لزوم ارتقای همکاری‌های اقتصادی و گردشگری اصفهان و پورتو

شهردار اصفهان در دیدار با سفیر پرتغال گفت: ارتقای همکاری اقتصادی و گردشگری در پیمان خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایمنا، علی قاسم زاده در دیدار با سفیر پرتغال در ایران با بیان اینکه شهرها در قالب خواهرخواندگی می‌توانند آزادانه فارغ از دیپلماسی رسمی به گسترش ارتباطات خود کمک کنند، اظهار کرد: در عقد خواهرخواندگی اصفهان و پورتو ارتقای زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در تفاهم خواهرخواندگی اصفهان و پورتو توجه به روابط دانشگاهی مهم شمرده شده است، اظهار امیدواری کرد: روزی بتوانیم شاهد تدریس ادبیات با زبان پرتغالی در دانشگاه‌های اصفهان باشیم.

شهردار اصفهان با اشاره به گفت‌وگوی دو هفته پیش خود با سفیر ایران در پرتغال تصریح کرد: طی این گفت‌وگوها قرار شد هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت سال آینده یا اسفندماه امسال در صورت بهبود وضعیت کرونایی به صورت حضوری برگزار شود.

قاسم‌زاده به روابط ۵۰۰ ساله ایران و پرتغال اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از این روابط به زمانی باز می‌گردد که اصفهان پایتخت سیاسی ایران بود، اکنون نیز اصفهان پایتخت فرهنگی ایران به شمار می‌رود که امیدواریم این روابط گسترش پیدا کند.

وی تاکید کرد: اصفهان از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی زیادی برخوردار است و حضور مشاور اقتصادی سفیر پرتغال در ایران نشان از علاقمندی به توسعه روابط در این حوزه دارد.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: مذاکرات برجام به نتیجه برسد تا روابط میان اصفهان و پرتغال هم به صورت بهتری دنبال شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اصفهان یک شهر چهار فصل است که زیبایی آن در اردیبهشت دو چندان می‌شود، خطاب به سفیر پرتغال در ایران گفت: علاقه شما به ادبیات سبب شده تا توجه ویژه‌ای به زبان و ادبیات داشته باشید. زبان از این جهت که وسیله ارتباطات بین ملت‌هاست، حائز اهمیت است.

پیشنهاد تدریس زبان پرتغالی در دانشگاه‌های ایران / دغدغه آب اصفهان برای سفیر پرتغال

در ادامه این دیدار، کارلوس کوشتانهوش، سفیر پرتغال در ایران با ابراز خرسندی از این دیدار و سفر به اصفهان اظهار کرد: امیدوارم خواهرخواندگی اصفهان و پورتو سبب افزایش همکاری‌های دو شهر شود.

وی ادامه داد: امروز در دیداری که با مسئولان استانداری اصفهان داشتم در مورد مسئله آب اصفهان گفت‌وگو کردیم.

سفیر پرتغال در ایران با تاکید بر لزوم اجرایی شدن پیشنهاداتی که پیش‌تر بین دو شهر اصفهان و پورتو رد و بدل شده است، افزود: امیدواریم بعد از مذاکرات وین شاهد رونق روابط تجاری اصفهان و پرتغال باشیم.

وی به سابقه روابط ۵۰۰ ساله ایران و پرتغال اشاره و تصریح کرد: امیدواریم این همکاری‌ها منجر به تدریس زبان پرتغالی و اسپانیایی در دانشگاه‌های ایران از جمله اصفهان شود چراکه هم اکنون زبان فارسی در دانشگاه‌های پرتغال تدریس می‌شود.

کوشتانهوش، با بیان اینکه پرتغال جز ۵۰ کشور نخست جهان در زمینه گردشگری است، افزود: در همکاری‌های بعدی امیدواریم بتوانیم هیئتی از پرتغال برای شناسایی فرصت‌های ایران اعزام کنیم.

وی به پیوندهای ایران و پرتغال در زمینه ورزش اشاره و اظهار کرد: حضور کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و یکی از مربیان پرتغالی در تیم سپاهان، نمونه بارز این همکاری‌ها است.

سفیر پرتغال در ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که پیمان خواهرخواندگی اصفهان و پورتو منجر به پویایی روابط دو شهر شود.

به گزارش ایمنا، سفیر پرتغال در پایان این دیدار، کتاب دلواپسی اثر فرناندو پسوا نویسنده پرتغالی که به شدت تحت تأثیر جهان‌بینی حکیم عمر خیام بوده است را به شهردار اصفهان اهدا کرد.

کد خبر 540526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.