سازگاری خاکشیر با تمام مزاج‌ها

متخصص طب سنتی در خصوص خواص شگفت‌انگیز خاکشیر و سازگار بودن آن با تمام مزاج‌ها توضیحاتی ارائه داد.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خواص خاکشیر، اظهار کرد: خاکشیر خواص بسیاری دارد و با همه مزاج‌ها سازگار است؛ لازم است بدانیم نوشیدن شربت خاکشیر برای سلامتی بسیار مفید خواهد بود و با مصرف مداوم آن شاهد تأثیرات این دانه گیاهی پرخاصیت در سلامتی بدن خواهیم بود.

وی با اشاره به فواید مصرف خاکشیر، ادامه داد: شربت خاکشیر یک نوشیدنی سنتی ایرانی و مورد استقبال همه افراد است، معمولاً این شربت محبوب را از ترکیب آب، خاکشیر، گلاب، شکر و یخ تهیه و برای از بین بردن تشنگی، گرما و عطش از آن استفاده می‌کنند. خاکشیر دو نوع دانه دارد؛ نوعی از دانه‌های خاکشیر کوچک‌تر است و رنگ آن به سرخی می‌زند و نوع دیگر آن دانه‌های درشت‌تری دارد و شیرین و رنگ آن نیز کمی تیره‌تر است. این دانه‌ها علاوه بر اینکه عطش را از بین می‌برد فواید دیگری نیز برای بدن دارند و به سلامت بدن کمک مؤثری می‌کنند.

تأثیر خاکشیر روی جوش‌ها و لکه‌های صورت

متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه خاکشیر را به عنوان صفرابر استفاده می‌کنند، افزود: خاکشیر برای درمان جوش‌های صورت کارآمد است و برای آن افراد باید دو قاشق خاکشیر را با عرق کاسنی ترکیب و مصرف کنند، این نوشیدنی یکی از بهترین راه‌های درمان جوش‌های صورت است، البته می‌توان از عرق شاه‌تره نیز استفاده کرد و شاهد تأثیر آن بود، همچنین این ترکیب علاوه بر اینکه روی پوست صورت تأثیر می‌گذارد؛ برای درمان گرفتگی صدا نیز مفید خواهد بود. برای اینکه بتوان تأثیر این ترکیب را روی پوست دید حداقل سه هفته باید از آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مصرف خاکشیر برای درمان و از بین بردن لک‌های صورت نیز مؤثر است، تصریح کرد: برای از بین بردن لک‌های صورت می‌توان از ترکیب خاکشیر و ترنجبین استفاده کرد، این ترکیب را نیز باید حداقل به مدت سه هفته به صورت روزانه مصرف کرد تا شاهد روشنی و شفاف شدن پوست صورت باشیم.

درمان اسهال با خاکشیر

یوسفیان با بیان اینکه یکی دیگر از فواید خاکشیر کمک به بهبود و درمان اسهال است، خاطرنشان کرد: معمولاً یکی از مشکلات شایعی که برای کودکان به وجود می‌آید بیماری اسهال است. بسیاری از پزشکان طب سنتی معتقدند به کمک خاکشیر می‌توان اسهال را به سادگی در منزل درمان و آب خارج شده از بدن کودکان را تأمین کرد، برای این کار لازم است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل ترکیب کنیم و هر دو تا سه ساعت باید آن را به کودک داد. با این روش خاکشیر به طور معجزه‌آسایی به درمان اسهال کمک خواهد کرد.

وی در خصوص تأثیر خاکشیر برای افزایش وزن، اضافه کرد: افرادی لاغری که تصمیم به افزایش وزن دارند، می‌توانند از ترکیب شیر و خاکشیر استفاده کنند، لازم است افراد هر روز صبح این ترکیب را به صورت ناشتا میل کنند و منتظر نتیجه آن باشند.

تأثیر خاکشیر در کنترل فشار خون

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه خاکشیر یک دانه معجزه‌آسا است، تاکید کرد: این دانه به کنترل فشار خون کمک می‌کند. اگر دچار مشکلات مربوط به فشار خون هستید می‌توانید از خاکشیر استفاده کنید و اثربخشی آن را بسنجید؛ برای این کار لازم است یک لیوان خاکشیر را خوب بکوبید تا به صورت پودر نرم درآید، سپس آن را درون یک ظرف دیگر بریزید و کم کم به آن آب اضافه کنید تا یک خمیر به دست آید. این خمیر را شب‌ها روی پاهایتان بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پاهایتان باقی بماند. این کار به کنترل فشار خونتان کمک می‌کند. خاکشیر برای درمان یبوست‌های مزمن نیز بسیار تأثیرگذار است؛ می‌توان از شربت خاکشیر برای درمان یبوست کمک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خاکشیر گیاهی است که به صورت خود رو رشد می‌کند و در کشور ایران در مناطقی از جمله رشته کوه‌های البرز، شمال کشور، بوشهر، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، لرستان، کرمانشاه و خراسان جنوبی یافت می‌شود. از ترکیبات خاکشیر می‌توان به اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک اشاره کرد. این گیاه بخش‌های متخلفی دارد، اما قسمت خوراکی و پرفایده آن دانه خاکشیر است.

یوسفیان گفت: طبع خاکشیر سرد است، بنابراین بدن را خنک کرده و تب را پایین می‌آورد، خاکشیر دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و به بدن در مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند.

کد خبر 540560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.