از نمایش باران‌ساز تا نقاشی‌های هنرمند روشندل

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در بسته خبری خود به نمایش «باران ساز» و نمایشگاه نقاشی‌های هنرمند روشندل «مرضیه بیدقی» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این هفته، نمایش «باران ساز» توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است. باران ساز سفیر صلحی بوده که درصدد است پیام عشق و ایمان و اعتماد به خود را در جامعه تسری دهد. این نمایش این روزها در تماشاخانه ماه در عمارت تاریخی سعدی اصفهان به روی صحنه رفته است، همچنین در عمارت هنرمند نیز نمایشگاهی از آثار مرضیه بیدقی، نقاش روشندل اصفهان برگزار شده است.

«باران ساز» نمایش جلوه‌ای از ایمان و عشق

میثم کیان، کارگردان این نمایش در توضیح این نمایش اظهار کرد: نمایش «باران ساز» را دو سال پیش خواندم. علی‌رغم تأملی که در خوانش نمایش‌های پیشین داشتم اما در مورد «باران ساز» اینگونه نبود و بلافاصله دست به کار شدم چراکه تمام آنچه می‌خواستم در این متن نهفته بود.

وی افزود: ماهیت نمایشنامه «باران ساز» درگیری توأمان انسان با طبیعت است و این موضوع مرا واداشت که بی درنگ این نمایش را برای اجرای صحنه آماده سازم.

کارگردان این نمایش ادامه داد: بر این باورم که هر لحظه انسان به طبیعت آسیب می‌زند؛ چه با اعمالش و چه با درونیات حسابگرانه‌اش، در واقع انسان خردمند، خودخواسته از طبیعت جدا شده و مصائبی را بر خود و طبیعت پیرامونش روا داشته است.

از نمایش باران‌ساز تا نقاشی‌های هنرمند روشندل

کیان تصریح کرد: نمایش «باران ساز» سومین نمایشی است که با این مضمون یعنی رابطه انسان و طبیعت به صحنه می‌برم، پیش از این نمایش‌های «مالی سویینی» نوشته برایان فری یل در سال ۱۳۹۵ و نمایش «شاید نجات یابیم» نوشته ساموئل گوسیان را در سال ۱۳۹۸ به روی صحنه برده‌ام با همین دغدغه که ذکر آن رفت و باران ساز سومین نمایش و به نوعی تکمیل کننده آن است.

وی گفت: این نمایش به خانواده‌ای اشاره می‌کند که حتی می‌تواند سمبل یک جامعه باشد، که درگیر با مسئله خشکسالی بوده و در این موقعیت خطیر به دنبال این هستند که به اجبار دخترشان را شوهر دهند. این خانواده با ورود فردی که ادعای باران سازی دارد دچار مخاطرات و تحولاتی می‌شود.

کارگردان نمایش باران ساز تصریح کرد: تفاوت نمایش «باران ساز» با دو نمایش قبلی در مفهوم ایمان و عشق خلاصه می‌شود؛ چراکه باران به مثابه معجزه است و مظهر زیبایی طبیعت و شکفتن است و زمانی باران می‌بارد که انسان‌ها بدون چشم داشتی به یکدیگر عشق می‌ورزند.

کیان خاطرنشان کرد: این نمایش در موقعیت کنونی سفیر صلح است، مخاطب این نمایش مردمی هستند که سالهاست درگیر خشکسالی و مصائب آن بوده و نمایش ما درصدد است پیام عشق و ایمان و اعتماد به خود را در جامعه تسری دهد.

نمایش «باران ساز» نوشته ریچارد ناش به کارگردانی و دراماتورژی میثم کیان به همت تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تا ۲۲ آذرماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه به روی صحنه می‌رود.

انتقال زیبایی‌ها از قاب هنر یک روشندل

مرضیه بیدقی، هنرمند روشندل گفت: من هیچ‌گاه خود را نابینا نمی‌دانم بلکه روشندل هستم و با اینکه چیزی را نمی‌بینم اما زیبایی‌ها را درک خواهم کرد و آن را به وسیله هنر به مخاطب انتقال می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ آذر سال ۸۸ برای همیشه بینایی خود را از دست داد، گفت: همواره به هنر و نقاشی علاقه داشتم و از احساس و خواب‌هایم نقاشی می‌کشیدم و حالا دو سالی می‌شود که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشم و این دومین نمایشگاه از ۳۰ اثری بوده که به طبیعت پرداخته‌ام.

وی افزود: از آنجا که حافظ کل قرآن کریم هستم سعی کردم هر آنچه از بهشت دریافت می‌کنم را نقاشی کنم تا حس و حال خوب را که از آیات قرآن برداشت کردم در نقاشی‌هایم به مخاطب منتقل کنم.

از نمایش باران‌ساز تا نقاشی‌های هنرمند روشندل

این هنرمند روشندل اظهار کرد: اگرچه روز جهانی معلولان یادآور از دست دادن بینایی من برای همیشه بوده است اما سعی کردم نمایشگاه را در این روز برگزار کنم تا به افرادی که دچار معلولیت هستند این پیام را بدهم که به زندگی امیدوار باشند و از تلاش باز نایستند.

بیدقی تصریح کرد: خداوند در برابر نور دیده‌ای که از من گرفت، نور خود را به قلبم هدیه داد و در مسیری قرار گرفتم که در مدت شش سال حافظ کل قرآن کریم شدم.

وی گفت: امیدوارم روزی برسد که بتوانم هنر نقاشی را آموزش دهم و توصیه من به افراد دارای معلولیت این است اعتماد به نفس داشته باشند، خود را باور کنند و روی پای خود بایستند چراکه هیچ کسی جز خودمان نمی‌تواند کاری برای ما انجام دهد.

نمایشگاه نقاشی هنرمند روشندل «مرضیه بیدقی» تا روز جمعه ۱۹ آذرماه از ساعت ۹ الی ۱۲ و ۱۶ الی ۱۹ در عمارت هنرمند برپاست.

کد خبر 540532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.