همانژیوم؛ تومورهای غیرسرطانی در رگ‌های خونی

همانژیوم تومورهای غیرسرطانی است که در رگ‌های خونی قرار دارد، این عارضه در بین کودکان شایع است، اما در بیشتر موارد درمان می‌شود. این تومور می‌تواند روی اندام‌های داخلی از جمله کبد و دستگاه گوارش قرار گرفته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همانژیوم تومورهای غیرسرطانی است که در رگ‌های خونی قرار دارند. این عارضه در بین کودکان شایع است، اما در بیشتر موارد درمان می‌شود. این تومور می‌تواند روی اندام‌های داخلی از جمله کبد و دستگاه گوارش قرار گرفته باشد. در بیشتر موارد مشکلی برای مبتلایان ایجاد نمی‌کند، اما در برخی از موارد ممکن است با درد و خونریزی همراه باشد و در صورتی که با درد و خونریزی همراه نباشد ممکن است به دلیل محل قرارگیری آن ظاهری آزار دهنده برای افراد ایجاد کند.

مدیرعامل انجمن بیماران همانژیوم و ناهنجاری‌های عروق اظهار کرد: بیماری همانژیوم و ناهنجاری‌های عروق، مادرزادی است و در برخی علائم آن دو هفته بعد از تولد ظاهر می‌شود؛ از این رو ما بیمارانی در گروه‌های سنی مختلف از یک ماهگی تا ۴۰ سالگی داریم.

اکبر بیگدلی گفت: بیماری ناهنجاری عروق در ایران به صورت خیلی ناقص و گاهی اشتباه درمان می‌شود و این موجب شده تا فرآیند درمان بیمار به سمتی برود که قابل جبران نباشد.

وی با بیان اینکه بیماری ناهنجاری‌های عروق، در ایران متولی ندارد و خانواده بیمار نمی‌داند به چه پزشک و متخصصی باید مراجعه کند، افزود: انجمن بیماران همانژیوم و ناهنجاری‌های عروق ایران را در اسفند سال ۱۳۹۹ تأسیس کردیم تا به خانواده‌ها کمک شده و بهترین مسیر برای درمان را به آن‌ها نشان بدهیم.

مدیرعامل انجمن بیماران همانژیوم و ناهنجاری‌های عروق با اشاره به شناسایی حدود ۲۲۰ بیمار مبتلا به همانژیوم و ناهنجاری‌ها عروقی در کشور، گفت: بیماری همانژیوم و ناهنجاری‌های عروق مادرزادی است و در برخی علائم آن دو هفته بعد از تولد ظاهر می‌شود؛ بنابراین بیماران در گروه‌های سنی مختلف از یک ماهگی تا ۴۰ سالگی داریم.

وی با اشاره به هزینه سنگین درمان بیماری‌های ناشی از ناهنجاری‌های عروقی، افزود: برای کاهش هزینه‌ها از پزشکان روسی که توانایی ویژه‌ای در درمان این بیماری دارند، دعوت کنیم، به ایران بیایند و دانش خود را به پزشکان ایرانی منتقل کنند تا بیماران در کشور خودمان درمان شوند.

همانژیوم؛ تومورهای غیرسرطانی در رگ‌های خونی

همانژیوم طیف وسیعی از ناهنجاری‌ها را شامل می‌شود

متخصص بیماری‌های پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره همانژیوم و ناهنجاری‌های عروق، گفت: این بیماری طیف وسیعی از ناهنجاری‌ها را شامل می‌شود که با توجه به علائم بالینی، سن بروز و وسعت درگیری انواع درمان‌ها را می‌توانیم برای آن در نظر بگیریم.

الهام بهرنگی اظهار کرد: از درمان‌های دارویی تا جراحی، اسکلروتراپی، کرایوتراپی و جراحی‌های عروق بسته به اینکه کدام عضو را درگیر کرده باشد و عمق ضایعه و وسعت آن چقدر باشد و همچنین لیزر درمانی برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان این بیماران در ایران کارهایی انجام می‌شده است؛ لیزرها و اسکلروتراپی توسط همکاران جراح عروق و پلاستیک انجام می‌گرفته است، اما از نظر امکانات موجود یا دستگاه‌های لیزر موجود در دسترس نداشتیم.

بیماری همانژیوم انواع مختلفی دارد.

همانژیوم کبدی

این نوع از همانژیوم بر روی کبد ایجاد می‌شود و طبق تحقیقات این نوع از همانژیوم به علت وجود بیش از اندازه هورمون استروژن تشکیل می‌شود. ممکن است برخی پزشکان برای جلوگیری از بیماری و مشکلات ناشی از یائسگی در زنان برای آنها مصرف قرص‌های استروژن را تجویز کند اما استروژن‌ها می‌توانند وارد کبد شوند و در آنجا توده‌های غیر سرطانی همانژیوم‌کبدی را تشکیل دهند.

همانژیوم پوستی

این نوع از همانژیوم به دلیل تجمع رگ‌های خونی در یک ناحیه ایجاد می‌شود. پزشکان معتقد هستند، این عارضه به دلیل افزایش یک پروتئین در دوران بارداری در جفت اتفاق می‌افتد. اما همچنان دلیل اصلی بروز این عارضه مشخص نیست.

همانژیوم؛ تومورهای غیرسرطانی در رگ‌های خونی

علائم بیماری بیماری همانژیوم

این بیماری معمولاً با علامت خاصی همراه نیست و تنها در صورتی که بیماری از نوع پوستی آن باشد ممکن است توده‌های قرمز رنگی که اصطلاحاً به آنها همانژیوم توت فرنگی گفته می‌شود روی سر و گردن ایجاد می‌شود اما همانژیوم داخلی با علائم خاصی همراه نخواهد بود و تنها در صورتی که بیماری گسترش پیدا کرده باشد ممکن است بیمار علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، بی اشتهایی کاذب، احساس پری در شکم و کاهش وزن ناگهانی را تجربه کند.

علل ایجاد توده‌های غیرسرطانی

علت اصلی ایجاد توده‌های غیر سرطانی مشخص نیست، اما برخی از پزشکان متخصص معتقدند که این بیماری به دلیل افزایش زیاد یک پروتئین خاص در دوران بارداری در جفت ایجاد می‌شود، علل دیگری از جمله نارس بودن نوزاد، سفید بودن نوزاد و همچنین مونث بودن جنس نوزاد می‌تواند از عوامل ایجاد این بیماری باشد.

تشخیص بیماری همانژیوم

در حال حاضر تست و یا آزمایش مشخصی برای تشخیص بیماری همانژیوم پوستی وجود ندارد و پزشکان تنها از طریق روش‌های معاینه چشمی و فیزیکی توده‌های قرمز کوچک می‌توانند بیماری را تشخیص دهند، اما برای تشخیص این تومور داخلی پزشکان می‌توانند از روش‌های MRI و سی‌تی‌اسکن استفاده کنند. همچنین در تشخیص بیماری همانژِیوم داخلی از تصاویر سونوگرافی نیز استفاده می‌شود.

درمان بیماری همانژیوم

به طور کلی روش درمانی خاصی برای درمان بیماری همانژیوم وجود ندارد، اما برخی درمان‌های دارویی ممکن است برای از بین بردم التهاب توده‌ها استفاده شود. این داروها شامل ژل بکاپلرمین که در درمان همانژیومهای زخم شده مؤثر است، ژل تیموول که در دسته داروهای بتا و مسدود کننده، قرار می‌گیرد و برای ۱۲ ماه مصرف تجویز می‌شود و کورتیکواستروئیدها که برای جلوگیری از رشد همانژیوم به آن تزریق می‌شود، است.

در صورتی که همانژیوم از نوع داخلی آن باشد برای درمان آن جراحی روش مناسبی است. برای جراحی همانژیوم یا خود آن جراحی می‌شود و یا پزشک مجبور به جراحی ناحیه درگیر شده است.

کد خبر 540556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.