان یا مؤسسه‌ای نخواهند داشت. از این جهت اعلام می‌شود تا افراد، پزشکان و مؤسسات از فرصت باقی مانده استفاده کنند تا در ارائه و گرفتن خدمت دچار مشکل نشوند. عمده مقاومت‌ها در برابر نسخه‌های الکترونیک به علت تغییر از روشی به روش دیگر و یا عدم آگاهی است.

وی افزود: نسخه الکترونیک، شفافیت و اطلاعات کافی راجع به مصارف، منابع و هزینه‌ها را به همراه دارد و سیاست‌گذاری و مدیریت منابع را راحت‌تر خواهد شد و دسترسی به اطلاعات کافی در حوزه سلامت را به همراه دارد. اصرار برای توسعه نسخه‌های الکترونیکی در کشور به علت جلوگیری از قاچاق داروها، شفاف‌سازی، کاهش اشتباهات نسخه‌نویسی و دارویی به علت رسیدگی آنلاین است. قطعاً مؤسسات و خدمت گیرندگان رضایت بیشتری خواهند داشت.

ایران پرمصرف‌ترین کشور از نظر دارو و تجهیزات

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هر کشور برای اینکه بتواند نظام سلامت خود را سامان دهد و منابع خود را مدیریت کند راه‌های مختلفی دارد. هوشمند کردن منابع سلامت در کشورهایی با منابع و امکانات بیشتر، مدت‌ها است که صورت گرفته و نتایج بسیار خوبی داشته است. کشور ما که دارای منابع سلامت کمتری است باید جهت‌دهی مصرف و توزیع منابع سلامت عادلانه داشته باشد.

وی با اشاره به پرمصرف بودن ایران از نظر دارو و تجهیزات، تصریح کرد: ایران در حوزه دارو و تجهیزات، یکی از پرمصرف‌ترین کشورها است و هیچ حساب و کتابی در این موضوع وجود ندارد و هیچ سامانه هوشمندی این موضوع را رصد نمی‌کند. با شفاف‌سازی و نظام‌بندی پس از مدت کوتاهی در بودجه‌ریزی نظام سلامت اطلاعات کافی وجود خواهد داشت و از این طریق منابع حوزه سلامت به جاهایی که نیاز نیست نمی‌رود تا بیشترین فایده را داشته باشد.

ناصحی اضافه کرد: اولین اقدام نظام سلامت کشور نسخه الکترونیک است و مطمئناً پرونده الکترونیک گام مهمی است و این تکه‌های پازل باید در کنار هم قرار گیرند و نظام ارجاع و پزشکی خانواده که بسیار مهم است برای کامل کردن نظام الکترونیک سلامت به پرونده الکترونیک متصل شود.

وی با اشاره به پیشرفت بیمه سلامت در نسخه الکترونیک، افزود: به طور میانگین حداقل ۲۲ استان بالای ۸۰ درصد نسخه نویسی کامل الکترونیک را اجرا کرده‌اند و برخی کلانشهرها و مراکز ارجاعی شاید مشکلاتی دارند که امید است هرچه زودتر به حد قابل قبولی برسند تا در پرداخت‌ها دچار مشکل نشویم.

بیمه رایگان برای افراد فاقد بیمه / ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: برای همه افراد ایرانی فاقد بیمه، بیمه رایگان در نظر گرفته می‌شود. حق هر ایرانی است که از یک بیمه درمانی برخوردار باشد و بیمه سلامت به عنوان بزرگترین بیمه درمانی که ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، آمادگی کامل برای بیمه کردن هر فرد فاقد بیمه در صندوق بیمه همگانی را دارد.

وی ادامه داد: شناسایی افراد مناطق حاشیه‌نشین شهرها که دسترسی کمتری به خدمات دارند، به صورت فعال با همکاری سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های کمک کننده در حال انجام است و این طرح در بخش‌هایی از استان اصفهان اجرا شده است.

ناصحی اضافه کرد: نظام ارجاع در صندوق پوشش همگانی حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت در کشور را تحت پوشش دارد و هر فرد تحت پوشش در این صندوق می‌تواند از خدمات نظام ارجاع و پزشک خانواده استفاده کند و تسهیلات بیشتری نسبت به قبل برای این صندوق با استقرار نظام ارجاع در دسترس مردم قرار گرفته و هر فردی که در این صندوق قرار می‌گیرد باید به یک پزشک منتصب شود و سایر خدمات حتی بخشی از خدمات در بخش خصوصی را در صورت نیاز از طریق ارجاع دریافت کند. نظام ارجاع در بیمه روستایی و عشایر در حال انجام است و با نگاه مثبت وزارت بهداشت توسعه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت سرآمد خدمت‌رسانی به معلولان و افراد نیازمند به توانبخشی، فیزیوتراپی است. بیمه سلامت تا هفتم آذر سال جاری حدود ۱۵۸ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف توانبخشی، فیزیوتراپی، دارویی و ارائه خدمت برای نیازمندان این حوزه هزینه کرده است.

خدمات ارائه شده بیمه سلامت به زوج‌های نابارور

معاون وزیر بهداشت در خصوص پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور، تصریح کرد: با توجه به مصوبه مجلس و منابع بیمه سلامت زوجین نابارور می‌توانند تا سه نوبت در سال، تا سقف ۵۰ میلیون تومان مانند خدمات تشخیصی و درمانی پیشرفته در مراکز دولتی و مراکز خصوصی استفاده کنند. در مراکز دارای قرارداد، پرداخت مستقیم و مراکز بدون قرارداد به صورت مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود. زوجین ناباروری که از ابتدای سال جاری در مراکز خدمت گرفته‌اند می‌توانند با ارائه فاکتورها مبالغ خود را دریافت کنند. در این زمینه بیمه سلامت متولی این کار است و آمادگی کامل برای پوشش را دارد.

وی افزود: بیمه مادران باردار و فرزندان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی انجام شده و هر مادر باردار و فرزند که بیمه نیست توسط بیمه سلامت به صورت رایگان بیمه می‌شوند.

ناصحی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت دارای پنج صندوق است. دسترسی صندوق کارمندی و سایر اقشار به بخش‌های خصوصی و دولتی فراهم است اما سایر اقشار که روستاییان و بیمه همگانی که حدود دو سوم افراد را شامل می‌شود طبق قانون باید تنها در مراکز دولتی خدمت بگیرند و ارائه خدمت در بخش دولتی در بحث بستری ۹۰ درصد و سرپایی ۷۰ درصد است. در بخش خصوصی بجز نظام ارجاعی که در حال حاضر راه‌اندازی شده است با دسترسی‌های تعریف شده، سایر خدمات باید در بخش دولتی باشد تا طبق قانون امکان پرداخت آن وجود داشته باشد، برای کووید ۱۹ تست‌های تشخیصی و سایر خدمات پذیرش در بخش خصوصی نیز وجود دارد.

لزوم همکاری نظام پزشکی و پزشکان برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک

وی اظهار کرد: در برخی از استان‌ها استقبال از نسخه‌های الکترونیک صددرصد انجام شده و در برخی استان‌های دیگر زیر ۷۰ درصد اجرا شده است و در فرصت باقی مانده طبق قانون مؤسسات باید تمام این قانون را اجرا کنند در غیر این صورت نگرانی از بابت ارائه خدمات به مردم وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در استان‌های محروم صرفاً زیرساخت نمی‌تواند مانع اجرای این کار باشد. همکاری سازمان نظام پزشکی و پزشکان می‌تواند تسهیل کننده باشد و توصیه می‌شود در دو هفته باقی مانده به صورت جدی توسط بیمه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی در استان‌های بدون درصد قابل قبول در اجرای این قانون، انجام شود. بیمه سلامت بخشی از اجرا را برعهده دارد و کل اجرای نسخه الکترونیک وظیفه وزارت بهداشت است.

ناصحی اضافه کرد: مشکلاتی در این راه به علت زمان کوتاه وجود داشته اما به عنوان مجری قانون سعی بر رسیدن به حد قابل قبول بوده است و بیمه سلامت در حوزه طرف قراردادی خود تا پایان آذرماه می‌تواند میانگین کشوری را به ۸۰ درصد برساند. بیمه‌های دیگر که فاصله آنها نسبت ۱۰۰ درصد بیشتر است باید تمهیداتی بیندیشند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی افزود: متولی حمایت از بیماران خاص متولی بیمه سلامت است و خدماتی که در بیمه تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود توسط بیمه سلامت هم ارائه می‌شود. سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان در این حوزه اعتبار وجود داشته که در حوزه‌های دیالیز، بیماران کلیوی، MS و بیماران هموفیلی هزینه شده است و سال گذشته بیماری اوتیسم نیز در این گروه قرار گرفت و برخی هزینه‌ها در بخش‌های دولتی صددرصد پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: بجز ۹۰ درصد بخش بستری برای سرطان‌ها مابه‌التفاوت قائل هستیم و پرداخت در حد منابع انجام می‌شود. پیشنهادی که در سال جاری به سازمان مدیریت داده شده است، افزایش پوشش و منابع بخش دولتی و خصوصی است تا پوشش برای برخی از بیماران صعب‌العلاج، مزمن و سرطان‌ها قوی‌تر شود.

پوشش بیمه‌ای مناسب بیماران اس ام ای

وی ادامه داد: سالانه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مازاد بر هزینه پرداختی به بیماران سرطانی برای حذف شدن فرانشیز نیاز است و سازمان مدیریت در حال بررسی است و امید است با تلاش مبالغی جذب شود تا مابه‌التفاوت‌ها به افراد پرداخت شود یا پوشش آن افزایش یابد. پوشش بیشتر در بخش‌های خصوصی باید افزایش یابد. در حال حاضر خدمات شیمی درمانی، رادیوتراپی و داروها در بخش دولتی به صورت ۹۰ درصد بستری و ۷۰ درصد سرپایی پرداخت می‌شود اما برای افراد که مراجعه به بخش‌های خصوصی دارند مابه‌التفاوت رقم بالایی دارد. مصوبه‌ای اجازه می‌دهد بخشی از این مبالغ دریافت شود و امید است منابعی برای این کار اختصاص یابد.

ناصحی اضافه کرد: اس ام ای بیماری عصبی عضلانی ژنتیکی است و حداقل سه دسته از جهت علمی برای این بیماری تعریف شده و نوع یک آن طول عمری بالای ۱۸ ماه ندارد و کودکانی در این بیماری مشکلات تنفسی و جسمی اساسی دارند که معمولاً به همین علت‌ها فوت می‌کنند، این بیماران در حوزه توانبخشی و داروهای رایج از پوشش بیمه سلامت برخوردار هستند. برخی کشورها داروهای جدید که در مراکز تأیید دارو و فرآورده‌های پزشکی تأیید نشده را تحت پوشش قرار داده‌اند که هزینه‌های بالایی دارد اما اثربخشی آن‌چنانی ندارد. به دستور رئیس جمهور و کمیته تشکیل شده، تا حد که نیاز با توجه به مطالبه و کمک درصدی به بیماران این راه باید برای دریافت خدمت هموار شود؛ هرچند اثربخشی باید کاملاً تأیید شود و منابع سلامت نباید به سمتی که اثربخش نیست، برود.

وی در خصوص چالش‌های بیمه‌ای، خاطرنشان کرد: عمده چالش‌های حوزه بیمه‌ای کشور عدم تخصیص منابع کافی برای پوشش مناسب افراد تحت پوشش است. بیمه سلامت از نظر وسعت پوشش یکی از بزرگ‌ترین بیمه‌ها و بیشترین جمعیت را تحت پوشش دارد. از عشایر در دورترین مکان‌ها تا کارمندان دولت، خانواده شهدا، معلولان و کمیته امداد تحت پوشش بیمه سلامت هستند و مبالغی سالانه به صورت سرانه دریافت می‌شود و با توجه به هزینه‌های آنها به صورت مستقیم در اختیار مؤسسات ارائه دهنده خدمت قرار می‌گیرد و ممکن است بخشی از این خدمات کافی نباشد و بسته‌های ارائه شده بسته‌های قوی نباشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: مردم در بخش خصوصی با در دست داشتن دفترچه بیمه سلامت که پوشش همگانی و روستایی آن دو سوم جمعیت ما را شامل می‌شود در بخش خصوصی نمی‌توانند خدمت بگیرند و این تکلیف قانون به علت محدودیت منابع است. اگر منابع کافی باشد می‌توان دسترسی مردم را به مراکز خصوصی با نظام ارجاع فراهم کرد. با توجه به منابع حاضر سعی بر این است که پوشش در حدی باشد که در بیماری‌های اورژانس، صعب‌العلاج و بستری و جراحی حداقل در بخش دولتی مشکلی نباشد.

منابع حوزه سلامت پراکنده است / اثربخشی منابع افزایش خواهد یافت

ناصحی خاطرنشان کرد: اصل پیشگیری و مراقبت مهم‌تر از درمان است. اگر هزینه‌ها در حوزه مراقبت‌های اولیه و بهداشتی افزایش و دسترسی مردم افزایش یابد، عوارض و عواقب کارهایی که هزینه هنگفت درمانی را دارد کمتر می‌شود. در نظام ارجاعی که در حال حاضر به اجرا در آمده است دیابت و فشار خون که دو بیماری عمده در حوزه سلامت و عواقب آنها در آینده پرهزینه است در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر دیابت زود تشخیص داده شوند و پزشک مشاور کنار بیمار باشد و از جهت تغذیه‌ای، دارویی و آزمایشات به موقع اقدام کند حداقل دو دهه به تأخیر می‌افتد و حتی ممکن است عارضه‌ای در طول عمر نداشته و فرد را ناتوان نکند. بنابراین باید سواد سلامت مردم افزایش یابد.

وی در خصوص اثربخشی منابع، تصریح کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور مستقر نشده و منابع سلامت به صورت بی‌حساب هزینه می‌شود. اگر ساماندهی انجام شود و اطلاع از اینکه منابع کجا هزینه می‌شود وجود داشته باشد، اثربخشی منابع افزایش خواهد یافت. منابع مناسبی برای تحت پوشش قرار دادن سرطانی، صعب‌العلاج و بیماری‌های مزمن وجود دارد.

علت راه‌اندازی بیمه سلامت ادغام شدن بیمه‌ها بوده که میسر نشده است

ناصحی با اشاره به تجمیع منابع، اضافه کرد: منابع حوزه سلامت پراکنده است و درخواست تجمیع منابع در حوزه بیمه سلامت که طبق قانون و مقررات در برنامه‌های توسعه نیز ذکر شده، اجرایی نشده است. علت راه‌اندازی بیمه سلامت ادغام شدن بیمه‌ها بوده که میسر نشده است. اگر تجمیع منابع و تجمیع بیمه‌ها انجام شود منابع مسیر صحیح خود را در مصارف خواهند داشت، مصارف ساماندهی شده، در مسیر خود قرار می‌گیرد و کمترین هدر رفت هزینه را خواهیم داشت.

وی افزود: اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع وظیفه معاونت بهداشتی وزاتخانه است و ارتباطی به بیمه سلامت ندارد. نظام ارجاع اجرا شده توسط بیمه سلامت، نظام ارجاع بیمه‌ای است و برای اینکه مصارف کنترل شود و خدمت بهتری ارائه شود. پزشک خانواده روستایی قبلاً وجود داشته و پزشک خانواده یک نظام مترقی در نظام سلامت است که عهده‌دار آن وزارت بهداشت است. کارهای اداری این طرح انجام شده و کمیته‌ها تشکل شده و امید است وزارت بهداشت این طرح را در روزهای باقی مانده سال جاری و ابتدای سال آینده اجرایی شود.

قرارداد بیمه سلامت در خدمات معلولان با ۳۴۵ مرکز کاردرمانی و توانبخشی در کشور

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه بیمه بهداشت با بهزیستی کشور در سال گذشته، یک میلیون و ۵۰ هزار نفر جمعیت به بیمه سلامت معرفی شده‌اند و بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود ۸۷۰ نفر جمعیت معلول می‌توانند از خدمات بیمه سلامت در توانبخشی و فیزیوتراپی استفاده کنند. بیمه سلامت برای ارائه خدمات به معلولان با ۳۴۵ مرکز کاردرمانی و توانبخشی در کشور قرارداد دارد اما مراجعه آنها به مراکز زیاد نبوده و سازمان بهزیستی باید معلولان را هدایت کرده و به آنها اطلاع‌رسانی کند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نسخه الکترونیک شفاف‌سازی است. با نسخه‌نویسی کاغذی اطلاعات دقیقی در کشور از داروها و ارجاعات پزشکان در دست نبود و هر مرکز جداگانه بررسی می‌شد بنابراین ممکن است برخی از مقاومت‌ها به همین علت باشد.

۲ هزار منطقه آسیب‌پذیر اصفهان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد

ناصحی اضافه کرد: شناسایی افراد برای بیمه همگانی، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به علت داشتن درمانگاه‌ها، بسیج، هلال‌احمر و کمیته امداد تحت نظارت وزارت کشور محله به محله پیش می‌رود و حدود دو هزار منطقه آسیب‌پذیر با ۸۲ محله در استان اصفهان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً هزینه‌های بخش دولتی رایگان است و در بخش خصوصی مابه‌التفاوت داده می‌شود. اما در حدی نیست که مابه‌التفاوت دولتی و خصوصی را پر کند. تقریباً هزینه در بخش‌های دولتی صفر است اما دارویی که مشابه خارجی آن مصرف می‌شود مورد تأیید نیست.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه آتیه سازان، بازنشستگان تأمین اجتماعی را تحت پوشش بیمه مکمل خود دارد که سال جاری نیز قراردادها تمدید و بسته‌ها نیز تقویت شده‌اند.

کد خبر 540620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.