نیم میلیون دختر تحت پوشش کمیته امداد هستند/موانع ورود زنان به بازار کار

توان‌یابی و توانبخشی بسیاری از معلولان، نیم میلیون دختر تحت پوشش کمیته امداد، موانع ورود زنان به بازار کار، اهمیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی دختران برای حل مسائل زنان، کاهش خطر سرطان دهانه رحم در زنان با واکسن HPV و خطر بردگی مدرن بیخ گوش زنان و دختران را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام علی جعفری معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری دختران زیر پوشش خدمات این نهاد در سطح کشور اظهار کرد: سن ۳۵ هزار نفر از این دختران بین ۳۰ تا ۴۵ سال است، دیدگاهی رایج که دختران با سن بیشتر از ۳۰ سال را آسیب‌دیده تلقی می‌کند، خود یک آسیب است...

وی افزود: تاکنون هیچ مطالعه و پژوهشی در کشور صورت نگرفته که نشانگر وجود آسیب‌ها و ناهنجاری رفتاری بیشتر در میان دختران با سن بالاتر از ۳۰ سال در مقایسه با دختران زیر ۳۰ سال سن باشد.

معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: در طرح ملی یاس (یاران آسیب ستیز) تلاش شده است تا از نگاه سنتی به آسیب‌های اجتماعی کاسته شود و رویکرد جدیدی به مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی و البته کاهش آنها شود.

وی در مورد لزوم تغییر نگاه نسبت به حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی گفت: توجه و محور کار در این حوزه می‌بایست به سمت تقویت توانمندی‌ها و استعدادهای افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب سوق یافته و تمرکز یابد. دختران با سن بیشتر از ۳۰ سال انگیزه بالایی برای کارهای اجتماعی دارند لذا این گروه در قالب «طرح یاس» بزرگترین سرمایه محسوب می‌شوند.

بسیاری از معلولان نه توان‌یاب، بلکه توان بخش‌اند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به به اینکه بسیاری از معلولان نه توان‌یاب، بلکه توان بخش‌اند، اظهار کرد: معلولیت نوع دیگری از وجود است که با عزم و اراده و تبلور توانمندی‌های خاص، موجب الهام‌بخشی و توان‌افزایی در سایرین می‌شود و زنان معلول در این بخش خوش درخشیدند.

انسیه خزعلی افزود: بسیاری از معلولان نه توان‌یاب، بلکه توان بخش‌اند، معلولیت نوع دیگری از وجود است که با عزم و اراده و تبلور توانمندی‌های خاص، موجب الهام بخشی و توان افزایی در سایرین می‌شود و زنان معلول در این بخش خوش درخشیدند، نگذاریم این تفاوت برایشان تهدید به شمار آید.

خطر بردگی مدرن بیخ گوش زنان و دختران

بر اساس آمار منتشر شده یونیسف و سازمان بین‌المللی کار در ماه ژوئن تقریباً ۸۰ میلیون کودک پنج تا ۱۷ ساله مجبور به انجام فعالیت‌های خطرناک هستند که از آن به عنوان شکل معاصر برده‌داری یاد می‌شود.

کارشناسان اظهار کردند این کودکان ممکن است به دلیل رکود اقتصادی و تعطیلی مدارس ناشی از همه‌گیری، ساعات طولانی‌تر یا در شرایط بدتر کار کنند و بسیاری ممکن است به دلیل از دست‌دادن شغل و درآمد خانواده‌هایشان به بدترین اشکال کار کودکان مجبور شده باشند.

یونیسف و سازمان بین‌المللی کار (ILO) به زنان و کودکان برای افزایش خطر برده‌داری مدرن هشدار می‌دهد. سازمان ملل‌متحد همزمان با روز جهانی لغو برده‌داری در دوم دسامبر هشدار داد، زنان و کودکان در معرض خطر بالایی برای برده‌داری معاصر هستند و چالش‌های جهانی مانند بیماری همه‌گیر کووید -۱۹، تغییرات آب‌وهوایی و درگیری‌های مسلحانه آسیب‌پذیری‌های موجود را تشدید کرده است.

بر اساس برآوردهای غیررسمی کارشناسان یک نفر از هر ۱۳۰ زن و دختر در معرض انواع بردگی معاصر مانند ازدواج کودک و اجباری، خدمت اجباری یا بردگی غیر ارادی، کار اجباری و اسارت به علت بدهی قرار می‌گیرد. سطوح بالای استثمار در زنجیره‌های تأمین جهانی نیز غالب است که معمولاً بر استثمار نیروی کار تکیه و آن را تقویت و نابرابری جنسیتی را عمیق‌تر می‌کنند.

موانع ورود زنان به بازار کار

زهرا فتوره‌چی عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: برای ورود زنان به بازار کار موانع متعددی وجود دارد اما عمده دلایل آن را می‌توان به ۶ گروه تقسیم کرد، یکی از این موانع، موانع شخصی است که فقدان اعتمادبه‌نفس، کمبود مهارت‌های مناسب کاری علی‌رغم سطح تحصیلات بالا، تعهدات خانوادگی و عدم حمایت خانواده‌ها از اشتغال زنان منجر به کاهش سطح علاقه و مشارکت آنها در اقتصاد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر موانع ورود زنان به بازار کار موانع اجتماعی است، افزود: بسیاری از ایرانیان هنوز در تقسیم وظایف بین زن و مرد به هنجارهای اجتماعی پایبند هستند و در واقع، این باور هنوز غالب باقی‌مانده است که مردان باید نان‌آور خانواده باشند و علاوه بر این، ناامنی‌های اجتماعی موقعیت زنان را در نیروی کار فعال تضعیف می‌کند.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص موانع فرهنگی، تصریح کرد: فرهنگ استبدادی و مردسالاری که کلیشه‌های جنسیتی را در تربیت زنان ترویج می‌کند، این باور را در جامعه به وجود می‌آورد که زنان در محیط کار قابل‌قبول نیستند و در کنار مردان نباید کار کنند.

وی موانع قانونی را از دیگر موانع ورود زنان به بازار کار دانست و گفت: قوانینی وجود دارد که زنان را موظف می‌کند که رضایت همسر خود را برای کار در خارج از خانه جلب کنند که این خود مانعی برای بسیاری از خانواده‌ها با پیشینه‌های سنتی و مذهبی است. بسیاری از سازمان‌ها و کارکنان آنها هنوز بر این باورند که محدودیت‌هایی برای توانایی‌های زنان وجود دارد و چنین باورهایی نمایانگر سقف شیشه‌ای برای ارتقای زنان است.

اهمیت تشکل‌های دانشجویی دختران برای حل مسائل زنان

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به دانشجویان دختر عضو تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: شما دختران دانشجو می‌توانید صدای دختران را به گوش سیاست گذاران برسانید.

وی تاکید کرد: توجه به اقشار گوناگون زنان و شنیدن صدای ایشان است و شما دختران دانشجو به خوبی می‌توانید حنجره‌ای باشید که صدای ناشنیده دختران از مجرای آن به گوش سیاست گذاران برسد. فعالیت شما قطعاً یاری‌گر سیاست گذاران در مسیر شناسایی و حل مسائل دختران، استفاده از ظرفیت‌های عظیم اقشار مختلف زنان و رفع موانع موجود ساختاری از پیش پای ایشان است.

واکسن HIV خطر سرطان دهانه رحم در زنان را کاهش می‌دهد

بر اساس یافته‌های اخیر، مرگ و میر و موارد سرطان دهانه رحم در بین زنان ۱۴ تا ۲۴ ساله به طور چشمگیری کاهش یافته است، به ویژه در مقایسه با زنان ۲۵ تا ۳۹ ساله که واکسن در دوران کودکی برای آنها در دسترس نبوده است.

محققان دریافتند از زمان عرضه واکسن به بازار، مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم تا ۴۳ درصد و موارد ابتلاء به سرطان دهانه رحم در زنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال ۳۸ درصد کاهش یافته است. در مقابل، مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در زنان بین ۲۵ تا ۲۹ سال به طور متوسط حدود ۴ درصد افزایش یافته و در زنان ۳۰ ساله حدود ۵ درصد کاهش یافته است.

موارد ابتلاء در افراد بین ۲۵ تا ۲۹ سال ۱۶ درصد و برای افراد ۳۰ ساله ۸ درصد کاهش یافت، متخصصان سرطان انتظار دارند که با افزایش سن دخترانی که علیه HPV واکسینه شده‌اند، موارد سرطان دهانه رحم و مرگ و میر کاهش یابد. کارشناسان امیدوارند مطالعاتی مانند این موارد والدین را ترغیب کند تا فرزندان دختر خود را علیه HPV واکسینه کنند.

کد خبر 540579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.