فعالیت ایستگاه‌های باران سنج در ۶ منطقه مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از کاهش ۳۶ درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل و فعالیت متداوم شش ایستگاه باران سنج برای سنجش میزان باران در این کلانشهر خبر داد.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه گسترده‌ای در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مشهد صورت گرفته است به طوری که در حال حاضر ۲۳ ایستگاه سنجش ثابت و یک ایستگاه سنجش پرتابل در شهر مشهد به منظور رصد لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در میزان کیفیت هوا در کلان‌شهرها بارندگی و میزان آن است چرا که بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها و گرد و غبار بر اثر بارش نزولات آسمانی از ترکیب هوا خارج شده و به تبع آن کیفیت هوا بهبود پیدا می‌کند که در همین راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شش دستگاه باران سنج در سطح شهر مشهد نصب شده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه این دستگاه‌ها قابلیت رصد و پایش میزان بارش به صورت لحظه‌ای را داراست، تصریح کرد: این ایستگاه‌ها با پراکندگی مناسب و استفاده کاربردی در شش منطقه از سطح شهر شامل اقدسیه، چمن، شهید کریمی، خیام‌شمالی، شهید مفتح و سرافرازان حجم باران را اندازه‌گیری می‌کند؛ استفاده از اطلاعات ایستگاه‌های سنجش باران در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری مانند طراحی کانال‌ها، شدت باران‌های فصلی، ساخت بزرگراه‌ها و ساختمان‌ها بدون توجه به خطرات سیلاب عملاً اقدامی بیهوده و غیر اقتصادی است.

پذیرا با بیان اینکه بررسی داده‌های این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد، میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون) ۱۴ میلیمتر ثبت شده است در صورتی که این میزان در سال گذشته ۲۲ میلیمتر و در سال آبی ۹۸و ۹۹ برابر با ۲۶ میلیمتر بوده است خاطرنشان کرد: طبق آمار ثبت شده، میزان بارش در سال آبی پیش رو ۳۶ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و ۴۶ درصد نسبت به سال آبی ۹۹ و ۹۸ کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی در کلانشهر مشهد، مدیریت شهری در سال‌های اخیر در راستای کاهش استفاده از منابع آبی و بهره‌برداری از منابع آبی قابل بازیافت نظیر آب‌های خاکستری، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده تا میزان مصرف آب مورد نیاز در فضای سبز شهری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. در این میان می‌توان به اقداماتی نظیر اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، استفاده گسترده از گونه‌های گیاهی بومی و کم آب طلب، ارائه تسهیلات تشویقی به شهروندان در زمینه بازچرخانی آب‌های خاکستری اشاره کرد.

کد خبر 540551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.