پایان محدودیت‌های کرونایی یک انتخاب سیاسی است

کرونا، ویروسی که بیش از دو سال کشورهای سراسر جهان را به خود درگیر کرده، به گفته دانشمندان ویروسی غیرقابل نابودی است که به‌طور نامحدود جهش خواهد کرد و از اکنون تا همیشه انواع جدیدی را به‌صورت دوره‌ای نمایان خواهد ساخت لذا مقابله با آن در گرو کنار آمدن با آن قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سویه جدید کرونا با قدرت به میدان آمده و باعث ایجاد نگرانی‌های بسیار در سراسر جهان شده است تا جایی که بسیاری از کشورها صرف نظر از واکسینه بودن یا نبودن بار دیگر دست به اقداماتی همچون بستن مرزها و اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی زده‌اند حال آنکه متخصصان تنها راه مقابله با این سویه و سایر سویه‌های احتمالی آینده را در همزیستی بشر با کرونا می‌دانند.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی در جهان

شیوع سویه جدید کرونا، اومیکرون، با از سرگیری مجدد محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از نقاط جهان همراه بوده است. در این راستا بسیاری از کشورها سفر به آفریقای جنوبی را ممنوع کردند و کشورهای کرانه آسیا- اقیانوسیه که در ابتدای شیوع بیماری اولیه با بستن مرزها آمار مرگ‌ومیرهای خود را پایین نگه داشته بودند در مواجهه با اومیکرون به وضع محدودیت‌های گسترده برای سفر پرداختند. بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، مسافرت‌های هوایی در منطقه آسیا-اقیانوسیه حتی پیش از شیوع اومیکرون نیز به میزان قابل توجهی کم بود و ترافیک خطوط هوایی این منطقه در ماه اکتبر سال جاری نسبت به همین ماه در سال ۲۰۱۹ بسیار بیشتر از دیگر نقاط جهان کاهش داشته است.

علاوه بر این ژاپن ورود تمامی اتباع خارجه غیر مقیم را ممنوع اعلام کرده و استرالیا از توقف بازگشایی مجدد مرزها برای ورود نیروی کار مهاجر و دانشجویان بین‌المللی خبر داده است. همچنین هنگ‌کنگ با اتخاذ سیاست سختگیرانه "صفر کووید" که برای بسیاری از کسب‌وکارها و ساکنان خارجی آن دردسرساز شده، ورود مسافران غیر مقیم خود از ۳۲ کشور را ممنوع اعلام و برای مسافران مقیم ورودی‌اش قرنطینه اجباری ۲۱ روزه در هتل تعیین کرده است. در سرزمین اصلی چین نیز سخت‌ترین کنترل‌های مرزی و محدودیت‌های داخلی در برابر همه‌گیری حکم‌فرماست و فقط شهروندان و دارندگان مجوز اقامت اجازه ورود به آن را دارند. مالزی و سنگاپور هنوز خطوط سفر بدون نیاز به قرنطینه خود را اعلام نکرده‌اند ولی کره جنوبی برای همه مسافران قرنطینه اجباری ۱۰ روزه تعیین کرده است.

کرونا، ویروسی ابدی و مهارنشدنی

سازمان جهانی بهداشت که از اومیکرون به‌عنوان نوعی نگران‌کننده از ویروس کرونا یاد می‌کند، ممنوعیت‌های مسافرتی اعمال‌شده توسط این کشورها را مورد انتقاد قرار داده و نقش آن‌ها در جلوگیری از شیوع ویروس را در مقایسه با "بار سنگین زندگی و معیشت" بسیار ناچیز توصیف کرده است. بسیاری از مقامات مربوطه نیز اعلام داشته‌اند که علی‌رغم دسترسی به اطلاعات اندک برای نتیجه‌گیری قطعی در زمینه ایمنی واکسن‌های موجود در برابر این بیماری، انتقال و میزان بیماری‌زایی آن شواهد و داده‌های اولیه مبنی بر ابتلای خفیف افراد واکسینه‌شده به این سویه جدید است. لذا اعمال مجدد محدودیت‌ها ضروری به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر طیف گسترده‌ای از دانشمندان بر این باورند که ویروس کرونا هرگز از بین نخواهد رفت و با جهش‌های نامحدود از امروز تا پایان زندگی بشر همراه وی خواهد بود. لذا متخصصان بر این باورند که بازگشت بسیاری از کشورها به شرایط قرنطینه علی‌رغم پوشش گسترده واکسیناسیون در آن‌ها، بیانگر دورنمایی از یک چرخه بی‌پایان از افزایش محدودیت‌های مضر و آسیب‌رسان اقتصادی و اجتماعی در روند زندگی روزمره مردم است و ضروری می‌دانند که مسئولین مربوطه هر چه سریع‌تر نسبت به تغییر رویه خود برای مواجهه با ویروس اقدام و چگونگی زندگی کردن در کنار این ویروس را بیاموزند.

کارشناسان ویروس‌شناسی، اپیدمیولوژی، اخلاق پزشکی و اقتصادی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که تأثیرات منفی ناشی از ادامه شیوع کرونا بر زندگی مردم، در صورت ادامه یافتن، شرایط را به سمتی پیش خواهد برد که اعلام پایان همه‌گیری و لغو محدودیت‌های کرونایی صرفاً به یک انتخاب سیاسی و اجتماعی تبدیل شود. لذا کارشناسان بر این باورند که به جای ورود زامبی‌وار به آنچه که ممکن است در آینده پیش آید لازم است که جهان توقف داشته باشد و هر چه سریع‌تر نقطه پایانی برای شرایط به وجود آمده انتخاب و اعلام کند که با وجود ایمنی ناشی از واکسن و این حقیقت که بخش عمده‌ای از جمعیت کره زمین در حال حاضر واکسینه‌شده یا در شرف دریافت واکسن هستند این امر امکان‌پذیر است.

در شرایط فعلی متخصصان رویکرد اتخاذشده در مقابله با اومیکرون را بازگشت به سال ۲۰۲۰ توصیف کرده‌اند که هنوز هیچ‌گونه شناخت، درمان و ایمنی در برابر کرونا در اختیار نبود در حالی که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته نیازی به بازگشت به عقب نیست و تنها ضرورتی که دیده می‌شود الزام و اضطرار در واکسیناسیون سریع‌تر بخش‌های فقیرتر جهان است.

اومیکرون همه‌جا هست

بنا بر داده‌های موجود واکنش فعلی نسبت به اومیکرون توجیه‌ناپذیر و حتی آسیب‌رسان است و بهترین راهکار در دسترس همزیستی با این ویروس، هم‌چون نحوه برخورد با سایر بیماری‌های دوره‌ای از قبیل آنفلوانزا به نظر می‌رسد. لذا بخش عمده‌ای از کارشناسان با جدیت اعلام کرده‌اند که در صورت مقابله اتحادیه‌های اروپا، آمریکا و انگلستان از رویکرد آسیایی صفر کووید شدن و به عبارت دیگر بسته مرزها به روی خارجیان و قرنطینه‌های طولانی‌مدت برای ساکنان روی‌گردان شوند می‌توان مقابله با کرونا را با اثرگذاری بیشتری دنبال کرد چرا که اومیکرون و در حالت کلی کرونا همه‌جا هست، نابود نخواهد شد و یکسان نمی‌ماند لذا به محض بازگشایی مجدد مرزها و خروج از قرنطینه باز هم گسترش خواهد یافت.

بازگشت به روال زندگی، بهترین راهکار مقابله با کرونا

همه‌گیری زمانی پایان می‌یابد که بشر رویکرد خود نسبت به ویروسی که احتمالاً برای همیشه با وی می‌ماند را تغییر دهد. بدین‌ترتیب بهتر است شرایط به روال عادی خود بازگردد و در صورت مواجهه با سویه جدیدی از ویروس به جای متوقف کردن امور زندگی نسبت به تغییرات لازم در مسائل بهداشتی اقدام شود. به عبارت دیگر جوامع باید به انتخاب خود فراتر از وضعیت "همواره اضطراری" حرکت کنند که بیشتر یک پدیده اجتماعی و فرهنگی است تا واقعیتی علمی زیرا یک بیماری همه‌گیر تنها زمانی پایان می‌یابد که بشر زندگی کردن با آن و چگونگی کنترل ویروس را فراگیرد که این امر بیش از آنکه به ویروس بستگی داشته باشد به نحوه عمل انسان بازمی‌گردد. در حقیقت از آنجا که یک همه‌گیری کل سیاره زمین را دربرمی‌گیرد و از این رو وجهه سیاسی دارد، پایان همه‌گیری یک فرآیند مذاکره سیاسی و در نهایت یک موضوع اخلاقی به حساب می‌آید و نمی‌توان با آن به‌صورت یک واقعیت علمی برخورد کرد.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 540487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.